برگزاری برنامه‌ های مختلف به‌مناسبت هفته‌ی پژوهش در دانشکده‌ی مهندسی مکانیک؛

نگاهی نو به کارآفرینی و استارت آپ‌ها

۰۲ دی ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۵ کد : ۱۸۷۰۵ اخبار
تعداد بازدید:۶۵۵

 

جلسات سخنرانی تخصصی دانشکده‌ی دانشکده‌ی مهندسی مکانیک به‌مناسبت هفته‌ی پژوهش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، همزمان با هفته‌ی پژوهش، جلسات سخنرانی تخصصی دانشکده‌ی مهندسی مکانیک با حضور اساتید و دانشجویان این دانشکده برگزار شد.

نگاهی نو به کارآفرینی و استارت آپ‌ها

سخنرانی دکتر سید باقر شریف‌زاده رئیس انجمن مدیران صنایع استان با موضوع «نگاهی نو به کارآفرینی و استارت آپ‌ها» یکی از برنامه‌های این دانشکده در هفته‌ی پژوهش بود.

دکتر شریف زاده، کارآفرین نمونه‌ی کشوری و بنیان‌گذار شرکت‌ها و صنایع مختلف، با تبیین بحث کارآفرینی در قالب استفاده از فرصت‌ها حول روندهای درحال ظهور پرداخت و بر ضرورت داشتن چشم‌انداز و استراتژی در این موضوع تاکید کرد.

توجه به‌سرعت تغییر و نوآوری در کسب‌وکار، ایجاد تغییر در زندگی و کارآفرینی یکی دیگر از مباحث مطرح شده از سوی دکتر شریف‌زاده بود.

وی همچنین نوآوری را رمز بقای سازمان‌ها و کارآفرینی دانسته و به تشریح نوآوری‌های کاربردی همراه با ارزش افزایی و  نوآوری‌های شرکت‌ها در قالب‌های جهانی پرداخت.

دکتر شریف زاده در بخش دیگری از این سخنرانی، مطالبی را در خصوص تئوری جهش طلایی برای کارآفرینان، ارائه‌ی مثال‌های کاربردی و عملی، استفاده از تکنولوژی IT و ICT و اهمیت آن در فضای کسب‌وکار توضیحاتی ارائه داد.

انقلاب‌های کارآفرینی، اینترنتی و دیجیتال و ترکیب آن‌ها برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم، کسب‌وکارهای اینترنتی و مقایسه آن با کسب‌وکارهای رایج، مدیریت مهندسی و اصول موفقیت کارآفرینی و مراحل شروع کارآفرینی از ایده تا اجرا، موضوعات دیگری بود که از سوی این کارآفرین نمونه کشوری در این جلسه مطرح شد.

بیونیک و بیومکانیک

سخنرانی دکتر سیدمحمدرضا سید نورانی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در موضوع «بیونیک و بیومکانیک»، دیگر سخنرانی دانشکده‌ی مهندسی مکانیک به‌مناسبت هفته‌ی پژوهش بود.

دکتر سیدنورانی در این خصوص گفت: بیونیک اصطلاح نسبتاً جدیدی در حوزه مهندسی پزشکی و رباتیک است که در سال‌های اخیر با روندی سریع گسترش یافته است. بیونیک از ترکیب دو واژه بیو مکانیک و رباتیک تشکیل یافته و برای اشاره به ادوات و تجهیزات الکترومکانیکی کنترل پذیر است که برای کمک دهی و در حرکت اندام‌ها توسعه و استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: برای مثال می‌توان به پروتزهای هوشمند یعنی اندام مصنوعی جایگزین عضو ازدست‌رفته مثل دست‌های مصنوعی اشاره کرد. ارتوز ها و یا اسکلت‌های خارجی که برای کمک کندی حرکت افراد ناتوان توسعه یافته‌اند، نمونه‌ی دیگری از تجهیزات بیومتریک بشمار می‌آیند.

دکتر سید نورانی خاطرنشان کرد: اهداف متعددی در توسعه این تجهیزات وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ناتوانی‌های حرکتی است که به علل مختلفی در انسان حادث می‌شود. برای مثال معلولیت‌های ناشی از قطع عضو و یا فلج، ضایعه طناب نخاعی، فلج موضعی پس‌از سکته، کم توانی دستگاه حرکتی ناشی از کهولت، اختلالات حرکتی ناشی از بیماری‌های چون پارکینسون و مواردی از این دست را می‌توان از جمله مشکلات حرکتی دانست که بیونیک برای جبران و یا رفع آن می‌تواند مؤثر واقع شود.

مهارت‌افزایی و اشتغال

مهندس احمد محمدنژاد دیگر سخنران این دانشکده بود که در خصوص «مهارت‌افزایی و اشتغال» و همچنین خودشناسی، تفکر درباره توانایی‌هایی فردی  و شناخت آن‌ها و سپس درباره‌ی دسته‌بندی ارزش‌های خود مطالبی را ارائه کرد.

اشتغال دانش بنیان

مهندس رضا محمدنژاد نیز ئر خصوص «اشتغال دانش بنیان» مطالبی را ارائه کرد.

مهارت‌های عمومی و مهارت‌های خاص مورد نیاز برای اشتغال دانش بنیان، تأثیر مهارت‌های عمومی مهم و مدرک دانشگاهی برای کسب موفقیت شغلی، مهارت‌هایی که علاوه‌بر مدرک در دانشگاه یاد گرفته می‌شود، انواع مهارت‌های تخصصی برای موفقیت‌های شغلی و نحوه بدست آوردن آن‌ها و مزایای اشتغال در شرکت‌های کوچک و متوسط SME) )ها موضوعات مطرح شده از سوی مهندس اصغرنژاد بود.

 


( ۱ )

نظر شما :