آیین تقدیر از پژوهشگران و فناوران برگزیده دانشگاه تبریز برگزار شد

۲۴ آذر ۱۴۰۱ | ۰۷:۲۶ کد : ۱۸۶۵۰ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۲۱۸

 

بیست و سومین آئین تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با حضور رئیس، اعضای هیأت رئیسه، اعضای هیأت علمی این دانشگاه و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در تالار وحدت دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده در ابتدای این مراسم گفت: هر موفقیتی در دانشگاه به‌دست می‌آید، متعلق به اساتید، دانشجویان و یاوران علمی است و مدیریت دانشگاه تنها وظیفه‌ی هموار کردن مسیر را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: ارتباط دانشگاه و صنعت در وضعیت خوبی قرار دارد و مطمئنا بهتر نیز خواهد شد؛ در همین راستا جلسات مستمری را با فعالان و مسئولان صنعتی استان برگزار کرده‌ایم و امیدواریم رابطه‌ی دانشگاه تبریز و تمامی دانشگاه‌های استان با صنعت توسعه پیدا کند.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه نباید خود را وابسته‌ی اعداد و ارقام کنیم، گفت: آنچه که اهمیت دارد، اعتبار سنجی و نگاه عملکردی به فعالیت‌های دانشگاه است؛ لذا ما نباید به برخی پارامترهای عادی و روتین اکتفا کنیم.

وی با انتقاد از کسانی‌که مخالف بالابودن تعداد مقالات هستند و آن‌ها را بی‌اثر می‌دانند، خاطرنشان کرد: این طرز برخورد موجب تخریب روحیه‌ی پژوهشگران می‌شود و اساسا باید برای تولید یک محصول ابتدا باید مقاله‌ی مرتبط نوشته شود که این مقاله می‌تواند در مورد موضوعات متعددی باشد لذا مقاله، اساس و پایه‌ی تولید یک محصول است.

دکتر نصراله‌زاده در ادامه با اشاره به افزایش سه برابری بودجه‌ی پژوهش و فناوری دانشگاه در سال جاری نسبت به سال قبل گفت: سال گذشته بودجه‌ی بخش پژوهش و فناوری 30 میلیارد تومان بود که امسال این مبلغ را تا 90 میلیارد تومان افزایش دادیم و همه‌ی پژوهشگران مطمئن باشند که قطعا ما از این عزیزان حمایت خواهیم کرد.

وی در خصوص برخی شاخص‌های ارزیابی دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه تبریز 25 شرکت است که پیش بینی ما برای سال 1404، افزایش این شرکت‌ها به تعداد 300 است. همچنین درصد پیشرفت تاسیس پهنه علم و فناوری در سال 1400، صفر درصد بود که براساس پیش بینی ها این میزان باید در سال 1404، به 100 درصد برسد.

رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: تعداد خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی ارائه شده به واحدهای فناور در سال 1400، 108 مورد بود که ما پیش بینی کرده ایم در سال 1404 تعداد این خدمات تا 250 افزایش یابد. در سال 1400 تنها با 10 واحدهای فناور کشورهای همسایه تعامل داشتیم که باید در سال 1404 با 75 شرکت تعامل داشته باشیم.

وی در خصوص میزان سرمایه گذاری بخش دولتی در شرکت های دانش بنیان نیز گفت: این میزان در سال 1400، 50 میلیون تومان بود که براساس پیش بینی‌های ما باید در سال 1404، تا سقف 120 میلیون تومان افزایش یابد. همچنین میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در شرکت های دانش بنیان در سال 1400، 2 میلیارد تومان بود که پیش بینی کرده‌ایم این میزان در سال 1404، به 3.5 میلیارد تومان برسد.

دکتر نصراله زاده افزود: تعداد شرکت های زایشی (spin-off) در سال 1400، 15 شرکت بود و ما می‌خواهیم در سال 1404 تعداد این شرکت‌ها را به 30 شرکت افزایش دهیم. تعداد متخصص و هیات علمی وابسته‌ی جذب شده در دانشگاه در سال 1400، 2 نفر بود که باید در سال 1404 تا تعداد 12 نفر رشد داشته باشد. همچنین درصد افزایش اعتبارات پژوهشی از بودجه کل دانشگاه  در سال 1400، 6 درصد بود و پیش بینی ما برای سال 1404، 20 درصد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تعداد طرح های پژوهشی کاربردی در سال پایه 64 طرح بود و ما قصد داریم این طرح‌ها را تا 90 مورد در سال 1404 افزایش دهیم. تعداد اعضای هیات علمی استفاده کننده از ماموریت پژوهشی در سال 1400، 12 عضو بود که در سال 1404 باید به تعداد 30 عضو هیأت علمی برسد. همچنین تعداد هیات علمی دارای جایزه در سال 1400، صفر بود و ما پیش بینی گرده ایم در سال 1404 حداقل 10 هیأت علمی این عنوان را کسب کنند.

وی در خصوص برنامه‌ی راهبردی دانشگاه تا سال 1404 تاکید کرد: اهداف کلان برنامه‌ی چهار ساله دانشگاه از سال 1392 تا 1396 عبارت بود از قرار گرفتن در بین هفت دانشگاه برتر سطح کشور، 500 دانشگاه برتر خاورمیانه، 700 دانشگاه برتر آسیا، یکی از 1000 دانشگاه برتر جهان و قرار گرفتن در زمره‌ی دانشگاه‌های نسل سوم (کار آفرین). آنچه که برای سال 1400 تا 1401 پیش بینی کرده‌ایم، قرار گرفتن در بین چهار دانشگاه برتر سطح کشور، یکی از 200 دانشگاه برتر خاورمیانه، یکی از 300 دانشگاه برتر آسیا، قرار گرفتن در زمره‌‌ی 500 دانشگاه برتر جهان و دانشگاه‌های نسل چهارم می‌باشد.

رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: قطعا برای رسیدن به این اهداف، اساتید گرانقدر ما فراتر از وظیفه‌ی خود عمل خواهند کرد و ما هستیم که باید وظیفه‌ی خود را به درستی انجام دهیم تا با فراهم کردن شرایط مناسب برای اساتید، دانشگاه تبریز را به جایگاه اصلی خود برسانیم و ما قطعا به توانمندی اساتید، دانشجویان و یاوران علمی دانشگاه تبریز ایمان داریم.

جامعه بانشاط و امیدوار به آینده در گرو شکوفایی علمی تحقق می‌یابد

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی گفت: پژوهش، فناوری و رشد علمی نقش بسیار سازنده و مهمی در جامعه دارد و جامعه‌ی مطلوب، قدرتمند، بانشاط و امیدوار به آینده در گرو توسعه‌ی آگاهی و شکوفایی علمی محقق می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین خاطرنشان کرد: تمامی جایگاه‌های علمی و افتخاراتی که دانشگاه تبریز به همت مسئولان و در راستای بسترسازی برای پژوهش بهتر کسب شده است، جای قدردانی دارد و از تمامی مسئولان امر که موجب رشد و ترقی علمی دانشگاه شده‌اند، قدردانی می‌کنیم؛ اما آنچه که مانع توسعه‌ی آگاهی و شکوفایی علمی شده و در شاخص‌ها، ارزیابی‌ها و داوری‌های عرصه‌ی بین المللی در نظر گرفته نمی‌شود، توجه به خود پژوهشگر است.

وی ادامه داد: عمدتا فقط پژوهش و محصول پژوهشگران است که در ارزیابی‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و خود پژوهشگر کمتر مورد توجه است که این امر مایه خسران می‌باشد و تصمیم گیرندگان و مسئولان دانشگاهی باید نگاه ویژه‌ای نسبت به پژوهشگران داشته و زمانی‌که به محصول تولیدشده افتخار می‌کنیم، باید حرمت و جایگاه علمی خود پژوهشگر را نیز تقویت کنیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی با اشاره به انتظاراتی که از دانشمندان و پژوهشگران جوان کشور وجود دارد و ضرورت توجه به این پژوهشگران، متذکر شد: اخیرا  اقداماتی از سوی مجلس شورای اسلامی برای تقویت پژوهشگران انجام شده اما این اقدامات کم است و در کنار توجه به توانمندی مادی اساتید و هیأت علمی، باید نگاه ویژه‌ی اخلاقی و تربیتی به جایگاه اساتید داشته باشیم.

وی در خاتمه افزود: باید تلاش کنیم تا جایگاه اخلاقی اساتید پررنگ تر دیده شده و سیاست گذاری‌ها در راستایی باشد که بتوانیم وجهه استادی و شاگردپروری را نیز در کنار انتظارات پژوهشی و علمی تقویت کنیم و این موضوع باید در سطح سیاست گذاری باشد.

ما به مرحله حکم رانی علمی رسیده ایم

نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی گفت: لحظات سختی را در ماه‌های اخیر سپری کردیم و اخبار ناگواری به گوش مردم رسید و اکنون مردم و مسئولان نگاهشان به سمت دانشگاه و امید آفرینی ازسوی قشر فرهیخته دانشگاهی است.

دکتر روح‌اله متفکر آزاد ادامه داد: آن‌چه که در پمپاژ یاس و ناامیدی و جنگ ترکیبی دشمن القا می‌شود این است که جمهوری اسلامی چیزی نداشته و آینده‌ی این نظام تیره و تار است درحالی‌که ما باید با واقع‌بینی نگاه کنیم و درعین این‌که نباید شک کنیم وضعیت اقتصادی ما مناسب نیست، هیچ شکی هم نداشته باشید که وضعیت ما آن‌طور که دشمن القا می‌کند نیست. ما در بسیاری از موارد امیدآفرین بودیم و دستاوردهای بسیار جدی و مهمی در حوزه‌ی حکمرانی علمی در سال‌های اخیر بدست آورده‌ایم و امروز با افتخار از پژوهشگران دانشگاه تبریز تجلیل می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما اکنون به حوزه‌ی حکمرانی علمی رسیده‌ایم و سازمانی مثل سازمان انرژی اتمی که تا چند سال قبل یک سازمان تحقیقاتی بود، اکنون به یک سازمان صنعتی تبدیل شده و در بسیاری از حوزه‌ها ازجمله کشاورزی، انرژی، درمانی و تولید دارو و همچنین تبدیل مازاد تولیدشده در پالایشگاه به مازوت با گوگرد و تکنولوژی پلاسما به سایر علوم کمک می‌کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دشمن می‌خواهد ما را به‌عنوان یک کشور مفلوک دست‌وپا زده نشان دهد، درحالی‌که به‌هیچ‌عنوان این‌طور نیست و ما اکنون در قبال فروش نفت پول آن را دریافت می‌کنیم و بعد از ۲۰ سال تراز تجاری ما با ترکیه مثبت شده‌است. البته ما باید قبول کنیم که اغتشاشات اخیر ضربات سهمگینی به سرمایه‌گذاری وارد کرده و نرخ تورم و ارز همچنان در وضعیت نامناسب قرار دارد. اما اساتید ما باید در حکمرانی علمی سهم خود را ایفا کنند هم‌چنان‌که ما در مجلس و دوستان ما در دولت تمام تلاش خود را دراین‌راستا انجام می‌دهیم.

وی تأکید کرد: ما به سادگی به این آزادی و حرّیت خود نرسیده‌ایم و اکنون زمان آن است که همه‌ی ما در میدان باشیم و با جوانان و دانشجویان صحبت کنیم. ما در اغتشاشات اخیر بیش‌از ۱۰۰ شهید مدافع امنیت تقدیم انقلاب کردیم و نظام با اغتشاشگران مماشات کرد. ما هرگز اجازه نمی‌دهیم دشمن مردم ما را از نظام بگیرد.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت ایفای نقش اساتید دانشگاه در تولید علم، جابه‌جایی مرزهای دانش و امید آفرینی در کشور تأکید کرد: ما باید در تقویت پایه‌های نظام که ۳۰۰ هزار شهید جان خود را فدای این نظام کرده‌اند، تمام تلاش خود را انجام دهیم و مطمئن باشید اگر در کلاس‌های درس با دانشجویان در خصوص مسائل مختلف و امیدآفرینی بحث کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و شک نداشته باشید نسل بعدی ما با وجود این‌که انقلاب و جنگ تحمیلی را ندیده است، پای انقلاب خواهد ایستاد.

دکتر متفکر آزاد تأکید کرد: شأنیت اساتید، ارتقاء رضایت کارکنان دانشگاه، امید آفرینی بین فارغ‌التحصیلان، مهارت محور کردن آموزش‌ها و آمایش رشته سرزمین براساس توسعه و بسط رشته‌ها در شهرهای مختلف از جمله اقداماتی است که در مجلس شورای اسلامی به‌دنبال آن هستیم.

تشریح فعالیت‌ها و اقدامات دانشگاه تبریز در حوزه‌ی پژوهش و فناوری

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی با اشاره به رتبه‌ی دانشگاه تبریز در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی در سال ۱۴۰۱ گفت: براساس رتبه‌بندی لایدن، رتبه‌ی جهانی دانشگاه ۴۶۳، رتبه‌ی آسیایی ۱۷۲ و رتبه در ایران ۱۰ است. همچنین براساس رتبه‌بندی تایمز، رتبه‌ی دانشگاه تبریز در بین دانشگاه‌های جامع و بزرگ کشور، یک و رتبه‌ی جهانی دانشگاه نیز ۶۰۱ تا ۸۰۰ است.

دکتر جلال شیری با بیان اینکه براساس نظام رتبه‌بندی شانگهای، دانشگاه دارای رتبه‌ی ۹۰۱ تا ۱۰۰۰ است، افزود: بر اساس رتبه‌بندی یو اس نیوز، رتبه‌ی جهانی دانشگاه تبریز ۶۲۵، رتبه آسیایی دانشگاه تبریز ۱۳۹ و در ایران ۶ است.

وی همچنین با اشاره به رتبه‌بندی ‌ISC، خاطر نشان کرد: رتبه‌ی جهانی دانشگاه تبریز براساس نظام رتبه‌بندی آی اس سی، ۵۱ تا ۷۵، رتبه در بین دانشگاه‌های جامع کشور ۷ و رتبه در بین دانشگاه‌های جامع، صنعتی، هنر و علوم کشاورزی، ۱۱ است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: براساس نظام رتبه‌بندی تایمز، رتبه‌ی جهانی دانشگاه تبریز در شاخص آموزشی ۸۴۲، شاخص درآمد از صنعت ۸۴۰، شاخص استناد ۵۰۶ و شاخص چشم‌انداز بین‌المللی ۱۰۵۱. می‌باشد. همچنین براساس نظام رتبه‌بندی ISC، رتبه‌ی جهانی دانشگاه تبریز در حوزه‌ی پژوهش ۶۸۶، رتبه‌ی دانشگاه تبریز در بین دانشگاه‌های جامع کشور در حوزه‌ی آموزش ۱۰، در حوزه پژوهش ۶، در حوزه فناوری و نوآوری ۱۲، در حوزه بین‌المللی‌سازی ۴ و در حوزه‌ی اثرگذاری اقتصادی ۶ است. وی ادامه داد: رتبه دانشگاه تبریز در بین تمام دانشگاه‌های ایران براساس نظام رتبه‌بندی ISC، از لحاظ خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات ۱۲، در حوزه آموزش ۱۱، در حوزه فناوری و نوآوری ۱۸، در حوزه پژوهش ۹، از لحاظ بین‌المللی‌سازی ۱۲، از لحاظ اثرگذاری اقتصادی ۱۰ و از لحاظ خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات ۱۳ می‌باشد.

دکتر شیری در بخش دیگری از سخنان خود افزود: رتبه جهانی دانشگاه تبریز براساس نظام رتبه‌بندی آی اس سی در حوزه‌ی علوم طبیعی ۶۰۱ تا ۷۰۰، در حوزه علوم کشاورزی ۲۵۱ تا ۳۰۰، در حوزه مهندسی و فناوری ۲۱۳، در رتبه‌بندی شانگهای در حوزه منابع آبی ۵۱ تا ۷۵، در حوزه علوم و فناوری ابزار دقیق ۱۰۱ تا ۱۵۰، در حوزه علوم و فناوری تغذیه ۱۰۱ تا ۱۵۰، در حوزه مهندسی عمران ۱۵۱ تا ۲۰۰، در حوزه مهندسی شیمی ۳۰۱ تا ۴۰۰، در حوزه‌ی مهندسی مکانیک ۱۵۱ تا ۲۰۰، در حوزه‌ی علوم و مهندسی انرژی ۳۰۱ تا ۴۰۰، در حوزه علوم کشاورزی ۴۰۱ تا ۵۰۰، در حوزه مهندسی برق ۴۰۱ تا ۵۰۰،  براساس رتبه بندیرتایمز در حوزه علوم اجتماعی ۳۰۱ تا ۴۰۰، در حوزه علوم اجتماعی رتبه اول در ایران، در حوزه مهندسی رتبه دوم در ایران، رتبه جهانی دانشگاه براساس رتبه‌بندی تایمز در حوزه مهندسی ۲۵۰ تا ۳۰۰، در حوزه علوم بالینی و سلامت رتبه پنجم در ایران، در حوزه علوم حیاتی رتبه دوم در ایران، رتبه جهانی دانشگاه تبریز در حوزه علوم بالینی و سلامت ۵۰۱ تا ۶۰۰، رتبه جهانی دانشگاه تبریز در حوزه علوم حیاتی ۵۰۱ تا ۶۰۰، رتبه چهارم در کشور در حوزه علوم فیزیک، رتبه جهانی در حوزه علوم فیزیک ۵۰۱ تا ۶۰۰، رتبه جهانی در حوزه علوم رایانه ۴۰۱ تا ۵۰۰، رتبه سوم در ایران در حوزه علوم رایانه، رتبه جهانی در حوزه علوم آب ۱۶، رتبه جهانی در حوزه علوم و صنایع غذایی ۳۸،  رتبه جهانی در حوزه مهندسی مکانیک ۴۵، رتبه جهانی در حوزه مهندسی عمران ۴۶، رتبه جهانی در علوم پلیمر ۵۸، رتبه جهانی در حوزه انرژی و سوخت ۹۵، رتبه جهانی دانشگاه تبریز در حوزه مهندسی ۱۱۵، در حوزه مهندسی شیمی ۱۹۷، علوم کشاورزی ۱۶۹، مهندسی برق و الکترونیک ۱۹۸، شیمی ۲۷۰، ریاضیات ۳۳۷، محیط‌زیست ۴۳۷، علوم گیاهی و جانوری ۴۱۸، شیمی‌فیزیک ۴۶۵، حوزه علوم مواد ۵۰۱ و حوزه علوم رایانه ۶۰۲ می‌باشد. 

وی با اشاره به حضور اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز در بین دانشمندان یک درصد برتر جهان و پژوهشگران برتر نیز گفت: علاوه‌بر ۲۰ استاد دانشگاه تبریز که در بین دانشمندان یک درصد برتر جهان قرار گرفتند، دکتر بهنام محمدی به‌عنوان پژوهشگر برتر پراستناد جهان در سال ۲۰۲۲ و پژوهشگر برتر کشور در سال ۱۴۰۰، دکتر ابراهیم بابایی به‌عنوان پژوهشگر برتر کشور در حوزه فنی مهندسی در سال ۱۴۰۱، دکتر جعفر صبحی به‌عنوان عضو هیات علمی سرآمد فناوری و نوآوری در ایران، دکتر عطاءاله ندیری به‌عنوان پژوهشگر برگزیده استانی در گروه علوم پایه، دکتر مهدی عبادپور به‌عنوان پژوهشگر برگزیده‌ی استانی در گروه فنی مهندسی و دکتر خلیل ولی‌زاده کامران به‌عنوان پژوهشگر برگزیده استان در گروه علوم انسانی انتخاب شدند. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز ادامه داد: تعداد طرح‌های تحقیقاتی مصوب درون دانشگاهی ۱۸، تعداد طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته درون دانشگاهی ۲۶، تعداد مقالات چاپ شده نمایی شده در wos،  ۱۶۸۰، تعداد مقالات چاپ شده نمایش شده در اسکوپوس ۲۱۷۳ و تعداد مقالات ارائه‌شده در همایش‌های بین‌المللی داخل و خارج کشور ۷۲۱ است.

وی همچنین گفت: تعداد مقالات منتشرشده در مجلات Q1، (JCR)۵۱۸، تعداد مقالات منتشرشده در مجلات Q2، (JCR)۳۲۷، همچنین تعداد مقالات چاپ شده در آی اس سی ۸۰۵، تعداد مقالات چاپ شده در مجلات Q1 (ISC) ۱۹۲، و Q2،(ISC) ۱۶۸ و تعداد مقالات چاپ‌شده در سایر پایگاه‌های معتبر بین‌المللی ۸۷ مقاله می‌باشد.

شیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تعداد تیم‌های طرح افزایش اثربخشی تحقیقاتی و فناورانه ۳۱، تعداد پژوهشگر فرا دکتری ۱۷۴، تعداد کتب منتشر شده توسط اساتید تألیف، ترجمه و بوک کپچر ۱۰۹، میزان اعطای اعتبار پژوهشی (گرنت) به اعضای هیات علمی دانشگاه ۵ هزار و ۴۳۷، عملیات میزان هزینه‌ها از محل اعتبار اعضای هیات‌علمی (گرنت) ۱۹۵۷، مقدار پاداش تعلق یافته به دانشجویان دانشگاه از بابت انتشار مقالات Q1 و ‌Q2،  ۳۱۸، تعداد اعضای هیات علمی اعزام‌شده به کنفرانس‌های بین‌المللی ۳۸، موارد اجرای فراخوان شمس تبریزی با دعوت از مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، مؤسسه تحقیقات علوم پزشکی ۱۲۲، تعداد اعضای هیات علمی اعزام‌شده به مأموریت‌های پژوهشی ۲۲، تعداد تفاهم‌نامه امضاشده با دانشگاه‌های کشورهاس مختلف از جمله کانادا، ژاپن، ترکیه، ایتالیا، چین و آلمان ۲۶، تعداد حمایت از طرح‌های پژوهشی در چارچوب فراخوان طرح پژوهشی ایران - ترکیه ۴۲، کسب رتبه برتر نشریات علمی دانشگاه تبریز در ارزیابی‌های ملی، تعداد حمایت از طرح‌های پژوهشی اعضای هیات علمی با محققین ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا ۳۷، درصد مقالات و آثار دانشگاهی تولیدشده دانشگاه تبریز با مشارکت همکاران خارج از کشور ۴۰.۹، کسب ۹ عنوان رتبه‌ی الف نشریات در گزارش ارزیابی کمیسیون نشریات علمی کشور، کسب ۶ عنوان رتبه Q1 در گزارش پایگاه آی اس سی در سال ۱۳۹۸،  ۱۵ طرح پیشنهادی برای انتشار نشریه جدید دریافتی و تصویب آن‌ها، سه عنوان کسب رتبه در جایزه کتاب سال استان، ارتقاء دیگر نشریات علمی به رتبه ب از ج از دیگر افتخارات دانشگاه تبریز است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با بحث پژوهش و توسعه نیروی انسانی گفت: تعداد درخواست تحصیل در سامانه پذیرش دانشجویان بین‌المللی ۲ هزار و ۱۳۴، تعداد پذیرش نهایی دانشجوی بین‌المللی توسط گروه‌های آموزشی طی دو نیمسال ۸۲۱، تعداد مکاتبات صدور ویزای تحصیلی و مجوز اقامت دانشجویان بین‌المللی ۱۳۰۰، درصد پذیرش دانشجویان بین‌المللی نسبت‌به درخواست‌های تحصیل ۳۸.۵، ۱۶ سفر اعزام دانشجویان و اعضای هیات علمی در چارچوب برنامه، تعداد پژوهشگر پسا دکترای فعال دانشگاه در مدیریت امور پژوهشی ۱۷۴، جذب و به‌کارگیری ۳ امریه سربازی، سه پژوهشگر فرا دکتری جذب شده داخلی از محل تفاهم نامه با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، به‌کارگیری نخبگان و استعدادهای برتر وظیفه در دانشگاه برای اولین‌بار به تعداد ۲۶ نفر، تعداد پژوهشگر فرا دکترای جذب‌شده غیر مقیم از محل تفاهم‌نامه با مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری ۵ نفر می‌باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز خاطر نشان کرد تعداد پژوهشگر فرا دکترای جذب شده با حمایت بنیاد ملی نخبگان پنج تعداد گروه‌ها و هسته‌های آزمایشگاه پژوهشی بیست و چهار فعال بودن دست طرح دستیار پژوهشی و تأمین اعتبار برای به‌کارگیری آن‌ها برای اولین‌بار سه فرصت مطالعاتی صنعتی برای اعضای هیئت علمی و امکان جذب سه نفر جهت دوره پسا دکترای صنعتی از دیگر فعالیت‌های این حوزه می‌باشد.

وی در خصوص بحث پشتیبانی پژوهش و فناوری نیز گفت: مبلغ طرح‌های تحقیقاتی مصوب درون دانشگاهی ۶۶ میلیون تومان، طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته درون دانشگاهی ۹۴ میلیون تومان، میزان هزینه از محل اعتبار اعضای هیات علمی ۶ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان، مبلغ اعطای اعتبار پژوهشی به اعضای هیات علمی ۸ میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان و مبلغ پاداش تعلق یافته به دانشجویان دانشگاه از بابت انتشار مقالات Q1 و Q2، ۱۲۰ میلیون تومان است.

دکتر شیری خاطرنشان کرد: میزان دسترسی به منابع دیجیتال خارجی به‌صورت اینترانت ۸۰۰ هزار عنوان، دسترسی به متن کامل ژورنال ۵ هزار عنوان، دسترسی به متن کامل مجله فارسی به‌صورت آنلاین ۳ هزار عنوان‌، دسترسی به متن کامل کتب دیجیتال خارجی ۴۰ هزار عنوان و دسترسی آنلاین به رکورد اطلاعاتی خارجی اعم از کتاب‌، مقاله ژورنال، مقاله کنفرانس و پایان‌نامه ۱۲۵ میلیون رکورد می‌باشد. همچنین اشتراک و دسترسی به ۱۸۵ منابع اطلاعاتی و پایگاه‌های اطلاعاتی، دسترسی مستقیم کاربران به پایگاه مشابهت یاب لاتین، برگزاری هشت کارگاه آموزشی در راستای ارتقای نشریات علمی، اخلاق پژوهشی و آشنایی با پایگاه اطلاعاتی، دسترسی مستقیم کاربران به پایگاه مشابهت یاب فارسی، ارسال ۳۰۰ تأییدیه تحصیلی فارغ‌التحصیلان بنا به درخواست دانشگاه‌ها و مؤسسات بین‌المللی، حمایت از برگزاری ۱۱ همایش ملی و بین‌المللی، حمایت از برگزاری همایش بین‌المللی و ملی با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان، حمایت هشت‌صد میلیون تومانی از اعزام همکاران هیات علمی به مأموریت‌های پژوهشی، حمایت ۶۰۰ میلیون تومانی از شرکت اعضای هیأت‌علمی در رویدادهای بین‌المللی و بیش‌از پانصد میلیون اعتبار برای حمایت از طرح‌های پژوهشی بین‌المللی از دیگر اقدامات انجام‌شده در این حوزه است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برگزاری ۷۰ آزمون زبان انگلیسی، تافل و تولیمو، برگزاری ۱۸۰۰ ساعت کلاس‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، صدور ۸۳ کد کمیته اخلاق زیست‌پزشکی دانشگاه، تعیین سازوکار پرداخت مستقیم نشریات علمی در جهت پشتیبانی از فعالیت‌های جاری، ۸ هزار و ۴۳۱ آنالیز در آزمایشگاه نانو فناوری با کسب درآمد ۸۸۰ میلیون تومان، ۷۷۶ آنالیز در آزمایشگاه آب و پساب با درآمد ۸۲ میلیون تومان، ۲ هزار و ۲۵۴ آنالیز در آزمایشگاه مواد پیشرفته با درآمد ۸۰ میلیون تومان، ۷۷۷ آنالیز در آزمایشگاه شیمی مدرن با درآمد ۹۷ میلیون تومان، ۲ هزار و ۲۷۰ آنالیز در آزمایشگاه XRD، با درآمد ۲۰۶ میلیون تومان، ۹۰۴ آنالیز در آزمایشگاه زیست فناوری با درآمد ۱۰۴ میلیون تومان، ۳۳۱ آنالیز در آزمایشگاه رامان با درآمد ۳۳ میلیون تومان، همچنین درآمد کل آزمایشگاه مرکزی با افزایش دو برابری نسبت‌به سال قبل به ۱۰۵ میلیارد تومان افزایش یافت. مبلغ حمایت از پژوهشگران فرا دکتری جذب شده یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان، مبلغ حمایت از تیم‌های طرح افزایش اثربخشی تحقیقات و فناوری ۱۸۰ میلیون تومان بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز گفت: ارتقاء سطح آزمایشگاه‌های XRD، اعصاب شناختی و مواد پیشرفته در شبکه‌ی علمی یا آزمایشگاه‌های فناوری‌های راهبردی، اضافه شدن آزمایشگاه‌های رمان ایکس آردی و مواد و مکانیک در شبکه علمی آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی افزایش ساعات خدمات رسانی آزمایشگاه‌ها، اضافه شدن سه آزمایشگاه همکار به آزمایشگاه مرکزی اهم فعالیت‌های انجام‌شده در آزمایشگاه مرکزی می‌باشد.

دکتر شیری در خصوص بحث فناوری و نوآوری نیز گفت: تعداد متقاضیان پذیرش در پردیس علم و فناوری دانشگاه ۶۰، تعداد پرونده‌های درحال داوری متقاضیان پذیرش در پردیس علم و فناوری ۱۷، تعداد پذیرفته‌شدگان به‌عنوان واحد فناوری ۲۳، تعداد پذیرفته‌شدگان به‌عنوان هسته فناور ۷، تعداد کل واحدهای مستقر ۸۰، تعداد تیم‌های نوآور و هسته‌های فناوری تغییر وضعیت یافته به واحد فناور ۵، تعداد واحدهای فناوری متقاضی مجوز دانش بنیانی ۱۰، تعداد واحدهای فناوری که با موفقیت از مرکز خارج شدند ۱۱، تعداد واحدهای ناموفق ۳، تعداد واحدهای فناوری معرفی شده به سازمان‌ها و نهادها ۱۱۰، تعداد استارتاپ های کارآفرینی و نوآوری برای تشکیل تیم‌های واحد فناور ۱۵، تعداد قراردادهای پژوهشی منعقد شده ۵۷، تعداد قراردادهای برگزاری دوره‌های مهارتی فناورانه ۷ و تعداد قراردادهای حمایتی مالی از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی ۵ می‌باشد.

وی در خصوص تحقق شعار سال در برنامه‌های دانشگاه تبریز نیز گفت: ما دراین‌راستا ۳۳ شرکت دانش بنیان را راه‌اندازی کرده‌ایم و همچنین ۲۸۸ شغل از محل فعالیت واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان تاکنون ایجاد شده‌است.همچنین تعداد شرکت‌های شتاب ده و واحدهای R&D ۹ شرکت، تعداد اختراعات به‌ثبت‌رسیده توسط شرکت‌های دانش بنیان ۸ اختراع و تعداد شرکت‌های دارای مجوز خلاق ۵ شرکت می‌باشد. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز خاطر نشان کرد: راه‌اندازی مدرسه اشتغال برای مهارت‌آموزی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، تشکیل کمیته ارتباط با صنعت در دانشگاه، ایجاد دفاتر ارتباط با صنعت در دانشکده‌ها، راه‌اندازی هاب تخصصی دانش، فناوری و اشتغال، بهره‌برداری کامل از سامانه نان و سامانه ستاد برای جذب قراردادهای برون دانشگاهی، تدوین دستورالعمل فرصت مطالعاتی صنعتی، تدوین آیین‌نامه تشکیل کمیته ارتباط با صنعت، راه‌اندازی دفتر بین‌المللی در کشور آذربایجان جهت ارائه خدمات تبادل فناوری تجاری‌سازی و بازاریابی محصولات فناورانه تولیدشده در دانشگاه تبریز و برگزاری بوت کمپ‌های تخصصی از دیگر اقدامات حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه در راستای تحقق شعار سال می‌باشد.

دکتر شیری در خاتمه در خصوص طرح دستیار فناوری نیز گفت طرح دستیار فناوری حضور در نمایشگاه‌ها و شرکت دادن فناورانه مرکز رشد و نوآوری در نمایشگاه‌های داخلی از جمله رینو تکست و سایر نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی از دیگر برنامه‌های حوزه معاونت پژوهش و فناوری است.

براساس این گزارش، در پایان این مراسم پژوهشگران برتر و نمونه‌ی دانشگاه تبریز مورد تجلیل قرار گرفتند.

 


( ۹ )

نظر شما :