به مناسبت هفته پژوهش در دانشگاه تبریز برگزار شد:

گرامیداشت سال جهانی علوم پایه برای توسعه پایدار

۱۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۲ کد : ۱۸۵۸۲ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۵۲۸

 

همایش گرامیداشت سال جهانی علوم پایه برای توسعه پایدار با حضور جمعی از مدیران، اساتید و دانشجویان در سالن کنفرانس دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صالح اشرفی، رئیس دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز در این آیین ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان و تبریک روز دانشجو با اشاره به سال جهانی علوم پایه برای توسعه پایدار در این دانشکده گفت: این دانشکده برای گرامیداشت "سال جهانی علوم پایه برای توسعه پایدار" برنامه‌های متنوعی برنامه‌ریزی کرده که ازجمله آن‌ها می‌توان به برگزاری این همایش در هفته پژوهش در این دانشکده اشاره کرد.

 

تشکیل ستاد دائمی علوم پایه در دانشکده فیزیک

وی در ادامه از تشکیل ستاد دائمی علوم پایه در این دانشکده برای حفظ و تداوم گرامیداشت سال جهانی علوم پایه برای توسعه پایدار در دانشگاه تبریز خبر داد و افزود: دانشگاه تبریز به عنوان یکی از دانشگاه های جامع و برتر ایران و دانشکده فیزیک این دانشگاه نیز به عنوان یکی از دانشکده های قدیمی، بزرگ و تاثیرگذار در کشور ابتکار راه اندازی تشکیل ستاد دائمی علوم پایه را برای توسعه این علوم در پیش گرفته است.

رئیس دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز افزود: با تشکیل ستاد دائمی علوم پایه در این دانشکده بهتر می توان ظرفیت ها، توانمندی ها، چالش ها، حمایت ها و استفاده از روش های نوین را برای شناسایی پتانسیل های علوم پایه برای توسعه پایدار در عرصه های مختلف برای محققان و دیگر اقشار مختلف جامعه معرفی کرد.

 

قدمت ۶۲ ساله فیزیک در دانشگاه تبریز

دکتر اشرفی در بخش دیگر سخنان خود با معرفی اجمالی و با اشاره به دستاوردهای این دانشکده در بخش های مختلف گفت: گروه فیزیک دانشگاه تبریز در سال 1339 تاسیس و امسال شصت و دومین سالگرد راه اندازی این گروه است که پس از آن و در سال 1374 نیز دانشکده فیزیک دانشگاه تاسیس شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود هزار دانشجو و 39 نفر هیات علمی در این دانشکده مشغول به فعالیت هستند، افزود: در حال حاضر در دانشکده فیزیک در 13 رشته که از این تعداد 10 رشته در مقطع تحصیلات تکمیلی است، دانشجو پذیرفته می شود.

 

فعالیت های پژوهشی دانشکده فیزیک

 رئیس دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به فعالیت های پژوهشی این دانشکده گفت: متوسط چاپ مقاله در نشریات معتبر داخلی و خارجی برای هر نفر هیات علمی در این دانشکده 2.95 مورد است و در سال گذشته نیز 115 مورد چاپ مقاله در نشریات خارجی، 10 مورد در نشریات داخلی، 50 مورد ارایه مقاله در همایش ها و 6 طرح تحقیقاتی توسط اعضای هیات علمی این دانشکده به سرانجام رسیده است.

 

اهمیت علوم پایه در سطح دانشگاه های بین المللی

سخنرانی دکتر محمدزاده جسور استاد دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز با موضوع اهمیت علوم پایه در سطح دانشگاه های بین المللی از دیگر برنامه های این همایش بود.

دکتر جسور با تاکید بر اینکه بسیاری از کاربردهای علوم پایه برای بیشتر مردم ناشناخته مانده است، گفت: علوم پایه کاربردهای فراوانی در رشته های مختلف دارد که باید جایگاه و اهمیت این علوم برای انسانها شناخته شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به امتیازهای علوم پایه در مقایسه با سایر رشته ها و علوم گفت: قانونمند بودن، دقیق بودن، داشتن اصول ساده و قابل فهم و در عین حال محکوم و شکست ناپذیر و ورود فناوری از جمله امتیازهای علوم پایه است.

وی توزیع نامتوازن نخبه ها، نگرانی از آینده شغلی، عدم حمایت مالی کافی توسط دولت و صنایع، توسعه بدون توجه به نیازها و عدم آشنایی قشر جامعه با کاربردها و اهمیت این علوم را از جمله چالش های این حوزه برشمرد.

 

جایگاه علوم پایه در کشور

دکتر جسور در ادامه با اشاره به جایگاه علوم پایه در کشورمان گفت: تاسیس مرکز تحقیقات ریاضی فیزیک، تاسیس پژوهشگاه شیمی، تاسیس رصد خانه ملی، تاسیس پژوهشگاه مواد و انرژی، تاسیس شتابدهنده( چشمه نور) و حمایت مالی معاونت علمی ریاست جمهوری از طرح های علوم پایه از جمله این اقدامات بوده است.

 

کاربردهای علوم پایه در پرتودهی

دکتر یگانه رییس مرکز پرتو فرآیند شمالغرب کشور نیز در این همایش درباره کاربردهای علوم پایه در پرتودهی و معرفی دستاوردها و بخش های مجتمع پرتو فرایند شمالغرب کشور(بناب) پرداخت.

وی در این همایش با بیان اینکه علوم و فناوری های هسته ای و به خصوص پرتودهی کاربردهای زیادی در زندگی جوامع بشری در خصوص سلامت و بهداشت دارد، گفت: سیاست و راهبرد جدید سازمان انرژی اتمی ایران، آشنایی بیشترمردم با این علم و گسترش و استفاده کاربردهای پرتودهی در جامعه است.

 

سال جهانی علوم پایه

دکتر هادی صبری دبیر همایش گرامیداشت سال جهانی علوم پایه برای توسعه پایدار در دانشگاه تبریز نیز با اشاره به اهداف برگزاری این همایش گفت: این همایش بیشتر به منظور بررسی راه های توسعه کاربردهای علوم پایه در فناوری های نوین و زندگی روزمره مردم برگزار شد.  

بر پایه همین گزارش؛ ﺳﺎل ۲۰۲۲ ﻣﯿﻼدی به‌عنوان ﺳﺎل بین‌المللی ﻋﻠﻮم ﭘﺎﯾﻪ در ﺗﻮﺳﻌﻪ نام‌گذاری ﺷﺪه اﺳﺖ و در همین راستا شورای سیاست‌گذاری بزرگداشت سال بین‌المللی با حضور نهادهای مختلف و ازجمله انجمن‌های علمی مرتبط با علوم پایه تشکیل شد که وزیر علوم به‌عنوان رئیس این شورا و دبیرشورای عالی عتف به‌عنوان نائب رئیس آن و دکتر نصیری به‌عنوان دبیر آن انتخاب‌شده‌اند. ذیل این شورا، کمیته اجرایی تشکیل‌شده است که ۱۷ عضو از رؤسای انجمن‌‌های علمی کشور چون انجمن‌های فیزیک، انجمن شیمی، ریاضی، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، آمار و انجمن ژنتیک را شامل می‌شود.

برنامه های دانشکده فیزیک در هفته پژوهش

لازم به ذکر است؛ به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش دانشکده فیزیک برنامه های متنوعی را برگزار کرده که از جمله آنها می توان به برگزاری کافه فیزیک با محوریت یکی از انجمن های علمی فعال دانشکده با دعوت از دانشجویان و اساتید (یکی از اساتید بازنشسته) پیرامون یک موضوع عمومی، برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشکده، برگزاری سخنرانی پژوهشی با دعوت از 2 شرکت(سازمان انرژی اتمی- واحد بناب برای ارایه توانمندی های پژوهشی و شرکت  نورا نوین تاک تدبیر در زمینه تجهیزات صنعتی از جمله کاربرد لیزر در کاربردهای صنعتی از جمله برش، جوش و ...)،ارایه توانمندی 2 شرکت دانش بنیان تاسیس شده توسط دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته فیزیک برای ارایه نقطه نظرات و راهکار های اشتغال زایی و کار آفرینی بر اساس آموخته های دانشگاهی، استفاده از فرصت درب های باز دانشگاه برای انجام آزمایش های جذاب و ساده فیزیک برای مخاطب عام، برگزاری سخنرانی علمی دکتر بهزادی با محوریت کارکردها موتورهای کوانتومی مبتی بر اندازه گیری کوانتومی و ... اشاره کرد.


( ۱ )

نظر شما :