راه اندازی مرکز کنترل و مدیریت سامانه CORS در دانشکده فنی و مهندسی مرند

۱۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۷ کد : ۱۸۰۴۴ اخبار
تعداد بازدید:۶۷۱

 

در راستای تسهیل دسترسی به داده های سامانه های ماهواره ای ناوبری جهانی (GNSS) و استفاده از آن در کاربردهای علمی پژوهشی، سامانه ایستگاه مرجع دائمی فعال (CORS System) در دانشکده فنی مهندسی مرند راه اندازی شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر شهامت، رئیس دانشکده فنی مهندسی مرند با اعلام این خبر گفت: با توجه به کاربرد داده های سامانه های ماهواره ای ناوبری جهانی (GNSS)در علوم و فنون مختلف مانند ژئودزی، کاداستر شهری و روستایی، هیدروگرافی، فتوگرامتری و سنجش از دور و GIS، باستان شناسی، ژئوفیزیک و زمین شناسی، معدن، جغرافیا، کشاورزی، اکولوژی، تجارت و صنعت، تکنولوژی ارتباطات توریسم، ورزش، نظامی، ژئوتکنیک، هواشناسی و ناوبری و حتی بازی های هیجان انگیز مانند ژئوکشینگ و..... همچنین وجود پتانسیل نیروی انسانی در دانشکده مرند برای تجهیز و راه اندازی و مدیریت و کنترل داده های آن ضرورت احداث چنین سامانه ای احساس می شد.
 دکتر شهامت در ادامه افزود: با راه اندازی این سامانه در حومه شهرستان مرند به فاصله 30 کیلومتر از ایستگاه مرجع GNSS دقت تعیین موقعیت برای کاربران گیرنده های GNSS متحرک در حد یک سانتی‌متر افقی و تا دو سانتی‌متر قائم افزایش داده شده است. البته فاصله فیزیکی کاربران و گیرنده های متحرک از ایستگاه‌های مرجع در دقت تعیین موقعیت نقش مهمی دارد. به طوری که با افزایش فاصله کاربر از ایستگاه مرجع دقت کاهش می یابد. برای فاصله تا ۳۰ کیلومتر دقت در مرتبه سانتی‌متر و تا 150 کیلومتر دقت موقعیت کمتر از متر خواهد بود.
رئیس دانشکده فنی مهندسی مرند همچنین یادآور شد: دقت تعیین موقعیت این سامانه با سامانه شمیم ثبت و اسناد کشور تست شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است که بسیار قابل اعتماد بوده و این دو سامانه اختلاف مختصاتی مسطحاتی در حد میلی متر  و ارتفاعی در حد زیر سانتی متر باهم داشتند.
 دکتر شهامت، از جمله کاربردهای مهم این سامانه را مطالعات جابجایی پوسته زمین و تحقیقات زلزله، افزایش کارایی ماشین‌آلات راهسازی و کشاورزی مجهز به گیرنده، مدیریت هوشمند و مکانیزه در معادن و پروژه‌های مربوط به خطوط لوله آب، گاز و نفت، کاربرد در پروژه‌های اکتشافی، هدایت ناوگان ایمنی و حفاظت سازمان‌های مربوطه از قبیل اورژانس و پلیس راهور را عنوان کرد.

وی در پایان گفت: ایجاد یک سامانه CORS شامل مواردی مانند اجزای سخت‌افزاری و پیکربندی CORS، نصب و راه اندازی ایستگاه و مدیریت داده‌ها است که مراحل اصلی تجهیز و نصب و راه اندازی آن به پایان رسیده است و آماده ارائه خدماتی مانند ارسال تصحیحات RTK برای تعیین موقعیت آنی و تحویل داده های ماهواره ای برای برداشت های PPK  به مهندسین نقشه بردار بوده  همچنین  ارائه داده های خام GNSS به صورت سری زمانی برای محققان و پژوهشگران جهت امور تحقیقاتی می باشد.
دکتر شهامت در ادامه گفت: خرید دستگاه ها و تجهیزات این مرکز در سال 1400 از شرکت رایمند انجام گرفت  و تجهیز و راه اندازی این سامانه در دانشکده مرند نزدیک یک سال زمان برده است و هنوز هم مراحل توسعه و تکمیل آن ادامه دارد.
دکتر شهامت در ادامه افزود: داده های حاصل از این ایستگاه امکان تحقیقات بیشتر در حوزه های کاربردی برای استان آذربایجان شرقی را برای پژوهشگران تسهیل می نماید.

وی در پایان یادآور شد: اگر گیرنده‌ی GNSS در یک ایستگاه‌ مرجع به طور دائمی با تنظیماتی مستمر، به صورت چندمنظوره (لحظه‌ای و پس‌پردازش) در تعیین موقعیت ماهواره‌ای شرکت کند، CORS  می‌گویند و آنچه برای ایستگاه‌ CORS اهمیت دارد؛ کنترل و مدیریت داده‌ها و پایش مستمر سیستم است.
لازم به ذکر است؛ گیرنده‌ی GNSS مهم‌ترین جزء یک ایستگاه CORS است که یک گیرنده ژئودتیکی با کیفیت و دقت بالا است که قادر به ردیابی و ثبت و ذخیره سیگنال های دریافت شده از سمت ماهواره‌های سامانه GNSS است.

کلید واژه ها: دانشگاه تبریز سامانه CORS گیرنده‌ی GNSS دانشکده فنی مهندسی مرند


نظر شما :