برگزاری سومین روز اجلاس روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در دانشگاه تبریز

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۹ کد : ۱۶۵۸۹ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۶۳۹

 

سومین و آخرین روز اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در دانشگاه تبریز صبح روز چهارشنبه ۱۱ خرداد در دانشکده‌ی برق این دانشگاه پیگیری شد.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان اولین سخنران جلسه‌ی امروز با اشاره به سه ماموریت اصلی حوزه‌ی نظارت و عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار کرد: بعد از قانون وظایف و تشکیلات وزارت علوم، سه ماموریت اصلی «سیاست گذاری و برنامه ریزی»، «پشتیبانی و نظارت» و «ارزیابی موسسات» برای مجموعه‌ی وزارت تعیین شد.

دکتر روح اله رازینی ادامه داد: نظام‌نامه‌ی ارزیابی، نظارت و تکمیل کیفیت مجموعه وظایف سنگینی است و تحقق این وظیفه صرفا با مدیریت ممکن نیست بلکه علاوه بر مدیریت، سنجش وضعیت نیز حائز اهمیت است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: شاخص‌هایی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، نظام ارتقاء محسوب می‌شوند که رفتار اعضای هیأت علمی را جهت دهی و انحراف را رفع می‌کند و ابزاری برای جهت دهی حرکت نظام آموزش عالی به‌حساب می‌آیند.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه افزود: نظارت و ارزیابی باید مستمر و گام به گام باشد و این موضوع یک مبحث تدریجی بوده و نگاه به ارزیابی و نظارت باید به‌صورت نظام کنترلی باشد.

وی خاطرنشان کرد: تمرکز ما به لحاظ نیروی انسانی و حجم فعالیت بر روی این حوزه است و زمینه‌ی نظارتی در فناوری و پژوهش مغفول مانده است.

رازینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت دو هزار ۸۴۶ موسسه و دانشگاه در کشور، یادآور شد: چگونه می‌توانیم با الگوی فعلی نظارت و ارزیابی، این مراکز را از نظر عملکری کنترل کنیم؟ به‌نظر می‌رسد مسیر فعلی مسیر بن‌بستی است.

وی با بیان اینکه تاکنون پنج جلسه در مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت برگزار شده است، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا ۳۹۲ بازدید در سال ۱۴۰۰ انجام شده است و در حال حاضر به‌علت زیر نظام‌ها  توازنی در ارزیابی‌ها نداریم و به‌همین دلیل ابعاد ارتقاء آموزش عالی صرفا با فضای فیزیکی اتفاق نمی‌افتد.

وی در ارتباط با هوشمند سازی نظارت و ارزیابی نیز گفت: طبیعی است که نمی‌توان همه‌ی دو هزار ۸۴۶ واحد را به‌صورت میدانی ارزیابی کرد و ایده‌ی حل این موضوع برون سپاری و استفاده از ظرفیت کارگزاری‌ مستقل که نقش این کارگزاری شبیه شرکت‌های دانش بنیان خواهد بود تا گره ایجاد شده باز شود.

رازینی از طراحی سامانه ای جهت ثبت، تکمیل و اعتباربخشی حوزه‌ی آموزش عالی خبر داد و افزود: این سامانه جهت تسهیل‌گری در نظارت و ارزیابی در نظر گرفته شده است و مدیران در مجموعه‌ی مدیریتی خود باید از این سامانه استفاده کنند.

وی تاکید کرد: درخواست مدیریت کیفیت فراگیر اولین اصل برای تحقق کیفیت مدیریت ارشد است و وزیر علوم در رأس وزارتخانه و رؤسای دانشگاه‌ها جهت بهبود کیفیت مدیریت نظارت کافی را خواهند داشت.

سرپرست موسسه‌ی تحقیقات جمعیت کشور نیز در ادامه این جلسه در خصوص موضوع «جمعیت و جوانب آن» گفت: سالمندی یک موضوع بسیار مهمی است که کل دنیا را درگیر خود کرده است که وضعیت سالمندی در برخی کشورها بحرانی‌تر است و پیامدهای بسیاری چون افزایش هزینه‌های درمان، کاهش تولید ملی و...  را در بر دارد.

دکتر مسعود عالمی نیسی ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۱۴۳۰ به نقطه‌ی سالمندی می‌رسیم؛ بنابراین دنیا نسبت به مسئله‌ی جمعیت رویکرد علمی و سیاسی خود را تغییر داده است و بانک جهانی نیز که از نقش آفرینان اصلی نظام جمعیت است، ۲۰ سال قبل پیش‌بینی کرده بود که باید سیاست‌های کشورها تغییر یابد اما موضع بسیاری از کارشناسان ما  تغییر نکرده است.

وی افزود: نرخ باروری دختران ۱.۷ است و شاخص باروری نکاحی نیز ۲.۷ درصد تعیین شده است و شاهد هستیم که تمایل به فرزند آوری کاهش یافته و خانواده‌ها فرزند نمی‌خواهند و اکنون ما ۱۱.۶ میلیون مجرد در سن ازدواج داریم که عدد بسیار بزرگی است که ۸۸ درصد آن‌ها نیز تمایل به ازدواج دارند.

سرپرست موسسه‌ی تحقیقات جمعیت کشور خاطرنشان کرد: نکته بعدی و مهم این است که ۱۰ درصد زوج‌ها در سال اول، ۸.۲ درصد در سال دوم و ۲۶ درصد نیز در سه سال اول صاحب فرزند می‌شوند؛ بنابراین باید سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم که نیمی از جوانان که تمایل دارند، ازدواج کنند؛ چراکه ازدواج نقش بسیار پررنگی در سیاست‌های کلی کشور دارد.

عالمی نیسی یادآور شد: چهار چالش در بخش جوانی جمعیت و ازدواج دانشجویان وجود دارد  که مهمترین آنها بحث مسکن و خوابگاه متأهلی است و اگر این چالش‌ها حل شود، نیمی از دانشجویان ازدواج می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال ۶۳۰ هزار دانشجوی متاهل در کشور داریم که فقط به اندازه‌ی ۲۴ درصد آن‌ها خوابگاه متاهلی وجود دارد؛ بنابراین این مسئله باید ریشه ‌یابی شود.

قائم مقام وزیر علوم  در امور علوم انسانی و رئیس مرکز هماهنگی و توسعه‌ی پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم‌ انسانی کشور نیز در پایان این جلسه در رابطه با تحولات در علوم انسانی، گفت: ما اکنون چهار کمیسیون در حوزه علوم انسانی داریم تا برنامه‌ریزی‌های لازم در این مراکز انجام شده تا ما شاهد نتایج موثری باشیم.

دکتر محمدجواد هراتی اضافه کرد: سایتی را نیز طراحی کره‌ایم تا دیدگاه اساتید در حوزه‌ی وزارت علوم و شاخه‌ی علوم انسانی را دریافت کنیم و اساتید می‌توانند نکته نظارت خود را از طریق این سایت بیان کنند.

وی همچنین یادآور شد: ما اقدامات اساسی را با حمایت مقام عالی وزارت انجام می‌دهیم که مهمترین بحث، تدوین آیین نامه‌های ارتقایی است که باید متناسب با علوم انسانی باشند چراکه وضعیت فعلی آموزش عالی ما محصول این آیین نامه‌ها است.

هراتی در خاتمه تاکید کرد: نکته مهم دیگر ماموریت محور شدن مراکز آموزش انسانی و آمایش‌ها است که باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است؛ اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور  در دانشگاه تبریز برگزار شد.

 

بیانیه اجلاس روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز اموزش عالی کشور منتشر شد.

 


( ۵ )

نظر شما :