آیین معارفه رییس دانشگاه تبریز با حضور وزیر علوم برگزار شد

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۹ کد : ۱۶۵۷۹ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۶۵۵۶

 

آیین معارفه رئیس دانشگاه تبریز، با حضور و تجلیل از خدمات رئیس پیشین این دانشگاه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، همزمان با نشست روسای دانشگاه های کشور در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آئین تکریم و معارفه‌ی روسای سابق و جدید دانشگاه تبریز اظهار کرد: زمانی که در دانشگاه تبریز قدم می‌زنیم، با دیدن فضای دانشگاه خود را مدیون کسانی می‌دانیم که زندگی شان را پای آبادی و توسعه‌ی این دانشگاه گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: شیوه‌ی عملکرد ما به‌عنوان جامعه‌ی فرهیخته باید در مقایسه با سایر نهادها متفاوت باشد و علم به ما یاد داده است که تجربیات گذشتگان را از دست نداده و نباید هر کاستی را گردن مدیران قبلی بیندازیم و ارثی را که از گذشتگان به ما رسیده است نه تنها حفط کرده بلکه توسعه داده و به نسل بعدی منتقل کنیم؛ بنابراین ما از رؤسای ادوار گذشته‌‌ی دانشگاه دعوت کرده‌ایم و به‌وجود آنها افتخار می‌کنیم چرا که سرمایه ی نمادین کشور ما هستند.

زلفی‌گل با تاکید بر اینکه وزارت علوم باید پرچمدار حکمرانی علم و حکمرانی علمی باشد، خاطرنشان کرد: دانشجویان دانشگاه‌های وزارت علوم باید نوع نگاه خود را به سمت حکمرانی علم تغییر دهند چراکه حکمرانی علم نیز جزو وظایف وزارت علوم بوده و طبیعتا یک حاکمیت عاقل و دانا، علم را بهترین وسیله‌ برای سرمایه‌گذاری می‌داند.

وی تاکید کرد: ما باید کمک کنیم تا جایگاه علم در کشور حفظ شود و درحالیکه می‌‌باسیت چند درصد از درآمد ناخالص کشور را صرف دانش می‌کردیم اما متاسفانه تنها نیم درصد آن صرف علم شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: مطمئن باشید اگر صنایع بجای دادن مالیات، سرمایه‌ی خود را در داخل دانشگاه‌ها و در راستای توسعه‌ی پژوهش هزینه کنند، بسیاری از مشکلات دانشگاه‌ها حل خواهد شد و ما قصد سوق دادن قوانین و آیین نامه‌ها به این سمت هستیم.

 

عملی کردن سند دانشگاه اسلامی مهم‌ترین اقدام رؤسای دانشگاه‌ها باشد

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان، نیز طی سخنانی اظهار کرد: دانشگاه تبریز مشهد الشهدای دانشگاه‌های ایران است و ما به ۲۲ شهید دانشکده فنی و پنج شهید گمنام این دانشگاه افتخار می کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد انوری با بیان اینکه دانشگاه تبریز به‌عنوان قطب علمی دانشگاه‌های منطقه از چهره‌های برتر علمی زیادی برخوردار است، افزود: مسئولان دانشگاه باید توجه کنند که کارهای اساسی و مفیدی در دوران خدمت خود انجام دهند که یکی از اقدامات ، عملی کردن سند دانشگاه‌های اسلامی در میدان عمل است.

وی گفت: به تعبیر آیت الله جوادی آملی، علم یا فعل الهی است یا قول الهی؛ بنابراین آنچه که اهمیت دارد، پیشبرد اهداف دانشگاه برمبنای دین و در ابعاد  مختلف است که امیدواریم دولت از تمام توان خود برای پیاده‌سازی سند دانشگاه‌های اسلامی استفاده کند

وی در خاتمه یادآور شد: از تلاش‌های دکتر مجیدی، رئیس سابق دانشگاه تشکر می‌کنیم که به شایستگی خدمت کردند و در تصمیم گیری‌ها اصول اخلاقی را رعایت و از همه‌ی توان خود برای خدمت به مجموعه‌ی دانشگاه استفاده کردند. همچنین از روزهای اولی که وارد دانشگاه شدم، دکتر نصراله زاده همواره همراه و یار ما بودند که برای او نیز آرزوی موفقیت داریم.

 

دانشگاه باید تعاریف مشخصی در زمینه‌ی هنجارهای توسعه‌ی پایدار ارائه دهد

معاون همانگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آیین گفت: دانشگاه‌های نسل اول آموزش محور،  نسل دوم پژوهش محور و  نسل سوم کارآفرین بودند و دانشگاه‌های نسل چهارم باید تمدن ساز باشند.

محمد کلامی ادامه داد: دانشگاه باید در تعریف کیفی، تعاریف مشخصی در زمینه‌ی هنجارهای توسعه‌ی پایدار ارائه دهد تا بتوانیم انسان‌های بزرگی را در دانشگاه پرورش دهیم و همچنین، باید در زمینه‌ی هنجارهای پایدار نیز حضور پررنگی هم داشته باشد.

وی افزود: در گذشته علوم به صورت طولی پیشرفت کرده بود. اکنون نیز علوم بین رشته‌ای باید تقویت شود که حمایت‌های ویژه دانشگاه‌ها را طلب می‌کند تا بتواند تحولات و نیازهای اقتصادی را رصد کرده و یاری‌گر توسعه‌ی پایدار کشور باشد.

معاون همانگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: دانشگاه‌ها باید از شرکت‌های دانش بنیان نیز حمایت کنند و به شعار سال توجه ویژه‌ای داشته باشند چراکه دانشگاه خاستگاه اصلی این موضوع است و از وزارت علوم درخواست می‌کنیم، بودجه‌ی ویژه‌ای در زمینه‌های دانش بنیان اختصاص دهد تا بتوانیم کالاهای قابل عرضه‌ی جهانی را تولید کنیم.

 

همسان سازی حقوق اعضای هیأت علمی توسط افرادی در سازمان برنامه و بودجه با کاهش 30 درصدی مواجه شد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی ضمن تقدیر از خدمات رئیس سابق دانشگاه تبریز گفت: دکتر مجیدی سال‌ها با اخلاق نیکو در دانشگاه تلاش کردند و در اثر این سعی و تلاش موفق شدیم در میان دانشگاهای جامع رتبه دوم را کسب کنیم.

علیرضا منادی افزود: در زمینه‌ی شرکت‌های دانش بنیان با تصویب قانونی جدید در 20 ماده، قانون سال ۱۳۸۹ را اصلاح و موانع شرکت‌های دانش بنیان را نیز رفع کردیم، چرا که خاستگاه اصلی شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها هستند و اکنون هفت هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور در حال فعالیت هستند که این تعداد در سال ۱۳۸۹، شش هزار بود و سالانه با ایجاد اشتغال برای 300 هزار نفر در سال حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فروش می‌کنند.

نماینده‌ی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: دانشجویان دانشکده‌ی فنی این دانشگاه در دوران دفاع مقدس با انجام کار دانش بنیان به جبهه‌ها خدمت رسانی می‌کردند که در نهایت در اثر حمله‌ی هوایی رژیم بعثی عراق در کارگاه این دانشکده به شهادت رسیدند و ما افتخار می‌کنیم که مردان بزرگی چون پروفسور هشترودی‌ها و شهید باکری‌ها در همین دانشگاه تحصیل کردند.

 

در علوم فنی و مهندسی نیز به فکر صنعتی سازی باشیم

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی گفت: خالق عالم تکوین همان شارع عالم تشریع است؛ بنابراین هیچ تعارضی میان علم و دین متصور نیست و ورود ما به حوزه‌ی علم، ورود از مدخل و سبب حل مشکل تعارضات نیست.

روح اله متفکر آزاد ادامه داد: خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران بحث‌های علمی میان بحث‌های سیاسی لگد مال نشده و کسی نمی‌تواند کتمان کند که ما می‌توانیم مرزهایی را بشکافیم که قبلاً برای ما آرزو بود و در مجلس شورای اسلامی در حال تدبیر  برای کمک به دولت هستیم و این قانون جهش تولید دانش بنیان که اخیراً به دولت ابلاغ شده است، از شاهکارهای مجلس می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: تقریباً خلأهای موجود رفع شده و برای حل چند مشکل از قبیل بیکاری تحصیل کرده ها و اتکاء ثروت به نفت نیز تدابیری اندیشیده شده است.

نماینده‌ی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه ربع رشیدی با قدمتی 800 ساله، یکی از گسترده‌ترین موقوفات دنیا است و ما باید دولت را به فعالیت در علوم انسانی و علوم پایه بیاوریم و در علوم فنی و مهندسی نیز به فکر صنعتی سازی باشیم.

متفکر آزاد ادامه داد: مشوق‌های کم‌نظیری در نظر گرفته شده است که اگر صنایع بخواهند هر ارتباطی با دانشگاه بگیرند، جزو اعتبارات مالیاتی تلقی شده و حتی برای سال‌های بعد هم لازم نیست مالیات پرداخت کنند.

 

دانشگاه محلی برای جهانی کردن افکار است

رئیس سابق دانشگاه تبریز نیز با بیان اینکه دانشگاه صرفاً محلی برای ادامه‌ی مقاطع دبستان و دبیرستان نیست و باید علاوه بر این، محلی برای جهانی کردن افکار باشد، گفت: ربع رشیدی اولین دانشگاه ایجاد شده پس از ظهور اسلام بود که با شش هزار دانشجو یک دانشگاه کارآفرین محسوب می‌شد؛ اگر ما این دانشگاه را حفظ می‌کردیم، اکنون دانشگاه ۷۰۰ ساله‌ داشتیم، ولی متاسفانه ربع رشیدی تخریب شد.

دکتر میررضا مجیدی افزود: دانشگاه تبریز در دهه‌ی بیستم شروع به کار کرد که منشا خدمات سیاسی، فرهنگی و علمی برای کشور بود و دانشجویان این دانشگاه پیش از تشکیل انقلاب اسلامی در ۲۹ بهمن و ۱۸ اردیبهشت ماه ۵۷، حرکتی انجام دادند که حتی بزرگ تر از ۱۶ آذر ماه بود.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان این دانشگاه در اوایل انقلاب، مسئولیت نهادهای انقلابی را برعهده گرفتند و حتی یکی از ۷۲ شهید هفت تیر از  دانشجویان دانشگاه تبریز بود. ضمن آنکه، شهید باکری‌ها و شهید پورشریفی‌ها که مغز متفکر جنگ بودند که در این دانشگاه پرورش یافتند.

وی همچنین گفت: کسانی‌که در این پایگاه علمی وارد شدند، آن را نماد علم، معرفت، اخلاق و فضیلت می‌دانند و دانشگاه تبریز در طول عمر  خود، اثرات گرانقدری را به کشور ارائه کرده است.

مجیدی افزود: مسئولیت ریاست دانشگاه تبریز در سال ۱۳۹۷ بر عهده‌ی من گذاشته شد و من همواره از خرد جمعی برای پیشبرد اهداف عالی دانشگاه سود بردم و  دو ماموریت را نیز برای خود تعریف کردم که عبارت بودند از  «دیپلماسی علمی  و برقراری ارتباطات علمی، عملیاتی کردن تفاهم نامه‌های مختلف و بسترسازی برای جذب دانشجویان خارجی» و « جامع محور کردن دانشگاه‌ تبریز».

وی با بیان اینکه اقتصاد و آسیب‌های اجتماعی با شعار حل نمی‌شود، گفت: ما برای حل مشکلات، خوشه‌های دانشگاهی را تشکیل دادیم که در موضوعات مختلف از این خوشه‌ها استفاده شد.

مجیدی در خاتمه یادآور شد: مجموعه اقدامات همکاران من در سال‌ ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ بسیار چشمگیر بود و اگر دانشگاه تبریز جزو دانشگاه‌های برتر پژوهشی شد، در نتیجه‌ی تلاش تمامی مجموعه‌ی دانشگاه بود.

 

به دنبال دانشگاهی هستیم که درکنار پیشرفت علمی به تمدن‌سازی هم توجه داشته باشد

رئیس دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی اظهار کرد: ما به دنبال دانشگاهی هستیم که درکنار پیشرفت علمی به تمدن‌سازی هم توجه داشته باشد و همه‌ی تلاش خود را برای رسیدن به دانشگاه تمدن ساز انجا، خواهیم داد. 

دکتر صفر نصراله زاده ادامه داد: براساس تجربیات پیشکسوتان و با کمک فرهیختگان دانشگاه در حال تنظیم برنامه‌ای راهبردی برای دانشگاه تبریز هستیم که این برنامه مبتنی بر بیانیه‌ی گام دوم انقلاب و سند اسلامی سازی دانشگاه‌ها است. 

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به رویکردهای برنامه‌ی راهبردی دانشگاه تبریز که مبتنی بر پنج اولویت تعیین شده برای وزارت از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هستند، خاطرنشان کرد: «سرآمدی در آموزش»، «ارتقاء مرجعیت علمی»، «توسعه‌ی تحقیقاتی و فناوری و تحقق دانشگاه کار آفرین»، «توسعه‌‌ی فرهنگی و کمک به تحول علوم انسانی در راستای تحقق اسلامی کردن دانشگاه‌‌ها»، «توسعه‌ی منابع درآمد و تقویت بنیه‌ی مالی»، «ارتقاء سطح خدمات رفاهی و مشاوره‌ای به دانشجویان» و «اثر بخشی فعالیت‌هاس دانشگاه در زندگی مادی و معنوی مردم» مهم‌ترین رویکردهای برنامه‌ی راهبردی دانشگاه تبریز هستند.

وی یادآور شد: دانشگاه تبریز به‌دلیل وجود ادارات، دانشکده‌ها و مراکز پژهشی زیاد، خیلی سنگین شده و ما در حال ارزیابی ساختار دانشگاه هستیم تا دانشگاه را سبک و چابک کنیم.

نصراله زاده با تاکید بر اینکه برای تحقق دانشگاه‌های نسل سه و چهار ابتدا باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود، گفت: ما در صدد ایجاد اندیشکده‌ی راهبردی برای ایجاد دانشگاه تمدن ساز هستیم و نباید بعد از ۴۴ سال، همان محتوای بدون تغییرگذشته را در پیش بگیریم؛ درحالی که یکی از اشکالات اساسی دانشگاه‌های ما وابستگی به بودجه‌ی دولتی است و باید تلاش کنیم دانشگاه روی پای خود بایستد.

رئیس دانشگاه تبریز در خاتمه با اشاره به تشکیل کارگروه شاگرد پروری با استفاده از ظرفیت اساتید حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما تشکیل کارگروه ارتقاء دانشگاه به تراز بین المللی است و ما معتقد هستیم نباید توافق‌نامه‌هایی امضا شود که هیچ تاثیری بر روی جامعه ندارد.
گفتنی است؛ در این آیین از خدمات دکتر میر رضا مجیدی، رئیس سابق دانشگاه تبریز تقدیر و دکتر صفر نصراله زاده به‌عنوان رئیس جدید دانشگاه تبریز معرفی شد.


( ۱۷ )

نظر شما :