اولین جلسه اجلاس روسا با حضور وزیر علوم برگزار شد

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۱ کد : ۱۶۵۷۱ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۸۱

 

اولین روز اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به میزبانی دانشگاه تبریز، عصر روز دوشنبه، نهم خرداد ماه، با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری شد.

 

راهبرد اصلی مؤسسه‌ی پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی، استفاده‌ی حداکثری از ظرفیت علمی اساتید دانشگاهی است

رئیس مؤسسه‌ی پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی در تشریح راهبرد این مؤسسه ضمن تاکید بر استفاده‌ی حداکثری از ظرفیت علمی، اظهار کرد: مقصود ما اتکای به چند گروه فعال و چند گروه نیمه فعال نیست بلکه ما به پشتوانه‌ی تمامی ظرفیت‌های دانشگاهی برنامه ریزی کرده‌ایم.

دکتر علی باقر طاهری نیا ادامه داد: رویکرد اصلی ما از راه‌اندازی شبکه متخصصان آموزش عالی (شماع) ایجاد میزهای پژوهشی  مبتنی بر رویکرد تحولی و استفاده از ظرفیت متخصصان دانشگاهی است.

رئیس مؤسسه‌ی پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی در خصوص رویکرد این مؤسسه در پاسخ به سیاست‌گذاری‌ها گفت: کاربست برون‌داده‌های پژوهشص از طریق تولید نمون برگ و ایده‌ی پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی دو محور اساسی در این بحث محسوب می‌شوند و پژوهش‌گر به‌لحاظ علمی ملزم است در  پایان کار خود نمون داد کار خود را ارائه دهد.

 

ضرورت اعمال شفافیت از پایین ترین سطح تا حوزه‌های علمی، پژوهشی

مدیرکل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با تاکید بر ضرورت اعمال شفافیت از پایین ترین سطح تا حوزه‌های علمی، پژوهشی و ...، اظهار کرد: از جمله اثرات ایجاد شفافیت می‌توان به پاسخگویی، چابکی، انکار ناپذیری، اعتماد، مسئولیت پذیری و جعل ناپذیری اشاره کرد.

دکتر محمد‌هادی زاهدی با بیان اینکه مالکیت، مسئولیت و حسابرسی جزو موارد مهم در بحث شفافیت محسوب می‌شود، متذکر شد: مدیر باید بتواند به افراد دخیل و نقش آفرین مجموعه‌ی خود مسئولیت، مدل ارزیابی، میزان کار و میزان زمان کار را تعیین کند تا فضای رقابتی بین کارکنان ایجاد شود.

 

رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نباید به‌دلیل تجاری سازی، موضوعات پژوهشی را نادیده بگیرند

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز با بیان اینکه رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی جهت حمایت از موضوعات پژوهشی باید در جریان مسائل مرتبط با امر پژوهش قرار گیرند، گفت: رؤسا نباید صرفا به‌دلیل تجاری سازی موضوعات پژوهشی را نادیده بگیرند و می‌بایست وزن و تعادل خاصی بین تحقیقات بنیادی و پژوهشی و تجاری سازی ایجاد کنند.

دکتر پیمان صالحی در ارتباط با ضرورت توجه به دوره‌ی پسادکتری نیز تاکید کرد: متاسفانه ما متوجه نیستیم که گه گنج گران‌بهایی را از دست می‌دهیم چراکه هیچ نیرویی نمی‌تواند به اندازه‌ی افراد پسا دکتری در امر پژوهش و تحقیقات مثمر ثمر باشد و این افراد ظرفیت بی‌بدیلی هستند.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: هدف ما از دوره‌ی پیا دکتری نباید تاخیر در بیکاری باشد بلکه ما باید از این ظرفیت بزرگ در صنعت و دانشگاه‌ استفاده کنیم،

وی در خصوص تاسیس شبکه‌ی ملی آزمایشگاهی نیز بیان کرد: هماهنکی‌های لازم بین وزارت‌خانه‌های علوم، بهداشت، جهاد کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی انجام و مقرر شده است تمامی دستگاه‌های موجود در داخل پلتفرم تعیین شده قرار گیرد.

صالحی همچنین با تاکید بر ضرورت مأموریت گرایی و بهره‌گیری از ظرفیت استان‌ها، افزود: رؤسای دانشگاه‌های معین و پارک‌های علم و فناوری در استان‌ها باید ماموریت‌ها را براساس نیازها ‌تعیین کنند و در این راستا باید تعامل خوبی با استانداران و سایر مسئولین استانی داشته باشند.

وی ادامه داد: استانداران نیز باید رئیس کمیته‌ای باشند که دبیری این کمیسیون برعهده‌ی دانشگاه معین یا پارک علم و فناوری استان باشد و بنابراین فرمان این کمیته در اختیار دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری خواهد بود.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص همگرایی انجمن‌های علمی نیز گفت: ما در حال حاضر ۴۱۹ انجمن علمی داریم در حالیکه در آمریکا ۱۱۲ انجمن علمی وجود دارد که تنها در انجمن علمی فیزیک ۵۰ هزار و انجمن شیمی ۱۵۲ هزار عضو فعال وجود دارد.

وی افزود: ما قصد حذف یا انحلال انجمن‌های علمی را نداریم و هدف ما همگرایی انجمن‌ها و استفاده از ظرفیت آن‌ها در موضوعاتی چون سیاست‌گذاری‌های ملی و منطقه‌ای، عضویت در کرسی‌های بین المللی و ... است.

 

نقش دانشگاه روی دانشجویان مانند خانواده است

معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان نیز طی سخنانی اظهار کرد: مشکلات ارتباطی و خانوادگی، اضطراب، افسردگی و مشکلات تحصیلی سه حوزه اصلی مشکلات دانشجویان هستند و ما در حال تدوین اطلس روانشناسی دانشجویان هستیم.

هاشم داداش‌پور ادامه داد: قبلا تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی شاید ۹۰ درصد از کل دانشجویان بود اما اکنون نزدیک ۴۰ درصد دانشجویان در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند که نشان‌دهنده‌‌ی باقی ماندن دانشجویان در دانشگاه و تاثیر خانوادگی دانشگاه  برروی دانشجویان است.

وی افزود: حوزه ورزش و تربیت بدنی در جهت ایجاد نشاط و پویایی دانشجویان مورد توجه قرار گیرد و با وجود اینکه سهم سرانه ورزش در کشور افزایش یافته اما نابرابری هم افزایش یافته است و سهم دختران از ورزش نیز کاهنده بوده است و جهت گیری باید به گونه‌ای باشد که برنامه‌ریزی‌ دقیقی انجام شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان در خصوص دانشجویان بین‌المللی نیز گفت: تعداد این دانشجویان و میزان تقاضا برای ورود افزایش یافته است؛ اما دانشگاه‌های برتر ما خود را چندان درگیر جذب این دانشجویان نکرده‌اند که این مشکل بزرگی است با وجود فرصت بی نظیری که از سوی کشورهای اطراف وجود دارد، دانشگاه‌های شاخص استقبال نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: سال ۹۸ رتبه اول متعلق به افغانستان و رتبه دوم متعلق به عراق بود که در سال ۱۴۰۰، عراق و افغانستان به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم رسیدند؛ لذا ناپایداری در حوزه جذب دانشجویان وجود دارد.

داداش‌پور چالش بعدی دانشجویان بین المللی را بخش فرهنگی و رفاهی عنوان کرد و افزود: تعداد دانشگاه‌هایی که توجه به حوزه‌ی فرهنگی دارند، بسیار کم است لذا نقش حاکمیتی دانشگاه‌ها را باید در نظر بگیریم و صرفاً نگاه ما به درآمد نباشد و چالش بعدی دانشجویان بین‌المللی، این است که تعداد زیادی از کارکنان دانشگاه‌های ما با زبان‌های بین المللی آشنا نیستند.

 

پرداخت وام دانشجویی ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با تأکید بر اینکه هشت درصد از دانشجویان کشور در دانشگاه‌های مرتبط با وزارت بهداشت و ۹۲ درصد در دانشگاه‌های مرتبط با وزارت علوم تحصیل می‌کنند، گفت: بودجه‌ی وزارت بهداشت ۴۹۵ میلیارد تومان است در حالیکه بودجه وزارت علوم با وجود آمار ۹۲ درصدی دانشجویان کشور، ۴۸۵ میلیارد تومان است.

دکتر مسعود گنجی افزود: حدود ۴۳۸ میلیارد تومان وام در سال ۱۳۹۹ به دانشجویان اختصاص یافته است که این مبلغ در سال ۱۴۰۰ به ۴۷۸ میلیارد تومان رسیده است و به عبارتی پرداخت وام دانشجویی ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی ادامه داد: گاهی خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های مرتبط با وزارت بهداشت در حد هتل‌های پنج ستاره است اما خوابگاه‌های دانشگاه‌های مرتبط با وزارت علوم در حد مسافرخانه است و این به دلیل تخصیص اعتبار نامناسب به دانشگاه‌های وزارت علوم است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه تعمیر و بازسازی خوابگاه‌های دانشجویی به صورت جدی در دستور کار این صندوق قرار دارد، خاطرنشان کرد: آشپزخانه‌های دانشگاه‌ها در سه سطح صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی هستند که در صورت اعلام دانشگاه‌ها تا پایان امسال، هیچ آشپزخانه‌ی سنتی در دانشگاه‌های کشور نخواهیم داشت و تمام آشپزخانه‌ها به‌صورت صنعتی یا حداقل نیمه صنعتی فعال خواهند شد.

گنجی همچنین با بیان اینکه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت سهمیه‌ی دانشجویان بی‌بضاعت در نظر گرفته شده است از رؤسای دانشگاه‌ها خواست تا اسامی تمامی این دانشجوها اعلام کنند تا دیگر هیچ دانشجوی بی‌بضاعتی شهریه پرداخت نکند و کل شهریه از سوی صندوق رفاه پرداخت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از وصول ۹۵ درصدی اقساط دانشجویی خبر داد و افزود: تنها ۵ درصد اقساط دانشجویی وصول نشده است که اگر با این روند پیش لرویم در سال آینده معوقه‌ای نخواهیم داشت.


نظر شما :