معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد:

لزوم تغییر نگرش به آموزش‌ها و دروس

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۵ کد : ۱۶۵۶۹ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۵۷



معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر لزوم تغییر نگرش به آموزش‌ها و دروس، گفت: ما برای تحول آمده‌ایم و لازم است تا محتوای درس‌ها، نحوه پذیرش دانشجو، روش تدریس استاد و نوع نوشتن پایان نامه تغییر یابد.
قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم و تحقیقات فناوری با اشاره به گسترش دانش‌های آموزشی در دنیا، اظهار کرد: ۵۰ درصد رشته‌ها و دروسی که امروز تدریس می‌شوند ممکن است ۵ تا ۱۰ سال آینده هیچ شغلی برای آن‌ها وجود نداشته باشد و رشته‌های بسیار زیادی در دنیا وجود دارد که شغل آن‌ها در ۵ سال آینده ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: ما مکلف به تحول هستیم و بایستی برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای انجام بگیرد که جهت گیری‌ها به سمت ایجاد اشتغال برای جوانان برود.

سند آمایش سرزمینی
عموعابدینی با اشاره به اهمیت توجه به سند آمایش سرزمینی، گفت: هر دانشگاه یک ظرفیت ویژه بوده و لازم است تا برای مجموعه دانشگاه‌ها یک نقش ملی، منطقه‌ای و استانی تعیین کرد تا هر یک در جایگاه خود بتوانند مسئولیت‌های خود را انجام دهند.
وی با تقدیر از اقدامات دانشگاه تبریز در حوزه فعالیت‌های بین رشته‌ای و به خصوص دانش نانو، افزود: رشته‌ها و فناوری‌های بین رشته‌ای بایستی بر اساس آمایش سرزمینی تعیین شود.
وی با بیان این‌که دنیا ظرف سه سال وارد پنجمین انقلاب صنعتی شده است، اظهار کرد: تحولات در دنیا با سرعت بالایی در حال تحقق بوده و لازم است تا در بحث آموزش، تفکر و تعقل در دانشگاه‌ها تحول ایجاد کنیم.
معاون آموزشی وزارت علوم و تحقیقات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درخواست برخی دانشگاه‌ها جهت ایجاد رشته‌های جدید، خاطرنشان کرد: به تمامی مدیران زیرمجموعه معاونت آموزشی دستور داده شده تا به درخواست‌های دانشگاه‌ها جواب منفی داده نشود. شرایط ایجاد رشته‌های جدید تغییر یافته و پروسه این کار نیز بسیار کوتاه تر خواهد شد.
وی با انتقاد از عدم توزیع متناسب دانش آموزان در رشته‌های آموزشی، گفت: ارتباط بین صنعت، دانشگاه و هنرستان‌ها بایستی تقویت یابد.
عموعابدینی در ادامه با بیان این‌که تحصیل دانشجویان بایستی به شکل ترکیبی از مجازی و حضوری انجام بگیرد، اظهار کرد: عملیاتی شدن این امر نیازمند کار کارشناسی و تخصصی بوده و باید به شکل هوشمندانه تصمیم گیری شود.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری ترم تابستانی در سالجاری به شکل مجازی در دانشگاه‌های کشور ممنوع است.

 

آینده نگاری از وظایف موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
در ادامه علی باقر طاهری نیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نیز اظهار کرد: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در عصر حاضر فراتر از آموزش رفته و آینده نگاری و بررسی طرح‌های مختلف آموزشی جزو وظایف این موسسه است.
وی افزود: این موسسه مرکز رسمی آمار آموزش عالی کشور بوده و از سال ۴۸ تاکنون سالانه آمارنامه‌هایی را منتشر می‌کند که دارای اطلاعات معتبر است.
وی از رصد اشتغال دانش آموختگان کشور توسط این موسسه خبر داد و گفت: برگزاری مجموعه کارگاه‌های دانش افزایی و پژوهش در زمینه مسائل رفاهی و خدماتی دانشگاه‌ها نیز در موسسه انجام گرفته و از ایده‌های کلانی که می‌توان در برنامه توسعه هفتم جای داد، استقبال می‌کنیم.

 

حمایت دانشگاه تبریز از ظرفیت استعدادهای درخشان
دکتر مصطفی صحرایی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز نیز اظهار کرد: دانشگاه تبریز با ۱۹ دانشکده و ۳ واحد اقماری دارای ۲۰ هزار دانشجو است که ۷۳۰ نفر از آن‌ها دانشجویان بین المللی بوده و ۵۰ درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی، ۳۵ درصد در مقطع ارشد و ۱۵ درصد در مقطع دکتری تخصصی تحصیل می‌کنند.
وی افزود: تعداد ۱۲۰ رشته در مقطع کارشناسی، ۲۸۰ رشته در مقطع ارشد و ۲۴۰ رشته در مقطع دکتری تخصصی در دانشگاه تبریز دایر هستند.
وی با اشاره به دوره مشترک این دانشگاه با دانشگاه سالزبورگ اتریش در رشته ژئوانفورماتیک، ادامه داد: راه اندازی دوره‌های مهارت افزایی برای دانشجویان و سایر علاقه مندان، تشکیل کارگروه بازنگری رشته‌ها و تدوین آیین نامه ایجاد رشته‌های جدید بر اساس آمایش سرزمینی در دانشگاه از جمله اقدامات حوزه آموزشی بوده است.
صحرایی از حمایت دانشگاه تبریز از ظرفیت استعدادهای درخشان خبر داد و گفت: هدف معاونت آموزشی بازنگری و بازطراحی آموزش برای پرورش استعدادها، خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها بوده و در این راستا رشته‌های علمی کاربردی در دانشگاه تقویت می‌یابند.

وی افزود: کارگروهی برای پایش اشتغال دانش آموختگان دانشگاه تبریز تشکیل یافته و مجوز همکاری با دانشگاه‌های منطقه از جمله دانشگاه‌های عراق و ترکیه به خصوص برای ایجاد رشته‌های منجر به صدور مدرک مشترک صادر شده است.
وی خاطرنشان کرد: نیاز است تا اختیارات بیشتری بر اساس آمایش سرزمینی برای ایجاد رشته‌های خاص داده شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز با اشاره به اهمیت تطبیق رشته‌های تحصیلات تکمیلی با رشته‌های رده‌های قبلی، اظهار کرد: دانشگاه تبریز دارای پنج رشته مجازی بوده و لازم است تا تدریس رشته‌های مجازی توسعه یابد.
وی با اشاره به افزایش دانشجویان بین المللی در استان، افزود: مرکز زبان دانشگاه تبریز به منظور تدریس زبان‌های فارسی، فرانسه، آلمانی و ... افتتاح می‌شود.


نظر شما :