دانشگاه تبریز پیشرو در نظام ایده و نیاز

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۷ کد : ۱۶۱۶۳ اخبار
تعداد بازدید:۹۴۸

دانشگاه تبریز به عنوان اولین دانشگاه کشور عضو سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر جلال شیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با اعلام اینکه بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری (مد ظله) در هدایت پژوهش به حل مسائل کنونی، آینده و نیازهای کشور، نیل به مرجعیت علمی و تکمیل زنجیره علم، فناوری، جامعه و صنعت، گفت: این طرح را می‌توان در راستای توسعه و نیز لزوم حرکت انقلابی در مسیر نیازسنجی برای ارکان جامعه و به منظور سازماندهی مطلوب و شناسایی نیازها، ایده‌ها، خلاقیت و نوآوری‌های علمی، اجتماعی، فنی و هنری کشور و تبدیل رویکرد مصرف‌کنندگی علمی به رویکرد نیازآفرینی و تولیدات علمی ضروری دانست.

دکتر شیری در ادامه افزود: دانشگاه تبریز به عنوان اولین دانشگاه کشور به صورت پایلوت در حال بهره‌برداری از سامانه نان می‌باشد تا بتواند علاوه بر استفاده از مزایای ارزشمند این سامانه نسبت به افزایش بهره وری  و بستر‌سازی مناسب برای استفاده دیگر دانشگاه‌ها کشور از این سامانه اقدام نماید.

وی افزود: در نماد نظام ایده‌ها و نیازها "نان" از دو رنگ مختلف به عنوان ایده و نیاز استفاده شده است. این نماد به صورت فرم بی‌نهایت به عنوان یک چرخه پویای نامتناهی و همچنین به هم‌آمیختگی و هم‌بستگی دو گروه ایده و نیاز طراحی شده است. نماد حاوی کلمه "نان" به عنوان برند اصلی است.

از جمله قابلیت‌های این سامانه سادگی در ورود اطلاعات و امکان ثبت نیاز و ایده به شکلی کاربرپسند از اشخاص حقیقی و حقوقی، لزوم بهره‌برداری از هوش مصنوعی در پیاده‌سازی با توجه به پیش‌بینی گسترده کاربران، ایجاد ارتباط مستقیم با پایگاه داده ISC به منظور دستیابی به اطلاعات پژوهشگران کشور و جهان اسلام و ارسال هشدار در مراجعه به سامانه و است.

دکتر شیری تصریح کرد: برخی از اهداف طرح ملی "نان" در کاربردی نمودن تحقیقات در کشور و فراهم آوردن بستری مشترک و ملی برای ارائه نیازها و ایده‌ها و ایجاد فرصت و تقویت روح نوآوری در علوم به ویژه علوم انسانی و کاربردی با توجه به ارزش‌های ایرانی‌اسلامی و تمدن‌سازی می‌باشد.

گفتنی است نظام ایده‌ها و نیازها (نان)، از جمله برنامه‌های پیشنهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی بوده است.

در حال حاضر بیش از ۲۲۷۰ نیاز از دستگاه‌های اجرایی جمع آوری و به صورت آزمایشی در سامانه ثبت شده است و اطلاعات حدود ۸۰ هزار ثبت اختراع جمع‌آوری و  به عنوان ایده در سامانه ثبت خواهد شد.


( ۶ )

نظر شما :