پنجمین کنگره بین المللی ادبیات عاشورایی در دانشگاه تبریز برگزار شد

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۳ کد : ۱۵۶۸۱ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۲۴۳

پنجمین کنگره بین المللی ادبیات عاشورایی با حضور حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، دکتر نصراله زاده رئیس دانشگاه تبریز و ۲۱ نفر از محققان، شاعران، مداحان و علمای شیعه از کشورهای مختلف درتالار شهید شفایی دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در این آیین ضمن تجلیل از برگزار کنندگان این مراسم افزود: اگر قبول کنیم که شعر و ادبیات هر قوم و مکتب آئینه افکار، گرایش ها و باورهای آن مکتب است؛ نماد مکتب شیعه در ادبیات شیعی که نشأت گرفته از غدیرخم هست متجلی میباشد و زبان شعر از مهمترین ذخایر فکری شیعه است که تأثیرگذاری و ماندگاری فراوانی در جامعه دارد.

امام جمعه تبریز ضمن توصیه به شاعران و مداحان مبنی بر ضرورت مد نظر قرار دادن منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار هفته گذشته با مداحان کشور بعنوان یک منشور افزود: در بیان مطالب، محتوای غنی شعر، اعتبار شعر، قدرت ادبی و بیان، اجتناب از خرافات و انتقال پیام عاشورا به نسل جوان بایستی مد نظر شاعران و مداحان باشد.

در ادامه این مراسم دکتر صفر نصراله زاده رئیس دانشگاه تبریز، ادبیات عاشورایی را یکی از تجلیّات قیام عاشورا برشمرد و افزود: منشاء ادبیات عاشورایی امام حسین (ع) است و تجلی این عظمت در شعر شاعران و گویندگان جاری است. این ادبیات بعد از انقلاب اسلامی از حالت عاطفی و حماسی به حالت آئینی و دینی تبدیل شده و تأثیر زیادی در تداوم انقلاب، فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ دینی مردم بر جای گذاشته است. وی گفت: قطعا" شکل گیری، پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی به برکت خون امام حسین (ع) و تأسی از حماسه عاشورا و با رهبری عالمانه حضرت امام خمینی (ره) می باشد.

در ادامه دکتر احمد فرشبافیان دبیر کنگره و رئیس موسسه مطالعاتی قفقاز،آناتولی و آسیای میانه دانشگاه  تبریز ضمن اشاره به برگزاری چهار کنگره قبلی و تجلیل از ۸۷ نفر از علماء و مداحان از کشورهای منطقه افزود: پنجمین کنگره با شعار "جهاد تبیین و ترویج فرهنگ سلیمانی" با حضور ۲۱ نفر از کشورهای آذربایجان، ترکیه و عراق در دو بخش برگزار می­گردد که بخش اول آن در دانشگاه تبریز با تجلیل از شاعران و مداحان و بخش دوم با حضور مهمانان در مشهد مقدس طی دو روز ادامه خواهد یافت.

شایان ذکر است در این آیین از ۲۱ نفر از اساتید، شاعران و مداحان تجلیل بعمل آمد که از این تعداد ۶ نفر از جمهوری آذربایجان، ۸ نفر از ترکیه و ۷ نفر از کشورعراق بودند.

همچنین شعر خوانی، مداحی، ارایه مقاله و پخش کلیپ ازدیگر برنامه های این مراسم بود.

 


نظر شما :