رییس دانشگاه تبریز در جلسه هیئت اندیشه ورز استان: توسعه فرهنگی، مهمترین عامل کاهش آسیب­ های اجتماعی است

۰۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۵۵۸۹ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۱۹
دکتر نصراله زاده: در بوجود آمدن حاشیه نشینی عوامل متعدد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دخالت دارند که برای کاهش آسیب های آن مهمترین و اساسی ترین عامل توسعه فرهنگی است. توسعه فرهنگی زمینه­ ساز توسعه اجتماعی و سیاسی و در نهایت توسعه اقتصادی است و این فرآیند توسعه موجب کاهش آسیب­ های حاشیه نشینی و جلوگیری از گسترش آن می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، سی ­امین نشست هیئت اندیشه ورز استان آذربایجان­شرقی با حضور مسئولین فرهنگی و اجتماعی سازمان­ های مرتبط، استادان دانشگاه، معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان­شرقی و دکتر نصراله ­زاده رئیس دانشگاه تبریز در تالار شهید باکری دانشگاه تبریز برگزار شد.

رئیس دانشگاه تبریز در این نشست که با موضوع حاشیه نشینی در استان برگزار شد، با اشاره به اینکه حاشیه نشینی یک پدیده اجتماعی است که حاصل عوامل متعدد در جامعه هست، افزود: در بوجود آمدن حاشیه نشینی عوامل متعدد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دخالت دارند که برای کاهش آسیب های آن مهمترین و اساسی ترین عامل توسعه فرهنگی است. توسعه فرهنگی زمینه­ ساز توسعه اجتماعی و سیاسی و در نهایت توسعه اقتصادی است و این فرآیند توسعه موجب کاهش آسیب­ های حاشیه نشینی و جلوگیری از گسترش آن می‌شود.

دکتر نصر اله زاده ضمن تأکید بر اهمیت علم و جایگاه والای آن در توسعه جامعه و ضرورت جهاد تبیین برای انعکاس عملکرد دانشگاه­ ها افزود: نگرش و نگاه مثبت به علم، زمینه ورود محققین و دانشمندان را به مسائل مختلف فراهم می‌کند؛ چنانچه به همّت دانشمندان و پژوهشگران این کشور توانسته ­ایم رتبه 61 فناوری و رتبه 15 تولید علم در جهان و موفقیت­ های متعدد در زمینه سلول­ه ای بنیادی، فناوری نانو و امور نظامی و دفاعی را بدست بیاوریم ودرخواست ما ازمسئولین جامعه این است که در عمل زمینه ورود دانشگاه‌ها را به معضلات اجتماعی و تحقیقات بین رشته­ای فراهم نمایند و یقین دارم به همت همین دانشگاهیان، نیازهای جامعه سنجیده و راهکار و ایده­ های علمی و عملی جهت حل معضلات ارائه خواهد شد.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به راه اندازی معاونت فناوری در وزارت عتف و ایجاد سامانه متمرکز نیازها و ایده­ها در دانشگاه ­ها افزود: به زودی شاهد راه اندازی این سامانه در دانشگاه تبریز خواهیم بود تا مسئولین اجرایی و بخش­های تولید، صنعت و خدمات جامعه نیازهای خود را در زمینه های مختلف علمی، فناورانه، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بیان نمایند تا دانشگاه تبریز با استفاده از پتانسیل غنی اعضای هیئت علمی و دانشجویان پژوهشگر، ایده و راهکار مناسب را برای حل آن­ها و توسعه همه جانبه جامعه ارائه دهد.

در ادامه جلسه تراب محمدی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان­شرقی با اشاره به فعالیت و دستاوردهای دستگاه های مختلف اجرایی، دفاتر تسهیل­گری و پایگاه­های بسیج در زمینه معضل حاشیه نشینی، بر ضرورت ورود دانشگاه ­ها و ارائه راهکار جهت حل مسائل تاکید نمود و عمل به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب را راهگشای حل مشکلات کشور توصیف کرد.

همچنین در این جلسه دکتر حسین بنی فاطمه، استاد دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز به تبیین علمی تاریخچه شصت ساله بوجود آمدن و گسترش حاشیه­نشینی پرداخت و افزود: از سال 1340 توسعه نامتوازن مناطق مختلف کشور، ضعف مدیریت­ها، نادیده گرفتن اقتصاد کشاورزی، گسترش اقتصاد مبتنی بر نفت و صنعت مونتاژی، موجب گسترش این پدیده در کشور و شهر تبریز شده است. وی افزود: اکثر حاشیه نشین­ ها با امید به آینده بهتر و زندگی با رفاه بیشتر به شهرها مهاجرت نموده­اند ولی چون شهر پتانسیل و قدرت پذیرش این همه مهاجر را ندارد، به ناچار در بخش­های حاشیه شهر ماندگار شده­اند و برنامه­ریزی علمی و  توسعه  اقتصادی راهکار اصلی کاهش مشکلات است.

ارائه گزارش عملکرد سپاه عاشورای استان و نیروی انتظامی در خصوص حاشیه ­نشینی، آسیب­ ها، راهکارها و همچنین اقداماتی که این سازمان­ ها در سال ­های اخیر انجام داده­اند از مباحث دیگر این جلسه بود.

 

 


( ۱ )

نظر شما :