راه اندازی رشته زمین شناسی نفت در دانشگاه تبریز

۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۴ کد : ۱۵۵۷۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۵۸۱
دانشگاه تبریز اکنون جزو یکی از پنج دانشگاه کشور است که در آن رشته زمین شناسی نفت راه اندازی شده است. این رشته اکنون در دانشگاههای تهران، شهید چمران اهواز، شهید بهشتی و خوارزمی دایر است.


رشته زمین شناسی نفت در دانشگاه تبریز با اخذ مجوز از شورای عالی گسترش وزارت عتف، راه اندازی شد.
با اخذ مجوز از شورای عالی گسترش وزارت عتف، دانشگاه تبریز نیز با پیگیری های مسوولین محترم دانشگاه این رشته را در گروه علوم زمین دانشکده علوم طبیعی راه اندازی نموده است و از مهرماه سال ۱۴۰۱ آماده پذیرش دانشجویان داخلی و بین المللی است.
دانشگاه تبریز اکنون جزو یکی از پنج دانشگاه کشور است که در آن رشته زمین شناسی نفت راه اندازی شده است. این رشته اکنون در دانشگاههای تهران، شهید چمران اهواز، شهید بهشتی و خوارزمی دایر است.
 یادآور می شود؛ گروه زمین شناسی دانشکدۀ علوم طبیعی به عنوان یکی از نخستین گروه های آموزشی دانشکدۀ علوم سابق این دانشگاه، از سال ۱۳۴۸ شمسی فعالیت خود را آغاز کرده است و با گسترش گرایش ها و مقاطع تحصیلی، در سال ۱۳۹۴ به گروه علوم زمین تغییر نام یافته است. این گروه هم اکنون در هشت گرایش پترولوژی، زمین شناسی اقتصادی، هیدروژئولوژی، زمین ساخت، زمین شیمی، زمین شناسی زیست محیطی، چینه شناسی و فسیل شناسی و زمین شناسی نفت دانشجوی دوره کارشناسی ارشد تربیت میکند. مقطع دکتری نیز در گرایش های پترولوژی، زمین شناسی اقتصادی، هیدروژئولوژی دانشجو می پذیرد.
 نفت خام در اثر دفن بقایای بدن جانوران و گیاهان مانند پلانکتون ها، جلبک ها و مواد گیاهی در لایه های رسوبی و پختگی حرارتی آنها در طول میلیونها سال تشکیل می شود. نفت و گاز پس از تشکیل در سنگ منشأ به سمت لایههای مخزن که حاوی تخلخل و تراوایی کافی هستند، مهاجرت می کنند تا در یک ساختار زمینشناسی مناسب مانند تاقدیسها یا نفتگیرهای چینهای به تله بیافتند.
 بیش از ۵۰ درصد نفت و گاز جهان در حوضه رسوبی زاگرس و خلیج فارس به تله افتاده است. زمین‌شناسی نفت یکی از شاخه‌های زمین‌شناسی است که هدف آن ارائه خدمات اکتشافی به بخش بالادستی صنعت نفت است. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند لازم است که پیش زمینه خوبی در زمینه رسوب شناسی، فسیل شناسی، مدلسازی، تجزیه و تحلیل داده‌های اکتشافی، علوم کامپیوتر و زبان انگلیسی داشته باشند.


( ۱۳ )

نظر شما :