کنفرانس بین المللی گرانش جرمدار و فیزیک سیاه چاله در دانشگاه تبریز برگزار شد

۲۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۵۲۷۶ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۳۹
در این کنفرانس بین المللی ۱۵ سخنران کلیدی از سوی اساتید و محققانی از کشورهای امریکا، بلژیک، انگلستان، چین و ایران ارایه شد.


کنفرانس بین المللی گرانش جرمدار و فیزیک سیاه چاله به مدت دو روز با ارایه 15 سخنران کلیدی در دانشگاه تبریز برگزار شد.
دکتر امین رضایی اکبریه، دبیر اجرایی کنفرانس با اشاره به محورهای علمی این کنفرانس گفت: این کنفرانس در محورهای گرانش جرم دار،  نظریه تورم ، ماده و انرژی تاریک در چارچوب گرانش جرمدار، امواج گرانشی ،  فیزیک سیاه چاله در چارچوب گرانش جرم دار و  نظریه های مختلف گرانش جرم دار برگزار شد.
به گفته وی در این کنفرانس بین المللی 15 سخنران کلیدی از سوی اساتید و محققانی از کشورهای امریکا، بلژیک، انگلستان، چین و ایران ارایه شد.
وی در ادامه با بیان اینکه گرایش گرانش و کیهان شناسی یکی از محبوب ترین گرایش های رشته ی فیزیک می باشد که با استفاده از آن می توان تحولات عالم هستی را از آغاز آفرینش تا به امروز مورد مطالعه و بررسی قرار داد، گفت: در گرایش گرانش و کیهانشناسی به سرآغاز، تکامل، ساختارهای بزرگ مقیاس و دینامیک جهان و سرانجام نهایی جهان پرداخته میشود. افراد بسیاری در ایران و خارج از ایران بر  روی این رشته کار تحقیقاتی انجام می دهند و بسیاری از دانشمندان گرایش های دیگر در حوزه ی فیزیک، گرچه متخصص گرانش و کیهانشناسی نمی باشند اما از علاقمندان پروپا قرص این رشته می باشند. بنابراین برگزاری کنفرانس در سطح ملی و بین المللی می تواند مخاطبین بسیاری را به خود جذب کند.
به گفته وی از سالیان دور، در گروه نظری و اخترفیزیک دانشکده ی فیزیک دانشگاه تبریز، اساتید و دانشجویان بسیاری در این زمینه مشغول به فعالیت می باشند. برگزاری این کنفرانس می تواند در افزایش ارتباطات و تجارب دانشجویان و اعضای هیات علمی بسیار مفید باشد.
دکتر صالح اشرفی، رییس دانشکده فیزیک نیز در این کنفرانس با بیان اینکه در گروه نظری و اخترفیزیک دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز ، دانشجویان و اعضای هیات علمی مرتبط با این گرایش، مشغول مطالعه جنبه‌ های مختلفی از کیهان با کمک نظریه نسبیت عام هستند از آن جمله می توان به مطالعه نظریه های تشکیل ساختارها، گرانش جرم دار، نظریه گرانش   f(R)، گرانش دورهمسان و کیهانشناسی مرتبط با این نظریه ها اشاره کرد، افزود: بنابراین می توان پیشنهاد داد که برگزاری یک کنفرانس آنلاین با دورنمای برگزاری سالانه، می تواند به غنای این رشته در ایران و دانشگاه تبریز کمک فراوانی کند.
یادآور می شود: رشته فیزیک در سال یکهزار و سیصد و سی و نه برای اولین بار در دانشگاه تبریز دایر شد، و تا سال هزار و سیصد و هفتاد و چهار  تحت عنوان گروه فیزیک بعنوان یکی از پنج گروه آموزشی دانشکده علوم به فعالیتهای آموزشی و پژوهشی و تربیت نیروهای متخصص در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این شاخه پرداخت. با توجه به پتانسیل های بسیار بالای علمی،  در سال 1374 گروه فیزیک دانشگاه تبریز  به دانشکده فیزیک ارتقاء یافت و با چهار گروه آموزشی فیزیک اتمی و مولکولی، فیزیک حالت جامد و الکترونیک، فیزیک نظری و اختر فیزیک و فیزیک هسته ای فعالیت های علمی خود را ادامه داد.

دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز دارای پنج گروه آموزشی فیزیک اپتیک و لیزر، فیزیک ماده چگال، فیزیک پلاسما، فیزیک هسته ای و فیزیک نظری و اختر فیزیک در کلیه زمینه های فیزیک فعالیت می کند.

 

 


( ۵ )

نظر شما :