کتاب «سوابق تاریخی انگل‌ها» توسط عضو هیئت‌علمی دانشگاه تبریز ترجمه و چاپ شد

۲۲ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۷ کد : ۱۵۰۵۳ اخبار
تعداد بازدید:۷۵۹
کتاب «سوابق تاریخی انگل‌ها» باهدف آشنایی با دیرینه علم انگل‌شناسی در جهان و شناخت انواع انگل توسط عضو هیئت‌علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز ترجمه و منتشر گردید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر ناصر حاجی پور دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز که به همراه دکتر مریم سلطانی کتاب سوابق تاریخی انگل‌ها (The Parasite Chronicles) را ترجمه نموده است با اشاره به اهمیت علم انگل‌شناسی در شناسایی، پیشگیری و درمان بیماری‌های حیوان و بیماری‌های مشترک میان حیوان و انسان افزود: انگل‌شناسی از قدیمی‌ترین رشته‌های آموزشی و تحقیقاتی علوم پزشکی و دامپزشکی کشور به شمار می‌آید. دامپزشکی با آغازی سریع و جهت‌دار سهم قابل‌توجهی را در کنترل برخی از بیماری‌های زئونوتیک و ارتقاء سطح تندرستی مردم به خود اختصاص داده است. انگل‌های آلوده‌کننده انسان و حیوان، علی‌رغم اینکه باعث ایجاد عفونت‌های شایع می‌شوند ولی فرضیه‌های بهداشتی تأکید بر این دارند که این انگل‌ها در درمان برخی از بیماری‌های خود ایمنی مانند دیابت نوع 1 و نوع 2، اوتیسم، آلرژی، کرون و آتوپی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

مترجم کتاب با اشاره به سابقه تاریخی این علم در کشورهای مختلف افزود: این شاخه از دانش از گذشته‌های دور توسط دانشمندان ایرانی به ویژه ابوعلی سینا و محمد زکریای رازی مورداشاره قرارگرفته و در بعضی از کتب و نسخ به یادگار مانده، از برخی بیماری‌های انگلی نظیر پا فیلی، کرم رشته و تب نوبه نام‌برده شده است. در پاپیروس‌های ابرس (1550 سال قبل از میلاد در مصر) و نوشته‌های سقراط (470-399 ق.م) و نوشته‌های به‌جامانده از چینی‌های قدیم نشانه‌های درمانگاهی برخی از انگل‌ها ازجمله کرم‌های قلاب دار شرح داده‌شده است. در تورات عارضه‌ای که عامل آن احتمالاً کرم مدینه یا دراکونکولوس مدیننسیس بوده است شرح داده‌شده است. تخم آسکاریس لمبریکوئیدس و تریشوریس تریشورا از روده جسدی متعلق به 2300 سال قبل از میلاد مسیح که در مردابهای زغال سنگ جزایر اورکنی حفظ شده بود جدا گردیده است.

شایان ذکر است کتاب مذکور شامل 12 فصل در 213 صفحه هست و در آن از کرم‌های نواری، سیستی سرکوزیس، کرم‌های پهن، شیستوزومیازیس، فیلاریازیس، کوری رودخانه ای، کرم‌های موجود در روده، بافت و خون بحث می‌شود همچنین مؤلف تاریخچه و اتفاقاتی که در دوران مطالعه این انگل‌ها رخ‌داده است در این کتاب جمع‌آوری کرده است. کتاب توسط انتشارات پریور چاپ گردیده و برای دانشجویان رشته‌های پزشکی، دامپزشکی، انگل‌شناسی و نیز پژوهشگران که درزمینه انگل‌شناسی و بیماری‌های انگلی و باستان انگل‌شناسی تحقیق و پژوهش می‌کنند مفید خواهد بود.

اضافه می نماید این کتاب سومین کتاب مترجم می باشد و دکتر ناصر حاجی_ پور دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تبریز قبلا" دو کتاب با عناوین کتاب انگل های زئونوتیک و کتاب نانوذرات علیه انگل ها را ترجمه و تالیف نموده است چاپ و انتشار بیش از 80 مقاله در نشریات معتبر علمی و کنفرانس های ملی و بین المللی، انجام پنج طرح تحقیقاتی از سوابق علمی ایشان می­باشد.


( ۱ )

نظر شما :