برگزاری جلسه کارگروه فرهنگی، آموزشی و اجتماعی پدافند غیرعامل استان آذربایجان شرقی در دانشگاه تبریز

۱۲ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۱ کد : ۱۴۹۷۶ اخبار
تعداد بازدید:۶۴۰

 

جلسه کارگروه فرهنگی، آموزشی و اجتماعی پدافند غیرعامل استان آذربایجان شرقی و با حضور نمایندگان و کارشناسان حوزه فرهنگی و اجتماعی برخی از دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و آموزش پرورش استان به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز اولین جلسه کارگروه فرهنگی، آموزشی و اجتماعی پدافند غیرعامل استان آذربایجان شرقی با موضوع تبیین چالش­ها و فرصت‌ها، راهکارهای فرهنگی و اجتماعی، جایگاه مراکز آموزشی در پدافند غیرعامل در دانشگاه تبریز برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر محمدحسن پورصدقی نماینده دانشگاه تبریز در پدافند غیرعامل استان آذربایجان شرقی ضمن اشاره کلی به چند بُعدی بودن فرهنگ و سهیم بودن عوامل مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دینی و ...در به وجود آمدن یا از بین رفتن رفتارهای فرهنگی در یک جامعه بر نقش اساسی آموزش در نهادینه شدن یا از بین رفتن الگو و رفتارهای فرهنگی تأکید کرد و افزود: نقش و جایگاه مراکز آموزشی درزمینه شناسایی، آسیب‌شناسی و پیشگیری از چالش‌های فرهنگی و اجتماعی بسیار مهم هست و امروزه متولیان امور آموزشی به عنوان برنامه ریزان و دانشجویان و دانش آموزان به عنوان جامعه هدف، با دغدغه‌های متعددی درزمینه های فرهنگی و اجتماعی مواجه هستند که می‌توان با تدوین نقشه راه متناسب با شرایط نوین و تبادل تجربیات و تشریک مساعی مسئولین جامعه، تهدیدها را تبدیل به فرصت نموده و موجب افزایش پایداری فرهنگی جامعه شد.

در ادامه مسئولین و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی حاضر در جلسه به ارائه نظرات خود در خصوص موضوع جلسه نمودند که از اهم آن‌ها می‌توان به لزوم هماهنگی بین سازمان‌های مسئول در حوزه فرهنگ و کاهش موازی کاری، تدوین برنامه بر اساس بازه‌های زمانی کوتاه مدت و بلندمدت، حمایت از نقش مراکز آموزشی در نهادینه شدن رفتارهای فرهنگی، استفاده از پتانسیل کانون‌ها و انجمن‌های مردم نهاد و دانشجویی و دانش‌آموزی در راستای اهداف فرهنگی، به‌روز آوری شیوه‌های آموزش و ترویج و متناسب‌سازی با پیشرفت‌های روز، اهمیت دادن به علوم انسانی در جامعه و نقش ارزنده آن‌ها در پیشرفت جامعه، لزوم آسیب‌شناسی امور مختلف فرهنگی جامعه و ارائه راهکار علمی و عملی و پرهیز از کلی‌گویی، اهمیت دادن به نقش استادان، معلمان، خانواده‌ها و بانوان در نهادینه‌سازی رفتارهای فرهنگی اشاره نمود.

همچنین در این نشست دکتر جلیل باباپورعضو هیئت‌علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تبریز با ارائه مطلبی درخصوص «نقش روانشناسی در پدافند غیر عامل» ضمن اشاره به اینکه علوم انسانی از پتانسیل بالایی در پدافند غیرعامل نسبت به سایر علوم برخوردار هستند افزود: روانشناسی به عنوان یکی از شاخه‌های علوم انسانی می‌تواند در تبیین رفتارها، راهکارهای تقویت و پایداری الگوهای رفتاری، روانشناسی اجتماعی، اصول متقاعدسازی، راهکارهای افزایش سرمایه اجتماعی تأثیرگذار باشد و مسئولین، کارگزاران فرهنگی جامعه در برنامه‌ریزی و اجرا مدنظر داشته باشند.

 


( ۳ )

نظر شما :