نشست هیات اندیشه ­ورز استان در دانشگاه تبریز برگزار شد

۱۵ تیر ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۶ کد : ۱۴۳۲۷ اخبار
تعداد بازدید:۱۳۵۹

 

 

نشست هیات اندیشه ­ورز استان با موضوع «نگاهی بر کارنامه هیات اندیشه ­ورز استان» در تالار شهید باکری دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس دانشگاه تبریز در این نشست گفت: هیات اندیشه ­ورز استان آذربایجان شرقی، از موفق­ ترین سلسله نشست‌هایی بوده است که در شناخت و بررسی آسیب‌های اجتماعی و ارائه نکته نظرات کلیدی و علمی و پژوهشی تشکیل می‌یابد و نسبت به نوع آسیب، راه­کارهای علمی و عملی متناسب با آن ارائه می­شود تا ضمن بررسی و تایید، به ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه برای عملیاتی شدن ارسال گردد.

دکتر میررضا مجیدی افزود: در جهان امروز، میزان موفقیت کشورها و جامعه به میزان تاثیر آن با اتاق‌های فکری و اندیشکده ­ها مرتبط است. اندیشکده ­ها، هدایت و سیاست­گذاری­ های کلان در تمام مسائل فرهنگی، اجتماعی، علمی، اقتصادی، سیاسی و تمام مسائل کشور را برعهده دارند.

وی گفت: بر اساس مسئولیتی که از سال 1393 به عنوان مدیر اتاق فکر استان آذربایجان شرقی و در خصوص اندیشکده ­ها داشته ام، سعی شده است به همراه همکاران، در تمام حوزه ­های کلان از قبیل انرژی، صنعت و معدن، کشاورزی، حاشیه‌نشینی، مهاجرت، مسکن، حمل و نقل، مخابرات، برنامه ریزی، سیاست­گذاری، مسائل منطقه­ای و بین المللی، حقوق شهروندی، کرامت انسانی، مسائل اجتماعی، تنوع فرهنگی، انسجام و هویت اجتماعی و فرهنگی، دولت الکترونیک، مردم سالاری دینی، بهداشت و سلامت، علم و فناوری، آموزش و پرورش، پژوهش و فناوری، عدالت اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی، محیط زیست، تنوع زیستی، سمن‌ها، توسعه پایدار و تقریباً تمام موارد اقدامات مقدماتی را انجام شود.

دکتر مجیدی در ادامه سخنان خود افزود: هیئت اندیشه ­ورز استان می ­تواند اندیشکده­ ها را به صورت تخصصی و در قالب کارگروه­ های ویژه تقسیم نماید تا براساس موضوع تمام مسائل زیر نظر افراد متخصص بررسی شده و برای هر موضوعی اندیشکده‌های خاص تعریف شود.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز در این جلسه اظهار داشت: یکی از وظایف مهم هیات اندیشه ورز­استان، ایده ­سازی و نظریه و پردازی در حوزه مسائل اجتماعی و ایجاد ارتباط منطقی در بین جامعه فکری و دستگاه‌های اجرایی است و در این راستا تمام یافته ­های مربوط به ارائه گزارش ­ها، جمع ­بندی و به ارگان­ های مربوطه منتقل می­ شود تا به­ نحوی از انحاء، از نتایج کارهای پژوهشی در عرصه ­های اجرایی بهره برداری لازم صورت گیرد.

دکتر بدرشکوهی همچنین تصریح کرد: در حوزه علوم اجتماعی در سطح استان با کمبود پژوهشگر اجتماعی مواجه هستیم و غلبه نگاه کالبدی و فنی در برنامه ­ها و اقدامات دستگاه ­های اجرایی، نارسایی دیگری را ایجاد کرده است. اما در بسیاری از مواقع، نگاه مدیران دستگاه­ها به مسائل اجتماعی، نگاهی کالبدی و فنی است و‌ بسترسازی و پی­آمدهای فرهنگی و اجتماعی را در سیاست­گذاری و اجرا لحاظ نمی­ کنند.

وی نمونه بارز تعامل و‌هم افزایی نخبگان و دستگاه های اجرایی استان را، تدوین سند جامع پیشگیری از خشونت در استان دانست که بعد از دو سال کار کارشناسی تصویب و در دستور کار دستگاه­ های اجرایی قرار گرفته است. بر اساس اعلام مرکز رصد اجتماعی وزارت کشور، جایگاه عملکردی هیات اندیشه ­ورز استان آذربایجان شرقی همواره در رتبه‌های برتر در سطح کشور قرار دارد که این امر مدیون حضور و نقش آفرین اساتید محترم حوزه و دانشگاه است که این افتخار را برای استان خلق کرده ­اند.

بر پایه همین گزارش، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز نیز در این نشست گفت: بر اساس آیین ­نامه فعالیت هیات های اندیشه ­ورز استانی مربوط به وزارت کشور، اساتید دانشگاه‌ها، روحانیون برجسته و صاحب‌نظر، نخبگان محلی، نمایندگان تشکل های مردم نهاد فعال در عرصه کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارتقاء توسعه اجتماعی، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری و مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری  اعضای هیات اندیشه­ ورز استانی هستند.

دکتر سجاد توحیدی در ادامه افزود: هیات اندیشه­ ورز وظیفه دارد در سه مرحله اقداماتی را انجام دهد که شامل شناخت‌شناسی، ارائه راه‌حل و نظارت بر اجرا است. هیاتهای اندیشه­ ورز، با مد نظر قرار دادن مسائل اجتماعی، اهدافی را دنبال می‌کنند که دست یابی به مختصات اجتماعی با تاکید بر ویژگی­ها، فرصت­ها، تهدیدها و پتانسیل­ های محلی و بومی بر اساس مطالعات انجام گرفته در استان، پیشنهاد برنامه عمل برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، ایده ­سازی و تصمیم سازی در زمینه مسائل اجتماعی از قبیل ارتقاء سرمایه اجتماعی و تقویت مشارکت­های اجتماعی و نشاط اجتماعی از آن جمله است.

وی گفت: گزارش­ های راهبردی مستخرج از جلسات هیات اندیشه­ ورز باید در موضوعات معینی، راهکارهای مشخص، صریح و شفاف را به مدیران و تصمیم گیران ارائه کند.

دکتر توحیدی یادآور شد: آنچه در جلسات هیات اندیشه ورز استان آذربایجان شرقی تاکنون محقق شده است، برگزاری 27 جلسه منظم و بررسی ۱۵ عنوان مشخص در موضوعاتی نظیر فضای مجازی، نشاط اجتماعی، خشونت و تحقیر شدگی، کودک‌همسری و کرونا است و اولین نتیجه آن­ها، تبادل دانش و نظرات اعضای محترم پیرامون آن­ها بوده است. مستندسازی کامل جلسات و تهیه کلیپ و نشریه از هر کدام از جلسات، تدوین کتابی با عنوان «کرونا، بینش­های فرهنگی، اجتماعی و روان­شناختی» و تهیه ویژه نامه‌ای که شامل چکیده مطالب مطرح شده در جلسات هیات اندیشه­ ورز در 5 سال گذشته می­باشد، از نتایج دیگر این نشست‌ها بوده است. همچنین پیشنهاد تدوین سند جامع پیشگیری از خشونت در استان توسط اعضای هیات اندیشه­ ورز استان مطرح شد.

 وی افزود: به نظر می‌رسد؛ برای ابلاغ پیشنهادات اعضای هیات اندیشه­ ورز به سازمان‌ها و نهادهای ذیربط و پیگیری و ارائه گزارش از اقدامات انجام یافته، برنامه‌ریزی دقیق‌تری در آینده صورت گیرد.

مدیر امور اجتماعی دانشگاه تبریز نیز در ادامه این نشست گفت: مدیریت امور اجتماعی در حال جمع بندی مباحث ارائه شده در جلسات متعددی که از سال 1395تا 1399 برگزار شده است، می باشد.

وی افزود: در منطقه شمالغرب کشور، استان آذربایجان شرقی، و شهر تبریز، فقر جدی در رشدیافتگی تخصص ­ها و رشته ­های علوم اجتماعی وجود دارد؛ به نحوی که در برخی از دانشگاه‌های شمال غرب، رشته علوم اجتماعی وجود ندارد. بنابراین، ما با کمبود نیروی متخصص در حوزه علوم اجتماعی روبرو هستیم که در نتیجه در محتوای علمی لازم برای جلسات اندیشه‌ورز، تخصص های متنوع به قدر کافی به عرصه نیاید.

وی متذکر شد: هرچند گزارش های بسیار خوبی در جلسات اندیشه‌ورز ارائه شده، اما اگر  اساتید و پژوهشگرهای بیشتری با تخصص­ های متنوعی از علوم اجتماعی مثل مردم‌شناسی به جمع افزوده شوند، بسیار موفق­ تر خواهد بود.

مدیر امور اجتماعی با اعلام اینکه به حضور جدی و فعال پژوهشگرها با تحقیقی که به شخصه در میان جوامع مختلف استان انجام داده باشند،نیاز احساس می شود، گفت: در پژوهش های میدانی، فراتر از تکیه بر اعداد و آمارها، محقق رابطه ای چهره به چهره با مردمان مورد مطالعه دارد و از این رو، دانش عمیق و پیچیده ای از نظام فرهنگی و اجتماعی آنها کسب می کند. این روش تحقیق می تواند به ما بگوید که مشکلات اجتماعی، علاوه بر خصوصیات عام، ویژگی محلی دارند. مسائل بسیاری وجود دارند که نمی توان آنها را با توسل به آمارها و اعداد فهمید و درک کرد.

 دکتر ایزدی جیران افزود: رشد و توسعه رشته های علوم اجتماعی مثل مردم شناسی در دانشگاه ها و ایجاد پژوهشکده های مربوط به مطالعات فرهنگی و اجتماعی در چشم انداز چندساله در منطقه شمال غرب و استان آذربایجان شرقی بسیار ضروری است. دانشگاه جامعه محور، دانشگاهی است که در آن نسبت رشته ­ها و گروه­ های علمی مرتبط با موضوعات اجتماعی و فرهنگی در مقایسه با رشته های فنی و مهندسی و پایه، حداقل برابر باشد. درحالی که رشته های علوم اجتماعی در دانشگاه های این منطقه در اقلیت قرار دارند.

مدیر گروه اجتماعی و فرهنگی اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز در این نشست گفت: پیرو ابلاغ وزارت کشور و تفاهم نامه منعقده فی مابین دانشگاه تبریز و استانداری جلسات هیات اندیشه ورز استان از سال 95  تشکیل گردید است و هدف از برگزاری این جلسات، رصد آسیب ­های اجتماعی در استان و تدوین راه­کارهای عملی و علمی بوده است تاکنون  27 جلسه برگزار شده است.

دکتر علی اکبر رادپور ادامه داد: موضوعات مطرح شده شامل آسیب های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و راهکارهای مقابله با آن، خشونت خانگی، تحقیر شده گی آثار تکریم و تحقیر در تربیت، راهکارهای ارتقاء نشاط اجتماعی با رویکرد اجتماعی با رویکرد اوقات فراغت، نشاط اجتماعی: دیدگاهی روانشناختی،  نشاط اجتماعی در جهان، کودک‌همسری: یک درآمد، گزارش توصیفی و اجمالی از وضعیت کودک­ همسری در استان آذربایجان شرقی، مطالعه عوامل زمینه ساز و تمایل به کودک همسری در استان آذربایجان شرقی، بینش های اجتماعی، فرهنگی و روان­شناختی در مورد کرونا و استرس، مدیریت و برنامه ریزی مقابله با استرس و اضطراب در دوره پاندمی کروناویروس، رسانه‌ها و کرونا: نگاهی بر کارکردها و راهبرد های رسانه­ای، نظریه ادراکات علامه طباطبایی و مسئله‌ای به نام کرونا بوده است.

دکتر رادپور متذکر شد: با توجه به بالا بودن نرخ جرائم مرتبط با خشونت در سطح استان و مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان و عنایت ویژه استاندار محترم ، تدوین سند جامع پیشگیری از خشونت در استان در دستور کار اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قرار گرفت.

وی ادامه داد: هیات تدوین سند 24 جلسه تخصصی نیز برای تدوین و ویرایش سند برگزار نمود که مجموعا8735ن  نفر- ساعت کار علمی وتخصصی بر روی این سند انجام شده است. در نیمه شهریور ماه سال جاری نیز آخرین جلسه با مدیران و نمایندگان دستگاه­ های اجرایی برای نهایی کردن مداخلات دستگاه­ها و بررسی ساختار اجرایی سند برگزار شد و نسخه حاضر جهت تصویب و ابلاغ نهایی به کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده ارسال شد..

وی در ادامه اضافه کرد: مراحل اجرایی سند نیز شامل تصویب و ابلاغ سند به نهادهای ذیربط ودستگاه­ های اجرایی استان، آغاز به­کار شورای عالی اجرایی سند در استانداری و دبیرخانه در بهزیستی استان، آغاز به ­کار شورای اجرایی متناظر شهرستانی و رصد فعالیت ادارات و ایجاد هماهنگی، دریافت گزارشات ارسالی از دبیرخانه توسط کمیته های 3 گانه تحت نظر شورای عالی اجرایی استان وارائه پیشنهادات و راهکارها و جمع بندی اقدامات سالیانه توسط دبیرخانه وشورای عالی اجرایی و اصلاح فرایندها بود.

شایان ذکر است: در ادامه این نشست، تنی چند از اعضای هیئت اندیشه ورز استان نیز، به ارائه نکته نظرات کلیدی خود در خصوص موضوعات پیشنهادی برای نشست­های آتی پرداختند که از آن جمله می توان به «حاشیه نشینی»، «ارتقاء امید و اعتماد در بین مردم»،« اعتیاد»،«تحولات جمعیتی»، «فرهنگ اقتصادی»، « مسائل پساکرونا» و«هوش فرهنگی» اشاره کرد.


( ۵ )

نظر شما :