بیست و ششمین جلسه هیئت اندیشه ورز آذربایجان شرقی بصورت مجازی برگزار شد

۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۳ کد : ۱۳۱۰۷ اخبار
تعداد بازدید:۸۳۰


بیست و ششمین جلسه هیئت اندیشه ورز استان آذربایجان شرقی با موضوع رسانه ها وکرونا به صورت مجازی در دانشگاه تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، جلسه هیئت اندیشه ورز استان با موضوع رسانه ها و کرونا، با حضور مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و مدیر امور اجتماعی دانشگاه تبریز و با شرکت مجازی اعضاء، در محل تالار علامه جعفری دانشگاه تبریز برگزار شد.
بر پایه همین گزارش، در این جلسه، دکتر حسن آذری، معاون برنامه ریزی و نظارت صدا و سیمای استان آذربایجان شرقی، ضمن اشاره به ارتباطات سلامت و نقش غیرقابل انکار رسانه ها در ارتقای سلامت فردی و عمومی و پیشگیری از انواع بیماری های جسمی، روانی و اجتماعی، گفت: ارتباطات سلامت سطوح مختلف فردی، اجتماعی، سازمانی و سطح جامعه را شامل شده و مابین رسانه، بحران و افکار عمومی رابطه دوسویه و متقابل وجود دارد.
آذری در ادامه کارکردهای مورد انتظار از رسانه ها در دوران بحران را شامل اطلاع رسانی، آموزش و آگاهی، دیده بانی و مطالبه گری، رفع شایعات و شبهات، بسیج افکارعمومی  بیان کرد و افزود: بررسی نحوه عملکرد رسانه ها در مدیریت ویروس کرونا با توجه به بازه زمانی قبل شیوع کرونا، دوره همه گیری و دوره پسا کرونا متفاوت است، چنانچه بررسی های انجام شده در سطح جهان، کشور و استان نشان دهنده این است که عملکرد رسانه ها پیش از شیوع همه گیری کرونا نسبتا ضعیف بوده است.
وی با اشاره به حجم گستره انواع اطلاعات غلط و نامعتبر در زمینه بیماری کرونا (اینفودمی) افزود: حجم گسترده ای از اطلاعات نادرست غیرعمدی، مضر، شوک آور و مضطرب کننده، مشکوک و غیرقابل باور از طرف شبکه های رسانه ای و مجازی در دوران شیوع کرونا وجود دارد و مبارزه رسانه ای (پروپاگاندای کرونائی) در زمینه واقعیات کرونا با رسانه های معاند داخلی و خارجی انجام می شود و بر اساس کارکرد دوگانه رسانه ها در زمینه های مختلف از قبیل شفافیت یا مراقبت، ترس یا امید، دولت یا مردم سعی می شود تا ضمن بیان واقعیات، ترس مدیریت شده را به مخاطبان ارائه دهد.
دکتر آذری با اشاره به نتایج بررسی در خصوص میزان پیگیری اخبار کرونا در بین مردم تبریز از طریق رسانه ها افزود:61  درصد مردم از طریق صدا و سیما،37 درصد از طریق فضای مجازی و مابقی از طریق دوستان وآشنایان اخبار کرونا را در استان پیگیری می کنند.
وی  ضمن استقبال از راهکارها و پیشنهاد های اساتید و صاحبنظران در زمینه نقش موثر رسانه عمومی در مدیریت بحران کرونا افزود: راهبردهای پیشنهادی در برنامه ریزی و برنامه سازی دست اندرکاران رسانه عمومی مدنظر می باشد که از مهمترین آنها می توان به اطلاع رسانی موثر توام با اعتماد و اعتبار، آموزش سواد رسانه ای، استراتژی مشخص برای دوران کرونا و پسا کرونا، توجه ویژه به گروه های کم بضاعت و حاشیه ای از جمله آنها می باشد.
مدیر امور اجتماعی دانشگاه تبریز نیز در این جلسه، ضمن تاکید بر استفاده از اصطلاح «فاصله ی فیزیکی» به جای «فاصله اجتماعی» در بحث رعایت بهداشتی کرونا گفت: متاسفانه با شیوع کرونا، به جای استفاده از اصطلاح فاصله ی فیزیکی، از فاصله ی اجتماعی در رسانه ها و بطن جامعه استفاده می شود و این ذهنیت نادرست را در بین عموم مردم جا می اندازد که باید از روابط صمیمی و معنادار اجتماعی دوری جست.
دکتر اصغر ایزدی جیران در ادامه افزود: عدم دسترسی شمار قابل توجهی از دانش آموزان به دستگاه موبایل برای استفاده از برنامه ی شاد، باعث نوعی تحقیرشدگی در این دانش آموزان می شود. چون اکثر مدارس، استفاده از موبایل را برای یادگیری از طریق فضای مجازی الزام کرده اند و خانواده های فرودست چنین امکان مالی ای را ندارند و با توجه به تورم های لجام گسیخته در سال های اخیر ناتوانی مالی بدتر هم شده است.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی  نیز در این جلسه، نقش ارتباطات و رسانه‌ها را در شکل گیری و ارتقاء سرمایه اجتماعی، مهم و تاثیر گذار ارزیابی کرد و بر ضرورت گفتمان سازی  نخبگان و فعالین شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی در مدیریت و مقابله با تاثیرات نامطلوب بیماری کرونا در سطح استان تاکید کرد.
بدر شکوهی با اشاره به ظرفیت های جدیدی که فضای مجازی در اختیار نخبگان و صاحب نظران قرار داده است تصریح کرد: تجربه یک ساله اخیر در موضوع شیوع بیماری کرونا نشان داد که با استفاده از ظرفیت رسانه ها می توان در حوزه بهداشتی و سلامت عمومی اطلاع رسانی صحیح و دقیقی انجام داد و درکنار آن بستر مساعدی برای ارتقاء مواسات و همیاری برای کمک رسانی به قشرهای آسیب پذیر فراهم نمود.

 


نظر شما :