با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری؛ یازدهمین نشست معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری برگزار شد

۰۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۲۷۵۷ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۸۵

 

یازدهمین نشست (مجازی) معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونان وزارت در سالن شهدای جهاد علمی و روسای دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور و مدیران بین الملل دانشگاهها بصورت مجازی برگزارگردید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز دکتر منصورغلامی وزیر علوم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تجلیل از اقدامات صورت گرفته در دانشگاهها در راستای بین المللی سازی دانشگاهها افزود: حرکت خوبی در سالهای اخیر در این خصوص صورت گرفته و لازم است این برنامه ها بعنوان یک سرمایه فکری و تجربه ارزنده برای دوره های بعدی حفظ شود. و نباید در مجموعه های علمی نگاه به عقب داشته باشیم وبایستی رویکرد مثبت در تعاملات بین المللی از تبعات مطلوب کرونا را در برنامه های خود قرار دهیم.

دکتر غلامی با اشاره به اینکه دانشگاهها در راه اندازی و تامین زیرساختهای فنی آموزش مجازی حرکت رو به جلو انجام داده اند خواستار به اشتراک گذاری تجربه های مفید دانشگاهها شد و افزود: کرونا در جهان به ایجاد یک جهش و انتقال از یک زمان به زمان جلوتر منجر شده است و در این جابجائی هر کشور بر حسب مختصات و توانمندی خود دچار و خلق فرصت های تازه شده است در شرایط حاضر بسیاری از محدودیتهای دوران تحریم، درآموزش مجازی خودبخود برداشته شده و همه در اقصی نقاط دنیا می­توانند به اطلاعات و امکانات دسترسی پیداکنند لذا وضعیت ما مشابه سایر مراکز علمی جهان هست  و ما نیز باید از تغییرات مطلوب در راستای گسترش تعاملات بین المللی بهره مند شویم که در این میان نقش هر یک از دانشگاهها بعنوان مرجع همکاری علمی با سایر کشورها قابل توجه است.

وزیر علوم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فراهم نمودن زیرساخت های فنی لازم وتسهیل آئین نامه ها و مقررات مطابق با شرایط فعلی را از الزامات گسترش تعاملات بین المللی در حوزه آموزش عالی دانست و افزود: مهیا بودن بسترهای لازم برای آموزش مجازی موجب افزایش تعداد داوطلبان خارجی دردوران کرونا و پساکرونا خواهد شد.

در ادامه نشست دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیر در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاریهای علمی و بین المللی وزارت عتف و دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهشی و فناوری وزارت و دکتر دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان مطالبی را در خصوص تدوین برنامه‌ها و راهبردهای مقتضی برای بهره‌برداری از دیپلماسی علم و فناوری کشورمان در دوران متأثر از شیوع کرونا، حول سه محور: عملکرد همکاری‌های علمی بین‌المللی، جذب دانشجویان و نخبگان بین‌الملل و پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، نگاه آماری به وضعیت دانشجویان بین المللی در جهان و ایران و راهکارهای بهبود وضعیت در آینده بیان نمودند.

همچنین در ادامه نشست روسای بیش از بیست دانشگاه و پژوهشگاه کشور از جمله دکتر میر رضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز ضمن بیان گزارش اجمالی فعالیت های دانشگاه متبوع در زمینه همکاریهای بین المللی، راهکار و پیشنهادات خود را جهت بهبود فعالیتها ارائه نمودند.

 دکتر مجیدی با اشاره به تحریم­های ناجوانمردانه کشور در حوزه های مختلف افزود: این تحریمها دانشگاهها را با مشکلات مواجه نمود و ما برای حل مشکلات رویکرد گشایش تعاملات علمی با سایر کشورها را گسترش دادیم.

دکتر مجیدی با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در دانشگاه تبریز در زمینه گسترش تعاملات علمی با کشور ترکیه افزود: با انتخاب دانشگاه تبریز بعنوان مرجع همکاری علمی و پژوهشی دانشگاههای کشور با مراکز علمی کشور ترکیه از طرف وزارت عتف، دانشگاه تبریز به عملیاتی سازی تفاهم نامه منعقد شده مابین وزارت عتف و شورای علم و فناوری ترکیه (توبیتاک) اقدام نمود که در این راستا ضمن تدارک وبگاه مختص اولین فراخوان طرحهای مشترک را در سال گذشته منتشر نمود.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به ارسال 164 طرح ازدانشگاههای دو کشور برای داوری افزود: بعد از طی فرآیند داوری تعداد 22 طرح در پنج محورعلمی تصویب و اقدامات اجرائی و مالی آنها آغاز گردید.

دکتر مجیدی با اشاره به آغاز فراخوان دوم طرحهای علمی مشترک میان دانشگاههای ایران و ترکیه از اول مهر ماه سالجاری در هشت عنوان موضوعی افزود: در این دوره علاوه بر دانشگاههای وزارت عتف، دانشگاههای وزارت بهداشت و درمان و علوم پزشکی نیز می­توانند شرکت نمایند.

رئیس دانشگاه تبریز ضمن درخواست برقراری ارتباط موثر و مستمر وزارت علوم با سازمان آموزش عالی ترکیه جهت تصویب نهائی طرحها افزود: لازم است پیگیر های لازم جهت نهایی شدن طرحها ،تسریع در برگزاری دوره های مشترک  آموزشی و گسترش همکاریها در قالب تشکیل دانشگاه یا دانشکده مشترک با آموزش عالی ترکیه از طرف وزارت علوم کشورمان صورت پذیرد.


( ۱ )

نظر شما :