چهارمین جلسه شورای راهبری ارتقاء به تراز بین‌المللی در سال ۹۹ برگزار شد

۰۲ مهر ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۸ کد : ۱۲۵۹۲ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۱۱

 

چهارمین جلسه شورای راهبری ارتقاء به تراز بین‌المللی در سال 99، درراستای پیگیری برنامه‌های قبلی و طرح پیشنهاد‌ها جدید درزمینه برنامه اقتصادمقاومتی وزارت عتف جهت ارتقا ۵ دانشگاه و پژوهشگاه به جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز در این جلسه که با حضور رئیس دانشگاه، اعضای هیئت‌رئیسه و اعضای کمیته راهبری ارتقاء به تراز بین‌المللی در تالار علامه جعفری برگزار شد، دکتر میر رضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز ضمن تبریک هفته دفاع مقدس افزود: افتخارآفرینی مردم ایران در طول هشت سال دفاع مقدس برای همیشه و در کل تاریخ ایران ماندگار خواهد بود و مشخصه بارز این دوره وحدت و همدلی همه آحاد جامعه بود که تمامی دوستداران ایران و حتی افرادی که در برخی موارد تفاوت فکری با انقلاب اسلامی دارند عزت آفرینی و افتخارات دوران دفاع مقدس و همدلی مردم را در مقابله با تجاوز دشمن به خاک ایران ستایش می­کنند.

دکتر مجیدی با اشاره پیشرفتهای اخیر دانشگاه تبریز درنظام های متعدد رتبه بندی افزود: تلاشها و فعالیت های اساتید دانشگاه تبریز در عرصه های پژوهشی و آموزشی با وجود محدودیت ها وکمبودها قابل تحسین است و بهبود جایگاه دانشگاه در نظام های رتبه بندی مرهون زحمات این همکاران است و تداوم این تلاشها برای ارتقاء هرچه بیشتر دانشگاه ضروری است. ودر برنامه ریزی و اجراء شاخصها و ملاکهای عمومی که منجر به بهبود جایگاه دانشگاه تبریز در عرصه های ملی و بین المللی شود را مد نظر داشته باشیم

رئیس دانشگاه تبریز ضمن اشاره به نتایج یک پژوهش در زمینه دانشگاههای ایرانی پیشرو در عرصه نانو که در کشور اسپانیا منتشر شده است افزود: براساس این پژوهش دانشگاه تبریز پنجمین دانشگاه برتر ایران در عرصه نانو است که این رتبه جای تحسین و تقدیر دارد و انتظار می­رود در کلیه رشته ها و گرایشها بتوانیم موفقیت و موقعیت ممتازی بدست بیاوریم.

رئیس دانشگاه تبریز اختصاص بخشی از شهریه و درآمد اختصاصی جهت انجام فعالیت های آزمایشگاهی و پژوهشی در برخی از رشته ها و گرایشها را ضروری دانست و افزود بایستی بخشی از درآمد در همان گروه وآزمایشگاه هزینه گردد و خواستار ارائه راهکار برای جذب و استمرار فعالیت دانشجویان ممتاز در دانشگاه تبریز گردید.

در ادامه نشست دکتر اصغر عسگری ضمن اشاره به شاخص های امتیاز آور دانشگاه تبریز در نظام های رتبه بندی افزود تعداد مقالات منتشر شده، استنادات به مقالات پژوهشگران دانشگاه تبریز ومیزان درآمدهای اختصاص از بخش صنعت به ترتیب سه شاخص امتیاز آور دانشگاه تبریز تاکنون میباشد که ضمن تشکر از همکاران فعال در این عرصه ها لازم است ضمن تداوم این فعالیت ها در شاخص های دیگرکه موجب ارتقاء جایگاه دانشگاه تبریز در ترازهای بین المللی گردد ارائه راهکار، برنامه ریزی و اهتمام همگانی و جدی بعمل آید.

دکتر عسگری ضمن اشاره به اهمیت و اعتباربالای طرح های پژوهشی مشترک ایران و ترکیه (توبیتاک) در کشور ترکیه افزود: این طرح در کشور ترکیه مورد توجه و استقبال پژوهشگران قرا گرفته است و امروز دومین فراخوان طرح های پژوهشی مشترک ایران و ترکیه جهت شرکت پژوهشگران آغاز خواهد شد.

دکتر عسگری با اشاره به حضور دانشگاههای علوم پزشکی در فراخوان توبیتاک امسال افزود: در دومین فراخوان مقررشده است علاوه بر مراکز پژوهشی و دانشگاهی وزارت عتف و مراکز پژوهشی کشور ترکیه از امسال دانشگاهها و مراکز پژوهشی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بعنوان سومین مرکز اجراء وداوری در این فراخوان حضور داشته باشند و دانشگاه ها و مراکز علوم پزشکی نیز میتوانند در این رقابت علمی و پژوهشی شرکت نمایند وانتظار میرود تعداد پروژه ها و افراد شرکت کننده در این رقابت افزایش یابد.

در ادامه جلسه دکتر سعید شجاعی نماینده دانشگاه تبریزدر برنامه ارتقا به تراز بین المللی گزارش اجمالی از گزارش اخیر دانشگاه به کمیته هدایت و نظارت ارتقا به تراز بین المللی مستقر دروزارت عتف و نیز تهیه گزارش تفصیلی مسولیت پذیری اجتماعی دانشگاه و ارسال ان به کمیته مذکور ارائه داد. ایشان به نقاط قوت و ضعف و راهکارهای احصا شده و پیگیری مصوبات جلسات قبل و نحوه تعمیق برنامه های مدنظر در دانشکده ها نیز پرداختند.

در ادامه این نشست اعضای حاضر در نشست در خصوص راهکارها و موانع جذب دانشجویان دارای استعداد وعلاقمند به فعالیت های آموزشی و پژوهشی در همه مقاطع تحصیلی و راهکار حفظ دانشجویان ممتاز برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتردر دانشگاه تبریز، افزایش امتیاز فعالیت های پژوهشی مرتبط با ارتقاء جایگاه دانشگاه اعم از مقاله یا طرح پژوهشی و پذیرش دانشجوی خارجی در فرمهای ارتقاء و ترفیع پایه، سازماندهی فعالیت پژوهشی مشترک با رشته های علوم پزشکی و بین رشته ای، اصلاح شیوه توزیع دانشجو و تخصیص پایاننامه بر اساس رتبه علمی اساتید و توجه به بروندادهای علمی و پژوهشی بر اساس خروجی سامانه سیماب به بیان مطالب پرداختند.

همچنین ارزیابی و سنجش میزان بروندادهای علمی و پژوهشی هر دانشکده و استاد به تفکیک و آسیب شناسی علت کاهش یا عدم فعالیت پژوهشی حدود 50 درصد از اساتید، اتخاذ خط و مشی مشخص پژوهشی برای برخی از رشته ها جهت جلوگیری از تنوع و تناقض، برنامه ریزی اصولی بر اساس تفاوت ماهیت رشته ها و دانشکده ها و ارائه راهکار برای جذب مشارکت حداکثری در فعالیت های پژوهشی متناسب با هر رشته و دانشکده، اهمیت دادن به فعالیت های گروهی و تقسیم همسان دانشجویان فعال بین همه اساتید از دیگر مطالب شاخص مطرح شده در این جلسه بود.

در این جلسه همچنین نظر به اهمیت علوم انسانی و علوم اجتماعی در رتبه بندی دانشگاهها و با توجه به تعداد اساتید و دانشجویان رشته های مرتبط با علوم انسانی در دانشگاه تبریز بر ضرورت انجام فعالیتهای بین رشته ای مشترک با علوم انسانی توسط گروههای عمده آموزشی، انجام تغییرات متناسب با ماهیت رشته های علوم انسانی در فرمهای ارتقاء در راستای افزایش مشارکت و حمایت از پژوهشگران عرصه علوم انسانی از موارد طرح شده در این جلسه بود.

شایان ذکر است دکتر رسول زوارقی طی گزارشی در مورد جایگاه دانشگاه تبریز در رتبه بندی های جهانی در دوسال اخیر به بیان روش شناسی و شاخص های نظام های رتبه بندی تایمز، شانگهای و لایدن پرداخته و راهکارهایی در خصوص ارتقاء رتبه و افزایش مشارکت همگانی اساتید ارائه نمودند.

اعضای حاضر در این جلسه ضمن استقبال از راهکارهای ارائه شده خواستار ارسال برخی از موارد مطروحه به جلسه و هیات رئیسه دانشگاه جهت تصویب، ابلاغ و اجرا شدند.

 


( ۳ )

نظر شما :