نشست مجازی برای برگزاری مطلوب آزمون سراسری با حضور روسای دانشگاه های کشور و مسئولان وزارت علوم/ برگزاری آزمون سراسری در ۱۹شهرستان آذربایجان شرقی

۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۴ کد : ۱۲۳۶۵ اخبار
تعداد بازدید:۱۶۷۵

 

نشست مجازی با موضوع "هماهنگی جهت برگزاری مطلوب آزمون سراسری" با حضور روسای دانشگاه های کشور و مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز؛ نشست مجازی با موضوع "هماهنگی جهت برگزاری مطلوب آزمون سراسری"  روز گذشته با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر رئیسی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر ابراهیم خدایی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و شرکت مجازی بیش از 125 نفر از روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در محل وزارت علوم برگزار شد.

دکتر میر رضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز در این نشست با اشاره به تعداد حوزه های امتحانی استان آذربایجانشرقی گفت امسال آزمون سراسری در 19 شهرستان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه با توجه به تجربه مفید استفاده از امکانات دانشگاه علوم پزشکی در آزمون کارشناسی ارشد، در برگزاری آزمون سراسری نیز از امکانات دانشگاه علوم پزشکی نیز استفاده خواهد شد، یادآور شد: با توجه به تهدید ها و فرصتهای کرونا وتجربیات موفق و افتخار آمیز دانشگاه ها در زمینه آموزش مجازی و برگزاری امور آموزشی در فضای مجازی؛ امکان تغییر و تحول موفقیت آمیز در انجام امور آموزشی است و در این راستا هم پیشنهاد می شود با بهره گیری از خرد جمعی و تجربیات همدیگر در زمینه برگزاری آزمون های کنکور در مقاطع مختلف تحصیلی برای سال های آتی تصمیم گیری شود.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود بر ضرورت مشخص شدن نماینده تام الاختیار سازمان سنجش در هر استان تاکید کرد و افزود: جهت هماهنگی هرچه بهتر امور با کلیه سازمانها و ادارات پیشنهاد می گردد سازمان سنجش برای هر استان نماینده تام الاختیار دارای تجربه وقدرت اجرائی جهت هماهنگی هرچه بهتر امور معرفی نماید.

دکتر غلامی، وزیر علوم نیز در ابتدای این نشست با اشاره به موضوع برگزاری کنکور و زمان برگزاری اظهار داشت: آزمون سراسری امسال در موعد مقرر قبلی یعنی روزهای ۲۹، ۳۹، ۳۱ مرداد و اول شهریورماه و با رعایت فاصله حداقل ۱۸۰ سانتی متر بین داوطلبان برگزار می‌شود.

وزیر علوم با بیان اینکه آخرین گزارش رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از هماهنگی هیئت‌های برگزار کننده رضایت‌بخش بود، گفت: هماهنگی و همکاری تمام سازمان‌ها در برگزاری مطلوب آزمون سراسری موثر خواهد بود و حتی وزیر محترم بهداشت نیز به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرده است که در کنار برگزارکنندگان آزمون سراسری باشند و روسای دانشگاه‌های غیر پزشکی هم باید در انجام این آزمون همکاری کنند.

وی افزود: گاهی اوقات ممکن است دست‌اندرکاران برگزاری آزمون در حوزه‌های برگزاری به دلیل شلوغی در کار، دقت و ظرافت‌های لازم را رعایت نکنند که اگر دوستان و مسئولان دانشگاهی به جلسات برگزاری و هماهنگی‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها سرکشی‌کنند، این اشکالات را گوشزد کرده و برطرف می‌کنند.

دکتر غلامی با بیان اینکه استاندارها موظف شده‌اند تا با مجموعه‌های برگزار کننده کنکور همکاری لازم را داشته باشند، اظهار داشت: مدیریت فضای خارج از جلسه برگزاری آزمون هم بسیار مهم است و باید با اعمال روش‌های مناسب ازشلوغی و تجمع مشایعت‌کنندگان و همراهان داوطلبان و همچنین استقبال از آنان پس از برگزاری آزمون جلوگیری شود و این قسمت به عنوان آسیب پذیرترین بخش برگزاری آزمون باید به خوبی مدیریت شود.

وزیر علوم در پایان سخنان خود گفت: سنگین‌ترین روز برگزاری آزمون، روز جمعه و آزمون علوم تجربی است که بیشترین تعداد داوطلبان در این روز در آزمون شرکت می‌کنند که اگر آزمون‌های دو روز قبل به خوبی برگزار شود، در خصوص برگزاری این آزمون نیز مشکلی نخواهیم داشت.

دکتر ابراهیم خدایی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه این آزمون در ۳۹۲ شهر و بیش از ۳۳۰۰ حوزه امتحانی و همچنین هم‌زمان در ۱۵ کشور دیگر برگزار می‌شود، اظهار داشت: نتایج اولیه آزمون سراسری هفته اول مهرماه منتشر می‌شود و بعد از انتخاب رشته داوطلبان، هفته اول آبان ماه نتایج نهایی اعلام خواهد شد.

وی افزود: آزمون‌ها به ترتیب روز چهارشنبه ۲۹ مرداد با برگزاری آزمون هنر با ۱۱۳ هزار داوطلب آغاز می‌شود و روز پنج شنبه ۳۰ مرداد با برگزاری آزمون علوم انسانی و ریاضی با ۵۵۰ هزار داوطلب، روز جمعه ۳۱ مرداد با برگزاری آزمون علوم تجربی با ۵۹۴ هزار داوطلب ادامه می‌یابد و بالاخره روز شنبه اول شهریور ماه با برگزاری آزمون زبان با ۱۷۴ هزار داوطلب به پایان می‌رسد.

دکتر خدایی با بیان اینکه تعداد داوطلبان در مقایسه با برگزاری آزمون سال ۱۳۹۸ تقریباً یکسان است، گفت: حوزه‌های برگزاری از ۲۱۰۰ حوزه در سال ۱۳۹۸ به ۳۳۰۰ حوزه در آزمون امسال افزایش یافته و عوامل اجرایی نیز از ۷۸ هزار نفر در سال گذشته به ۱۷۵ هزار نفر افزایش یافته است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه در فاصله دو هفته مانده به برگزاری آزمون ۴۸ سالن ورزشی و ۱۰ مصلی در مناطق مختلف کشور به فضای برگزاری آزمون افزوده شده است، خاطرنشان کرد: کل فضای برگزاری در سال گذشته دو میلیون و صد هزار متر مربع بود که فضای امسال ۵ میلیون متر مربع است و فاصله صندلی‌ها نیز حداقل یک متر و ۸۰ سانتی‌متر است که در برخی مناطق به دو متر هم می‌رسد.

دکتر رئیسی، معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این نشست مجازی با بیان اینکه حدود نود و یک در صد رضایت مندی در برگزاری آزمون های کارشناسی ارشد و دکترا به دست آمد که قابل تقدیر است، اظهار داشت: اگردرهمه جا پروتکل های بهداشتی در موارد مختلف رعایت می شد، وضعیت شیوع کرونا در کشور بسیار کاهش می یافت.

وی با بیان اینکه در برگزاری آزمون سراسری با دو آزمون قبلی به دلیل تفاوت گروه سنی شان باید تفکیک قائل شد، گفت: اگرقرار بود کنکور در پاییز برگزار شود مصیبت بسیار بزرگی به وجود می آمد زیرا فصل پاییز فصل آنفلوآنزا است و گروه هدف هم همین بچه ها هستند.

وی افزود: در بحث کرونا هم شاید این گروه سنی هم مبتلا شوند ولی میانگین مرگ و میر در این بیماری ۷۰ در صد برای گروه های سنی ۷۰ سال به بالاست پس نگرانی ما ازابتلای آنها نیست بلکه خطر در اینجاست که اینها می توانند والدین خود را مبتلا کنند.

دکتر رئیسی با بیان اینکه میزان ابتلا در داوطلبان از میزان ابتلا در جامعه کمتر است، گفت: از بررسی وضعیت و غربال گری ۱۲۴ هزار نفر، میزان بستری در سطح کشور در تمام گروه های سنی به میزان ۶ نفردر ده هزار نفر است ولی این میزان در داوطلبان آزمون تنها ۱.۷ در صد می باشد.

وی با تاکید برلزوم خودارزیابی دست اندر کاران کنکور در سایت سلامت افزود: اگر فردی از دست اندر کاران برگزاری آزمون قبلاً کرونا گرفته باشد تنها در صورتی می تواند در آزمون حضور داشته باشد که یا ۱۴ روز از زمان ابتلایش گذشته باشد و یا یک تست منفی از ابتلا به کرونا ارائه دهد.

دکتر رئیسی با بیان اینکه هر چقدر سقف محل برگزاری آزمون بلندتر باشد، ضریب امنیت و اطمینان آزمون از نظر بهداشتی بالا تر می رود، گفت: زدن ماسک برای همه الزامی است ولی استفاده از دستکش در هنگام برگزاری آزمون برای داوطلبان به شرط استفاده از لوازم تحریر شخصی خودشان الزامی نیست ولی مراقبان باید دستکش به دست داشته باشند.

وی در پایان سخنان خود گفت: همراهان داوطلبان بزرگ ترین چالش بهداشتی ماست زیرا ما آمار داوطلبان را به صورت کامل داریم ولی از تعداد همراهان داوطلبان بی اطلاع هستیم، بنابراین ما نگران داخل سالن های برگزاری آزمون نیستیم ولی این مورد هماهنگی همراهان و خانواده های داوطلبان باید به صورت جدی مدیریت و کنترل شود.

 

 


( ۱ )

نظر شما :