نشست مجازی (وبینار) وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور

۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۰ کد : ۱۱۵۸۸ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۸۱

 

 

نشست مجازی (وبینار) وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور به منظور بررسی مسائل پیش روی آموزش عالی در دوران شیوع کرونا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، در این وبینار که  در سالن شهدای جهاد علمی ستاد وزارت علوم برگزار گردید، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بهمراه  معاونین خود بصورت حضوری و بیش از ۹۰ نفر از روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های سراسر کشور نیز از طریق ویدئو کنفرانس در نشست مشارکت داشتند.

در ابتدای نشست مجازی (وبینار) دکتر منصور غلامی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، ضمن اشاره  براینکه در دوران شیوع بیماری کرونا با بیان اینکه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور هیچگاه تعطیل نیستند و با وجود توقف برگزاری کلاس های درس به صورت حضوری، فعالیت ها به صورت فعال ادامه دارد، افزودند گزارش ها از روند بسیار خوب برگزاری کلاس های درس به صورت الکترونیک در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور حکایت دارند که بایستی این مهم به شکلی مطلوب‌تر تداوم یابد.

وزیر علوم سلامت دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور را در شرایط فعلی اولویت اصلی دولت و وزارت علوم دانست و افزودند با توجه به این مهم باید استمرار فعالیت ها و ارائه خدمات در بخش های مختلف علمی، تحقیقاتی فناورانه و آموزشی با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی با جدیت دنبال شود.

 دکتر غلامی ضمن  اشاره  به اینکه شرایط موجود فرصتی برای ایجاد و تقویت زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی است بر لزوم همفکری و هم اندیشی دانشگاهها با همدیگر ،استفاده از یک سامانه جامع ملی برای آموزش های الکترونیک به صورت یکپارچه وپرهیز از پراکنده کاری و اقدامات جزیره‌ای تاکید نمودند.

وزیر علوم  بر اهمیت رسالت  ملی و علمی  دانشگاهها در شرایط کنونی تاکید نموده و تولید گزاره های علمی مبتنی بر تحقیق و پژوهش  جهت استفاده سایر بخش های کشور در حوزه‌های نظری و علوم انسانی و عملی را از وظایف دانشگاهها برشمردند و روسای مراکز خواستند برنامه‌های خود را بر اساس این وظایف تدوین کنند.

دکتر غلامی با اشاره  به  منویات  مقام معظم  رهبری در پیام نوروزی  و سخنرانی نیمه شعبان  در خصوص جهش تولید و نقش پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها افزودند بایستی  این مراکز در موضوع جهش تولید به طور جدی ورود نموده  برنامه عملیاتی مدون و موثر ارائه نمایند

وزیر علوم  ضمن  اشاره  به  لزوم تقویت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت این پروتکل ها وتبعیت  از قوانین افزودند جهت  تسهیل  گذر از این  ترم  معاون  اموزشی بخشنامه‌ 20 ماده ای تدورن  وبه دانشگاه‌های کشور ابلاغ کرده که شامل پیش‌بینی موارد آیین‌نامه‌ای جهت کمک به دانشجویان و اعضای هیئت علمی است  که  لازم است  مدیران گروهها ضمن اجراء ،کنترل  و نظارت بر امور ،  گزارش میزان ارائه  دروس ،مشکلات موجود و راهکارهای برون  رفت ازآنها را اعلام نمایند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه  تبریز  دکتر میررضا مجیدی رئیس دانشگاه  تبریز بعنوان  یکی از سخنرانان این  نشست با اشاره  به اینکه یک ویروس تمام کشورها را به چالش کشیده است  برضرورت برخورد عاقلانه و استفاده از خرد جمعی تجربه کشور های در گیر کرونا جهت حل چالشها تاکید نمودند.

دکتر مجیدی با اشاره  برخی دستاوردهای دانشگاه تبریز در بخش تحقیقات و تجهیزات مقابله  با کرونا  افزودند  به همت پژوهشگران و متخصیان این دانشگاه و همکاری شرکتهای دانش بنیان مستقر در مرکز رشد  این دانشگاه  چند  محصول از قبیل  محلول ضدعفونی کننده  سطح  و اشیاء به میزان بیش از 60هزار لیتر ،محلول  ضد عفونی کننده  دست  با  ظرفیت  تولید  روزانه  2500لیتر ،دستگاه  تب سنج  از راه  دور هوشمند قابل  نصب در روی دیوار ،دستگاه  اسپری خودکار ضد عفونی کننده  با  ظرفیت  روزانه  50 دستگاه و دستگاه مه پاش خانگی (نیمه صنعتی صنعتی) محلول  ضدعفونی کننده  سطوح و اشیاء طراحی و تولید شده که  در برخی موارد علاوه  بر تامین  نیاز دانشگاه  به  بیش از 30 ارگان و بیمارستان در سطح  کشور توزیع شده است.

دکتر مجیدی در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره  به تجهیز و راه اندازی سیستم آموزش الکترونیکی با قابلیت 40 کلاس هم‌زمان با ظرفیت 1000 نفرساعت که امکان وصل حداقل چهار هزار نفر کاربر به صورت همزمان را داراست  افزودندتولید  محتوای آموزشی همه دروس نظری نیمسال دوم منطبق با برنامه ترمی دانشگاه در سیستم  آموزشی سماء و بخش تئوری دروسی که شامل واحد عملی و نظری هست،در کلیه مقاطع تحصیلی ، دانشکده ها،واحدهای اقماری به‌صورت الکترونیکی برای بیش از 6000 واحد درسی در دانشگاه  انجام گرفته  و کلیه دروس نظری از شانزدهم  فروردین  بصورت مجازی ارائه میگردد.

رئیس دانشگاه تبریز ضمن  اشاره  به  پتانسیلهای علمی و  زیرساختهای موجود در عرصه  آموزش مجازی در دانشگاه تبریز خواستار صدور مجوز پذیرش دانشجو در رشته های آموزش مجازی در دانشگاه تبریز شدند.

رئیس دانشگاه  تبریز با اشاره  به اینکه دانشگاه یک بنگاه اقتصادی، یک اداره ، سازمان و کارخانه نیست و دانشجویان سرمایه اجتماعی است افزودند  در شرایط فعلی نباید برای حضور فیزیکی دانشجویان و یا اعلام پایان ترم عجله کرد بلکه بایستی ضمن  ادامه آموزش مجازی  راهکارهای مناسب و اصولی با استفاده از خرد جمعی اتخاذ نمائیم .

وی در راستای توسعه  زیرساختهای لازم  برای برگزاری آموزش مجازی ،پیشنهاد افزایش پهنای باند دانشگاهها و اختصاص اینترنت  رایگان  برای دانشگاهیان و همچنین پرداخت  بموقع اعتبارات مالی دانشگاهها را ارائه نمود.

معاونان  و مشاوران وزیر نیز ضمن ارائه گزارش در حوزه  مرتبط، نکاتی را در خصوص چالشها و فرصتهای موجود و راهکارهای تسهیل امور در حوزه کاری  بیان نمودند  همچنین  روسای چند دانشگاه و پژوهشگاه  به بیان نقطه نظرات، تجربه ها و دیدگاه های خود درباره موضوع نشست پرداختند.


( ۲ )

نظر شما :