با حضور دکتر پاپلی یزدی؛ «چیستی، ماهیت، قلمرو و کاربرد علم جغرافیا در عصر جهانی شدن» در دانشگاه تبریز مورد بررسی قرار گرفت

۱۰ مهر ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۲ کد : ۱۰۳۲۰ اخبار
تعداد بازدید:۲۳۳۴

«چیستی، ماهیت، قلمرو و کاربرد علم جغرافیا در عصر جهانی شدن» با حضور دکتر محمد حسین پاپلی یزدی نویسنده، محقق و استاد بنام  جغرافیای دانشگاه های فردوسی مشهد، تربیت مدرس و عضو انجمن جغرافیدانان جهان در دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر بهروز ساری صراف رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز در ابتدای این آیین ضمن خوش آمدگویی به چهره نام آشنای جغرافیای ایران، به معرفی بیشتر آثار علمی و ادبی و فعالیت های اجتماعی آقای دکتر پاپلی یزدی پرداخت و یادآور شد: این استاد بزرگ حوزه جعرافیا علاوه بر انتشار کتب ارزشمند در زمینه جغرافیائی، به نگارش رمان و کتب ادبی تاریخی  پرداخته که از جمله آثار وی در این زمینه می توان به شازده حمام، پینه دوز و شاه عباس، مذهب عشق و... اشاره کرد که کتاب "شازده حمام " این استاد  به چاپ 35 رسیده است.

دکتر محمد حسین پاپلی یزدی نیز در این نشست ضمن تشکر و قدردانی از رئیس و اعضای هیأت علمی این دانشکده به بحث پیرامون چگونگی تکوین و رشد علم جغرافیا در دانشگاه های ایران  پرداخت و به این نکته اشاره کرد که اساتید ترک زبان  پیشتاز این علم بودند.

وی در ادامه ضمن یادی از زنده یادان این حوزه از جمله مرحوم دکتر حسین شکوئی (چهره ماندگار علم جغرافیا)، مرحوم دکتر یداله  فرید و هم چنین از دکتر فیروز جمالی ، دکتر رجائی، دکتر خیام و ... یادآور شد: در زمان انقلاب فرهنگی از 81 نفر جغرافیدان در ایران، 57 نفر آنها ترک زبان بودند.

همین گزارش حاکی است، دکتر محمد حسین پاپلی یزدی همچنین در بخش دیگر سخنان خود به تلاش این اساتید بزرگ در زمینه راه اندازی مجله تحقیقات جغرافیایی  به صورت پایدار و متناوب اشاره کرد و در ادامه سخنان خود را به تکوین و رشد انجمن جغرافیایی و تلاش های صورت گرفته در این زمینه اختصاص داد.

یادآور می شود؛ همچنین در این آیین اعضای هیات علمی این دانشکده به ارایه نکته نظرات خود در زمینه علم جغرافیا و سیر تحول و تطور و آینده علم جغرافیاو به مسائل  موجود در زمینه کارآفرینی در شاخه های مختلف جغرافیا  پرداختند.

لازم به ذکر است؛ از جمله افتخارات دکتر محمد حسین پاپلی یزدی می توان به اولین ایرانی دارنده جایزه انجمن جغرافیای فرانسه کتاب کوچ نشینی در شمال Nomadisme dans le nord du  khorassan LC   اشاره کرد که در سال ۱۹۹۱ به زبان فرانسه و توسط انجمن ایرانشناسی فرانسه در پاریس به چاپ رسید.  برنده جایزه (J.MOROT) یکی از جوایز انجمن جغرافیائی فرانسه که از اواسط قرن ۱۹ اعطاء می‌گردد، این اولین بار بود که یک کتاب نوشته یک ایرانی جایزه انجمن جغرافیای فرانسه را بدست می‌آورد. ترجمه این کتاب به زبان فارسی توسط اصغر کریمی انجام شده که آن نیز برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در زمینه علوم اجتماعی در سال ۱۳۷۲ شد.

 


( ۵ )

نظر شما :