نشست تخصصی نظامی پژوهی برگزار شد

۰۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۲ کد : ۹۹۳۸ اخبار
تعداد بازدید:۱۷۷۴

نخستین نشست تخصصی نظامی پژوهی با حضور جمعی از اساتید، محققان، مسئولان، دانشجویان و فعالان این حوزه به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، علی پولاد موسس و مدیر عامل موسسه پژوهشی حکیم نظامی در این نشست با تاکید بر اینکه نظامی یکی از شعرای بزرگ جهان است، گفت: این شاعر دارای اندیشه جهانی و از این رو دارای مخاطبان مختلف در جهان با سلیقه های متفاوت دارد و بر این اساس پرداختن به پژوهش آثار نظامی ضروری است.

وی در ادامه حس وطن دوستی، دینداری و آشنائی با فلسفه و جریان های فلسفی مشهود را جمله ویژگی های بارز این شاعر نامی جهان برشمرد و افزود: ویژگی های بارز وی باعث شده که در طول زمان همواره شاعرانی به تقلید از نظامی شعر بسرایند و در زمان معاصر نیز اندیشمندان متعددی از اقصی نقاط جهان به تتبع در اندیشه نظامی پرداختند.

به گفته وی در همین راستا این موسسه تلاش می کنند به کمک دانشگاهیان، محققان و فعالان این حوزه علاوه بر برگزاری نشست هایی تخصصی در داخل  ایران، با استفاده از رایزنی های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف به رونق نظامی پژوهی بپردازد.

پولاد در بخش دیگر سخنان خود تصویب حدود 150 طرح در خصوص نظامی پژوهی را از اهم برنامه های این موسسه برای تبیین و معرفی هر چه بهتر اندیشه های نظامی بیان کرد.

 جمشید علیزاده رئیس کمیته علمی موسسه نظامی پژوهی و دبیر علمی این نشست تخصصی نیز با بیان این نکته اینکه موسسه نظامی پژوهی در تبریز در راستای ارج نهادن به اندیشه های جهانی حکیم نظامی بوجود آمده است، گفت: این موسسه با تدوین و برنامه ریزی نشست ها و طرح های متعدد علمی و پژوهشی می خواهد، گام های اساسی و موثری در جهت شناساندن  حکیم نظامی به جهانیان بردارد. 

به گفته وی نظامی این شاعران بزرگ، در دنیا دارای مقلدان زیادی دارد و همچنین آثار ارزشمندی برای ما به جا گذاشته و بر همین راستا ضروری است برای شناساندن آن بیش از اینها تلاش کنیم.

همین گزارش حاکی است؛ نصیب گویوشف، مدیر بخش نسخ فارسی در فرهنگستان علوم و پژوهشگر نسخ خطی فرهنگستان علوم جمهوری آذربایجان، علی اشرف صادقی زبان شناس و استاد بازنشسته دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و حجت الاسلام محمدعلی احمدی ابهری، معاون پژوهشی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی از دیگر سخنران این نشست تخصصی بود که درباره نسخه های خطی نظامی و ویژگی های اشعار، لغات و واژه های اشعار این شاعر بزرگ به ارایه دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

یاد آور می شود: موسسه پژوهشی حکیم نظامی از سال 1397 فعالیت خود را با هدف شناساندن آثار و اندیشه های حکیم نظامی به همت علی پولاد در تبریز آغاز شده است.


نظر شما :