به مناسبت روز نجوم؛ ویژه برنامه ای تحت عنوان« تماشای آسمان» در دانشگاه تبریز برگزار شد

۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۶ کد : ۹۲۰۳ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۲۶۰۲

 

به مناسبت هفته نجوم و روز جهانی نجوم ویژه برنامه ای تحت عنوان« تماشای آسمان» از سوی پژوهشکده  فیزیک کاربردی وستاره شناسی  دانشگاه  تبریز، با همکاری گروه آیسپیکس و  انجمن ویرا و با حضور رئیس و اعضای هیات رییسه دانشگاه، اعضای شورای شهر تبریز و جانشین فرماندهی پدافند هوایی شمالغرب کشور به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

دکتر اصغر عسگری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در ابتدای این مراسم ضمن  ابراز خرسندی از حضور گسترده پژوهشگران و علاقه مندان به عرصه  نجوم، به  تاریخ دیرین  نجوم شناسی در منطقه آذربایجان اشاره کرد و اظهار داشت: ساخت رصدخانه مراغه در هشتصد سال پیش گواه این امر است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر رصدخانه خواجه نصیرالدین در30 کیلومتری شهر تبریز نیز به عنوان بزرگترین رصدخانه فعال کشور است، یادآور شد:  امید است در آینده نزدیک با تکمیل زیرساخت های مورد نیاز این رصدخانه و به روزآوری امکانات آن گام بلندی در گسترش این علم و سهولت دسترسی برای علاقمندان عرصه نجوم فراهم شود.

وی در ادامه  ضمن تاکید براینکه امروزه تنها فایده نجوم شناسی دیدن زیبائی های آسمان نیست، گفت: این علم امروزه کاربردهای گسترده و متعددی در علوم و فنون مختلف و در زندگی روزمره انسانها از جمله پزشکی،آب و هواشناسی، علوم مکان یابی، ترسیم نقشه های متعدد هوایی و زمینی، تحقیقات دفاعی و موشکی و ... دارد.

همین گزارش حاکی است؛ در ادامه این مراسم  شرکت کنندگان در قالب گروه های کوچک در غرفه های جانبی و  افلاک نمای پژوهشکده  فیزیک کاربردی وستاره شناسی  دانشگاه  تبریز(با تدریس مهندس جواد ابراهیم زاده) آشنایی عملی با مفاهیم نجوم، راهنمای عملی آسمان شب با چشم غیر مسلح، نجات زمین و خلق موجود فرازمینی، گشتی با ستارگان و صورتهای فلکی در گنبد افلاک نما، آشنایی با نحوه استفاده و کار با تلسکوپ و دوربین دو چشمی، رصد خورشید، ماه سیارات با تلسکوپ و دوربین دو چشمی  به رصد خورشید، ماه وستارگان پرداختند.

یادآور می شود: برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع کودکان و نجوم از دیگر بخش های جانبی این  برنامه بود.

لازم به ذکر است؛ نزدیک به دو هزار نفر در برنامه روز جهانی نجوم شرکت کردند.

 


( ۶ )

نظر شما :