کنفرانس ملی توسعه اجتماعی در دانشگاه تبریز برگزار شد

۰۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۹:۱۳ کد : ۸۸۵۸ اخبار
تعداد بازدید:۲۲۰۰

 

کنفرانس ملی توسعه اجتماعی، الزامات، موانع و راهکارها، با حضور اساتید و پژوهشگران به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر محمد رضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در این کنفرانس با تاکید بر اینکه توسعه، تحولی است که باید به طور کمی و کیفی در تمامی ابعاد یک پدیده( اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی) اتفاق بیفتد، تصریح کرد: توجه به ابعاد مختلف توسعه اجتماعی در هر جامعه ضروری است و در این راستا باید شاخص های حوزه اجتماعی و فرهنگی در اولویت قرار گیرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه امروزه جامعه ای توسعه یافته و پیشرفته است که شهروندان آن جامعه به حقوق و تکالیف خود واقف و آشنا باشند، یادآور شد: تحقق عدالت اقتصادی و اجتماعی از دیگر شاخص های ابعاد توسعه اجتماعی است که برای تحقق این امر نیز توجه به برخی مسایل از جمله از بین بردن شکاف اقتصادی، تبعیض جنسیتی و تفاوت‌های نژادی و قومی ضروری است.

 استاندار آذربایجان شرقی امنیت، امید به آینده، همبستگی اجتماعی، آموزش، اعتماد، سبک زندگی سالم، نشاط و توسعه اجتماعی، بهداشت و سلامت، رفاه اجتماعی و ... از دیگر ابعاد توسعه اجتماعی بیان کرد.

وی در خاتمه توجه به جوانان و امید به آینده را در بحث توسعه اجتماعی ضروری بیان کرد و یادآور شد: همه اقشار مختلف جامعه این استان و در راس آنها دانشگاهیان در اجرای منویات مقام معظم رهبری در بیانیه راهبردی در تشریح گام دوم انقلاب اسلامی پیشگام شوند و بر همین اساس توجه به دو محور جوانان و امید به آینده در راس امور قرار گیرد.

رئیس دانشگاه تبریز نیز در این کنفرانس ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان با تاکید بر اینکه در مبحث توسعه توجه به چهار حوزه اجتماعی، فرهنگی اقتصادی و سیاسی ضروری است، گفت: یکی از راه‌های توسعه اجتماعی عبور از جامعه سنتی به جامعه صنعتی و مدرن است.

دکتر میررضا مجیدی در ادامه با بیان اینکه دسترسی به خدمات آموزشی، امنیت، رفاه اجتماعی، خانواده، جمعیت باسواد، سطح بهداشت و سلامت جامعه و وضعیت محیط زیست از جمله شاخص‌های توسعه اجتماعی برشمرد و اضافه کرد: بزرگترین سرمایه اجتماعی امید مردم به آینده، اعتماد مردم و هویت ملی است که در شاخص های توسعه اجتماعی باید به این مباحث نیز باید توجه ویژه ای داشت.

 وی داشتن امنیت و خانواده را از دیگر شاخص‌های اجتماعی عنوان کرد و یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران حرکتی برای توسعه اجتماعی بود، اما از آنجایی که نتوانستیم توسعه پایدار ایجاد کنیم در برخی زمینه از جمله حاشیه نشینی در کلان شهرها با مشکل مواجه روبرو شدیم.

رئیس دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه برای توسعه اجتماعی و به خصوص برای رسیدن به توسعه پایدار باید به الگوی پیشرفت اسلامی-ایرانی که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ و مطرح شده است را مورد توجه قرار دهیم، خاطر نشان کرد: دانشگاهیان به عنوان قشر فریخته و نخبه جامعه باید بیش از سایر اقشار دیگر جامعه به این مسایل توجه داشته باشند.

دکتر مجیدی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه تبریز با داشتن بیش از ۲۱ دانشکده، چندین پژوهشکده و گروه پژوهشی، قطب علمی، ۸۰۰ نفر عضو هیات علمی و 25 هزار  نفر دانشجو که بیش از 40 درصد از آن‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند، جزو 13 دانشگاه برتر کشور است، گفت: دانشگاه ها در تمام دنیا محور توسعه است و دانشگاه تبریز نیز در همین خصوص  حرکت به سوی بین‌المللی شدن و در زمره 200 دانشگاه برتر جهان قرار گرفتن و نسل سوم شدن، حرکت می‌کند.

به گفته وی دانشگاه تبریز بیش از 70 سال قدمت دارد و در طول این سال‌ها همواره در تحولات اجتماعی و فرهنگی کشور جزو دانشگاه های پیشگام بوده و دانشگاهیان و به ویژه دانشجویان این دانشگاه نقش اساسی در پدید آمدن انقلاب اسلامی و پیروزی آن داشتند که نمونه بارز این امر قیام 29 بهمن تبریز است که دانشجویان، به عنوان سفیران و پیام رسانان انقلاب اسلامی بودند.

دکتر محمد عباس زاده رئیس دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز نیز در کنفرانس ملی توسعه اجتماعی، الزامات، موانع و راهکارها گفت: توسعه به نوعی دامنه گسترش آزادی های انسانی است، همان توانمندسازی جنسیتی و شغلی بدون پیشداوری های با چاشنی رهاسازی آحاد جامعه از پیشداوری های کلیشه ای اجتماعی وفرهنگی است، چیزی که در نهایت بتواند نشاط اجتماعی را به ارمغان بیاورد.

دکتر کمال کوهی دبیر علمی کنفرانس ملی توسعه اجتماعی، الزامات، موانع و راهکارها  هم در آیین آغاز بکار این کنفرانس با ارایه گزارشی از روند اجرایی آن گفت: 97 مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده بود که از این تعداد 64 مقاله در قالب سخنرانی، پوستر و چاپ در مجموعه مقالات پذیرفته شده است.

به گفته وی از این تعداد مقالات پذیرفته شده 33 مقاله در قالب سخنرانی، 20 مقاله در قالب پوستر و بقیه چاپ در مجموعه مقالات بوده است.

دکتر کوهی تصریح کرد: همچنین  از بین 33 مقاله پذیرفته شده در قالب سخنرانی، به دلیل محدویت زمانی برگزاری این کنفرانس 10 مقاله که بالاترین امتیاز را کسب کرده بودند در سه پانل تخصصی ارایه خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با اشاره به محورهای اصلی و استانی این کنفرانس گفت: خانواده و زن، امنیت و توسعه اجتماعی، جمعیت و اقتصاد، شهر و روستا، سازمان ها مردم نهاد و توسعه اجتماعی، آموزش و پرورش و آموزش عالی، صدا و سیما و رسانه های نوین، سرمایه اجتماعی و توسعه اجتماعی، الگوهای توسعه اجتماعی جهانی و ایرانی، جایگاه توسعه اجتماعی در اسناد بالا دستی، ارزیابی تاثیرات اجتماعی طرح های توسعه، دین، فرهنگ و توسعه اجتماعی، سبک زندگی، نشاط و توسعه اجتماعی، بهداشت و سلامت و توسعه اجتماعی و نظام سیاستگذاری اجتماعی و توسعه اجتماعی از جمله محورهای اصلی این کنفرانس است.

به گفته وی از محور های استانی این کنفرانس می توان به توسعه اجتماعی و آسیب های اجتماعی در استان آذربایجان شرقی، عوامل و موانع توسعه اجتماعی در استان آذربایجان شرقی، ارائه الگوی بومی توسعه اجتماعی در استان آذربایجان شرقی، جایگاه شاخص های کمی توسعه اجتماعی استان آذربایجان شرقی، جایگاه شاخص های کیفی توسعه اجتماعی استان آذربایجان شرقی و نقش رویداد 2018 در توسعه اجتماعی اشاره کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با اشاره به برنامه جنبی کنفرانس ملی توسعه اجتماعی، الزامات، موانع و راهکارها، افزود: برپایی دو کارگاه آموزشی با محوریت نگاه واقع بینانه به فضای مجازی و ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی طرح های توسعه و گشایش غرفه از دستاوردهای دستگاه های اجرایی استان در راستای این کنفرانس از جمله این برنامه ها است. 

خاطر نشان می شود؛ این کنفرانس توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز و با همکاری اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی برگزار گردید.

 

 

 


( ۱ )

نظر شما :