در قالب طرح تحقیقاتی؛ تدوین فهرست انتشار آلاینده‌های هوا در کلانشهرها در دانشگاه تبریز آغاز شد

۲۹ دی ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۹ کد : ۸۶۰۵ اخبار
تعداد بازدید:۲۸۵۱
در قالب طرح تحقیقاتی؛ تدوین فهرست انتشار آلاینده‌های هوا در کلانشهرها در دانشگاه تبریز آغاز شد

 

در قالب یک طرح تحقیقاتی تدوین فهرست انتشار آلاینده‌های هوا شامل منابع انسان ساز و نیز تدوین و ارزیابی سناریوهای اصلی کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها در دانشگاه تبریز آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر لیلا خازینی معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه تبریز در این ارتباط گفت: کارفرمای این طرح سازمان حفاظت محیط زیست کل کشور بوده  و با همکاری دانشگاههای سطح یک کشور فهرست انتشار آلاینده های هوا در کلانشهرهای کشور تدوین میشود و دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه تبریز مجری طرح در کلانشهر تبریز است.

وی در ادامه با اشاره به روند اجرای این پروژه اظهار داشت: افزایش جمعیت، گسترش شهرها، پیشرفت تکنولوژی، افزایش مصرف سوخت و افزایش وسایل نقلیه‌ی موتوری در شهرها منجر به افزایش انتشار آلاینده‌ها و به تبع آن افزایش آلودگی هوا شده است به طوریکه در سالیان اخیر آلودگی هوا به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم و مسئولان تبدیل شده است.  از این رو به همت سازمان حفاظت محیط زیست کل کشور طرح "تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوا شامل منابع انسان ساز و تدوین و ارزیابی سناریوهای اصلی کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها" با استفاده حداکثری از توان دانشگاههای سطح یک کشور در کلان‌شهرهای کشور شروع به کار کرده است که مطالعات کلان‌شهر تبریز توسط دانشگاه تبریز اجرا می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با اشاره به اهداف این طرح هم گفت: اهداف این پروژه شامل دسته بندی منابع مختلف آلودگی تاثیرگذار در کلان‌شهرها، تعیین ضرایب انتشار تمامی منابع تاثیرگذار، تهیه بانک اطلاعاتی از فهرست انتشار و در نهایت تعیین سهم انتشار آلاینده ها از منابع مختلف است که برای نیل به اهداف اشاره شده نیاز به تامین داده های اولیه فهرست انتشار می‌باشد. در واقع فهرست انتشار آلاینده‌‌ها در سطح شهر، خود به تنهایی تصویر کلی از وضعیت خروج آلاینده‌ها را ترسیم خواهد نمود.

به گفته وی مقرر شده است نتایج حاصل از این طرح در تصمیمات و سیاست گذاریهای کلان مرتبط با آلودگی هوا در سطح کشور مورد استفاده قرار گیرد.


نظر شما :