توسط پژوهشگران دانشگاه تبریز؛ دستگاه آزمایش فشار سه محوری بتن طراحی و ساخته شد

۲۰ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰ کد : ۸۰۱۹ اخبار
تعداد بازدید:۲۵۸۳
توسط پژوهشگران دانشگاه تبریز؛  دستگاه آزمایش فشار سه محوری بتن طراحی و ساخته شد

 

اولین مجموعه آزمایشگاهی آزمایش سه محوری بتن در ایران توسط پژوهشگران دانشکده عمران دانشگاه تبریز طراحی و ساخته شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر کامبیز کوهستانی رئیس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه از چند سال گذشته یکی از موضوعات مهمی که در آموزش‌عالی کشور و علی الخصوص دانشگاه تبریز پیگیری می شود کاربردی‌سازی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی است، گفت: بر اساس مطالعات قبلی پژوهشگران دانشکده بر روی بتن های الیافی جدید با الیاف بازیافتی از تایر و با علم به اینکه در اغلب عناصر و سازه های طراحی و ساخته شده با بتن مسلح و تحلیل های عددی، بتن تحت تنش چند محوری (دو محوری یا سه محوری) قرار می گیرد، برنامه مطالعات گستردهتری تدوین گردید.

رئیس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز، افزود: در این راستا و برای اولین بار در ایران تیمی متشکل از غلامرضا باغبان گل پسند و ابراهیم اشرفی دانشجویان دکتری مهندسی سازه، به راهنمائی دکتر مسعود فرزام و مشاوره دکتر سیامک سلیمانی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تبریز، موفق به طراحی و ساخت دستگاه آزمایش فشار سه محوری بتن گردیدند.

دکتر کامبیز کوهستانی، با تاکید بر اینکه کلیه مراحل طراحی و ساخت دستگاه و انجام آزمایشات توسط تیم تحقیقاتی مذکورانجام گرفته است، اضافه کرد: مجموعه ساخته شده شامل سه جک سرو هیدرولیک دینامیکی است که قابلیت اعمال بارهای فشاری و کششی بر اساس پروتکل تعریفی و همچنین قابلیت اندازه گیری تغییر شکل های نمونه تحت نیروهای وارده با دقت 5 میکرون را دارد.

وی خاطر نشان شد: این دستگاه علاوه بر انجام آزمایشات دو محوری، قادر به انجام آزمایشات سه محوری واقعی (True Triaxial Test) می باشد.

دکتر کوهستانی با اشاره به اینکه این مجموعه به صورت مدار بسته و دیجیتال کنترل شده و تمامی اطلاعات سامانه شامل تغییر شکل نمونه و نیروی وارده به آن ذخیره می شود، تصریح کرد: با توجه به پیچیدگی آزمایش های بتن تحت تنش سه محوری واقعی، این نوع آزمایش تنها در دانشگاه های معدودی از دنیا انجام گرفته است.

یادآور می شود:  پیشتر مطالعاتی بر روی "بتن های الیافی جدید با الیاف بازیافتی از تایر" توسط دکتر مسعود فرزام، عضو هیات علمی و اشکان مختارزاده دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سازه دانشگاه تبریز انجام گرفته که منجر به ثبت اختراع تحت عنوان " بتن های الیافی مسلح شده با کابل های درشت و الیاف ریز فلزی بازیافتی بدست آمده از تایر"  به شماره ۹۰۴۱۴  و طبقه بندی بین المللی E04C و به مالکیت دانشگاه تبریز گردیده بود.

لازم به ذکر است: این مجموعه با همکاری مدیریت شرکت تعاونی مسکن لشکر مکانیزه 31 عاشورا و مدیریت انجمن صنفی تولیدکنندگان تیرچه های صنعتی ساخته شده است.

 

 


( ۱ )

نظر شما :