برای اولین بار در شمالغرب کشور انجام گرفت؛ برداشت مدل ابر نقطه با لیزراسکنر دستی در دانشگاه تبریز

۱۹ آبان ۱۳۹۷ | ۰۹:۴۱ کد : ۸۰۰۲ اخبار
تعداد بازدید:۲۴۹۵

 

از سوی محققین دانشکده فنی مهندسی مرند دانشگاه تبریز برداشت مدل ابر نقطه با لیزراسکنر دستی برای اولین بار در شمالغرب کشور انجام گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر امیر باقری رئیس دانشکده فنی مهندسی مرند دانشگاه تبریز با اعلام اینکه لیزر اسکنر دستی، تکنولوژی نوینی است که با دقت و سرعت بالا  به برداشت نقاط می پردازد، گفت: تکنولوژی اسکن سه بعدی و یا رقومی کردن آبجکت های فیزیکی از اوایل سال۱۹۸۰ مورد استفاده قرار گرفته و از زمان توسعه نسل اول لیزر اسکنرهای زمینی، این تکنولوژی نیز دستخوش تغییراتی شده است.

رئیس دانشکده فنی مهندسی مرند دانشگاه تبریز، با اشاره به اینکه این تکنولوژی با دقت بالا در حد یک سانتیمتر و سرعت بالای 43200 نقطه در ثانیه به برداشت نقاط می پردازد، افزود: امروزه اسکنرها به طور گسترده‌ای در برداشت و نقشه برداری معماری، باستان شناسی و زیست محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در حال حاضر برای مدل سازی اماکن تاریخی در کشور از این تکنولوژی استفاده می شود.

دکتر امیر باقری، اضافه کرد: کاربرد لیزر اسکن می‌تواند از نمایش کلی یک سایت تاریخی به وسیله لیدار هوایی تا آنالیز دقیق و با دقت زیر میلیمتر یک شی باستانی با استفاده از اسکنرهای برد کوتاه مبتنی بر مثلث بندی را شامل شود.

وی تصریح کرد: دانشکده فنی مهندسی مرند دانشگاه تبریز پس از دانشکده فنی دانشگاه تهران و دانشگاه شهید رجایی، برای اولین بار در شمالغرب کشور موفق به انجام لیزر اسکنر دستی مدلسازی گردید.

یادآور می شود: این مدلسازی در جریان برگزاری اولین کنفرانس ملی فن آوری ها و کاربردهای نوین ژئوماتیک و از ساختمان دانشکده فنی مهندسی مرند، انجام یافت.

 


( ۴ )

نظر شما :