نشست خبری گنگره نظامی گنجوی  با حضور اصحاب رسانه  برگزار شد

۱۴ آبان ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۲ کد : ۷۹۹۳ اخبار
تعداد بازدید:۱۹۸۳

جزئیات برگزاری گنگره علمی تخصصی نظامی گنجوی به میزبانی دانشگاه تبریز در قالب نشست خبری با حضور اصحاب رسانه استان در تالار شهریار این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر ابراهیم  اقبالی دبیر علمی این کنگره در این نشست یکی از برکات برگزاری آن را تاسیس مجمع نظامی شناسی اعلام کرد و گفت: این مرکز به منظور تحقیق، تصحیح و شرح آثار نظامی بوجود می آید.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز احیاء و بازآفرینی آثار نظامی را ضروری بیان کرد و افزود: با برگزاری این کنگره که با حضور محققان داخلی و خارجی و به ویژه فعالان این حوزه صورت می گیرد، می توان گام های موثری در این راستا  برداشت.

به گفته وی از 83 مقالۀ ارسالی به دبیرخانه کنگره، 63 مقاله در مرحلۀ نخستِ داوری پذیرفته شد و در نهایت 32 مقاله از این تعداد برای چاپ در نشریۀ ویژه کنگره مورد پذیرش قرار گرفت و 18 مقاله نیز در قالب سخنرانی در طول برگزاری این کنگره ارائه خواهد شد.

دکتر احمد فرشبافیان دبیر این کنگره نیز در این نشست خبری اظهار داشت: این کنگره بین المللی در روزهای 22 الی 23 آبان ماه سال جاری با حضور استادان داخلی و خارجی و نظامی‌پژوهان به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد.

 عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به محورهای اصلی این کنگره گفت: بررسی جایگاه فرهنگ و تمدن و تاریخ و جغرافیای ایران در آثار نظامی، عصر نظامی (حاکمان، شاعران، شخص نظامی، اوضاع سیاسی فرهنگی و ...) و باورهای دینی و اندیشه های عرفانی در آثار نظامی از جمله این محورها است.

وی نقد و بررسی آثار نظامی، تاثیر نظامی بر شعرا و دانشمندان بعد از خود و کتاب شناسی نظامی و نسخه شناسی آثار نظامی و موضوعات مرتبط را از دیگر محورهای این کنگره بین المللی عنوان کرد.

رئیس مرکز مطالعات قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز رونمایی از کتاب و کتیبه آثار نظامی گنجوی را از دیگر برنامه های این کنگره اعلام کرد.


( ۲ )

نظر شما :