چهارمین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان برگزار شد

۲۵ مهر ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۳ کد : ۷۸۶۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۷۲۱

چهارمین همایش بین المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان، با تجلیل  از محققان، شاعران، مداحان و فعالان داخلی و خارجی این حوزه در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در این آیین ضمن تشریح ابعاد مختلف توسعه و رشد ادبیات عاشورایی در دوره های مختلف گفت: ادبیات عاشورا، غنی‌ترین ذخیره فکری مکتب شیعه است که در دوران صفویه رشد یافته و منجر به شکوفایی شعر و ادبیات عاشورایی شد که یکی از نمونه های بارز این امر، شعر معروف "باز این چه شورش است که در خلق عالم است" محتشم کاشانی برای امام حسین (ع) است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد علی آل هاشم در ادامه با بیان اینکه در دوره معاصر و بعد از انقلاب نیز شعر، مرثیه و تعزیه خوانی در راستای مکتب عاشورا رشد چشمگیری داشته داشته است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران به خاطر اینکه از نهضت قیام عاشورا الگو گرفته، بعد از انقلاب و به ویژه دوران هشت سال دفاع مقدس شعر و ادبیات عاشورایی در این راستا سوق داده شده و بر همین اساس محرکی برای مبارزه و ایستادگی در برابر ظلم و ستم و دفاع از مظلوم شده است.

امام جمعه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سابقه ادبیات عاشورایی در خطه آذربایجان گفت: واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) نقطه عطف تاثیرگذار در ادبیات فارسی و عربی و ترکی بوده که دلیل این امر می توان در آثار به جا مانده در دوره های مختلف تاریخ مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه مرثیه سرایی و تعزیه‌خوانی در آذربایجان از قدمت بسیاری برخوردار است، یادآور شد: عشق و علاقه مردمان خطه آذربایجان به اهل بیت(ع) همیشه مورد توجه و ستایش بوده، به طوری‌که در دوران صفویه در آذربایجان و برخی مناطق شیعه نشین، مرثیه سرایی و تعزیه خوانی به زبان ترکی رونق داشته و توجه شاعران و نوحه سرایان شیعه به حادثه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش بیشتر شد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه با تاکید بر اینکه شاعران و مرثیه سرایان آذربایجان جایگاه بی بدیلی در پایه گذاری و نشر ادبیات عاشورایی دارند، خاطر نشان کرد: ادبیات عاشورایی مردم آذربایجان با قلم شعرای صاحب نام غنی و اثرگذار است که می توان آثار آن را در سطح ملی، منطقه ای و فرامنطقه ای مشاهده کرد.

رییس دانشگاه تبریز نیز در این آیین گفت: عاشورا یک واقعه نیست بلکه یک فرهنگ است که پس از گذشت بیش از 14 قرن از شهادت امام حسین (ع)و یاران باوفای ایشان، هنوز مکتب عاشورا زنده است.

دکتر میررضا مجیدی در ادامه با بیان اینکه پس از گذشت بیش از 1400 سال هنوز حادثه کربلا زنده مانده و هر ساله نیز به خاطر جاودانگی و ماندگاری این واقعه آیین ها  و مراسم های با شکوهی در کشورهای مختلف برگزار می شود، یادآور شد: بدون شک شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و 72 تن از یاران وی درسهای زیادی برای ما انسانها دارد که نمی توان آن را در هیچ متکب، مدرسه و دانشگاهی آموخت و از این رو ضروری است برای درک عمیق این واقعه و زنده نگه داشتن آن باید بیش از اینها مطالعه صورت گیرد.

وی افزود:چنانچه عناصر و راز ماندگاری قیام سیدالشهدا که وارث همه انبیا و امامان است مورد مطالعه قرار گیرد، درسی برای آیندگان خواهد بود.

احمد فرشبافیان دبیر این همایش نیز برگزاری چنین مراسم‌هایی در سطح ملی و بین المللی را برای شناساندن ابعاد مختلف فلسفه قیام امام حسین(ع) و عاشورا ضروری بیان کرد و گفت: این همایش به سمت علمی شدن و معرفی کردن مروجان فرهنگ ناب عاشورا و به ویژه بیشتر با هدف تجلیل از مداحان داخلی و خارجی شعر و ادبیات عاشورایی از جمله کشورهای نخجوان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان برگزار شد.

همین گزارش حاکی است: در این آیین از 22 نفر از اساتید، شاعران و مداحان تجلیل بعمل آمد که از این تعداد 6 نفر از جمهوری آذربایجان، 6 تن از ترکیه، 3 نفر از گرجستان، دو نفر از جمهوری خود مختار نخجوان و بقیه از کشورمان بودند.

یادآور می شود: رونمایی از تابلوهای عاشورایی، شعر خوانی، مداحی، ارایه مقاله و پخش کلیپ ازدیگر برنامه های این مراسم بود.


نظر شما :