آغاز به کار بیست‌وپنجمین سمینار شیمی تجزیه ایران در دانشگاه تبریز

۱۲ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۴ کد : ۷۵۵۸ اخبار
تعداد بازدید:۳۵۷۵

 

بیست و پنجمین سمینار شیمی تجزیه ایران با حضور اساتید، محققان و فعالان این حوزه از امروز به مدت سه روز به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در آیین افتتاحیه این سمینار ضمن تشریح برخی دستاوردهای این دانشگاه در سال های اخیر گفت: دانشگاه تبریز به عنوان دومین دانشگاه قدیمی کشور بعد از دانشگاه تهران در حال حاضر با داشتن 21 دانشکده، 10 مرکز تحقیقاتی و 5 قطب علمی فعال، 300 آزمایشگاه مجهز، 24 هزار دانشجو و 800 نفر هیات علمی به عنوان یکی از دانشگاه های جامع و سطح یک کشور در خدمت جامعه است.
دکتر اصغر عسگری در ادامه، با بیان اینکه این دانشگاه در امتداد همان راهبردها و سیاست های ایجاد دانشگاه جامع، بین المللی و کارآفرین به نام ربع رشیدی که حدود 800 سال پیش به عنوان بزرگترین و ارزشمندترین مجموعه آموزشی جهان اسلام در این سرزمین به دستور خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی در این خطه تاسیس شده، بوجود آمده است، خاطر نشان کرد: دانشگاه تبریز با این پیشینه درخشان در روزهای اخیر بزرگداشت هشتمین سده آموزش عالی در تبریز و هفتادمین سال تأسیس این دانشگاه با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و مهمانی از کشورهای اتحادیه های مهم دانشگاهی جهان به صورتی با شکوه گرامی داشته شد.
وی توسعه همکاری های بین المللی و حرکت در مرزهای دانش را از جمله راهبردهای کلان دانشگاه تبریز بیان کرد و خاطر نشان کرد: این دانشگاه هم اکنون در عرصه بین المللی نیز بسیار فعال بوده و با دانشگاه های کشورهای مختلف جهان از جمله فرانسه، ایتالیا، آلمان، ژاپن، ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان، قبرس، تایلند و... بیش از 8۰ قرارداد و تفاهم نامه همکاری امضاء نموده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود برگزاری چنین سمینارهای در سطح ملی و بین المللی را برای توسعه و رشد آن علم ضروری بیان کرد و افزود: دانشکده شیمی دانشگاه تبریز و گروه شیمی تجزیه از واحد های بزرگ و تاثیرگذار این دانشگاه هستند که در طول فعالیت علمی و آموزشی خود اساتید و دانشجویان بزرگ، ماندگار و مهمی را برای خدمت به کشورمان تربیت کرده اند که نمونه بارز این امر وجود اساتید چهره ماندگار کشور و اساتید یک در صد دانشمندان برتر جهان است.
دکتر سید مهدی گلابی استاد پیشکسوت شیمی تجزیه ایران نیز در این سمینار با بیان اینکه ما باید از داشته ها و توانمندی های خود به نحو شایسته ای برای شکوفایی و آبادانی کشورمان بهره مند بشویم، اظهار داشت: امروزه نیروی انسانی با توانمندی های بالا در رشته های مختلف از جمله در رشته شیمی در دانشگاه های کشور تربیت می شوند که متاسفانه کمتر از این ظرفیت ها برای حل مشکلات جامعه بهره مند می شوند.
این استاد چهره ماندگار رشته شیمی کشور در ادامه تصریح کرد: ما باید از پتانسیل های که در بخش های مختلف و از جمله در دانشگاه های کشورمان است، به قدر کافی و به صورت کاربردی در راه خدمت دیگران استفاده کنیم و خداوند متعال را شاکر باشیم که چنین نعمت های در اختیار ایرانیان قرار داده است.
به گفته وی هوش و استعداد تولید علم و فناوری و به خصوص حرکت در مرزهای دانش در ذات وجودی ایرانیان است، چرا که در سال گذشته به کمک همین دانشگاهیان ایران در تولید علم در منطقه جایگاه نخست را بدست آورد.
استاد پیشکسوت شیمی تجزیه ایران در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه تولید علم و فناوری در دانشگاه های کشورمان باید بر اساس نیاز روز جامعه و صنعت باشد، اضافه کرد: امروزه تولید علمی ارزشمندتر است که بتواند مشکلات آن جامعه را حل بکند.
به گفته وی تولید علم و فناوری و به ویژه هدایت پایان نامه و رساله ها در دانشگاه ها باید بر اساس نیاز جامعه و صنعت باشد تا بتواند دردی از جامعه را حل بکند که متاسفانه با وجود تحریم های دشمنان کمتر به این امر بهاء داده می شود.
دکتر مجتبی شمسی پور رییس انجمن شیمی ایران از دیگر سخنرانان آیین افتتاحیه این سمینار بود که در این مراسم ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این کنفرانس گفت: دانشگاه تبریز یکی از دانشگاه های فعال و تاثیرگذار در حوزه رشته شیمی است و در همین راستا با برگزاری کنفرانس ها، سمینار و همایش ها کمک بزرگی برای تولید علم در این رشته کرده است.
به گفته وی امروزه نیروهای توانمند و با استعدادی در این رشته در دانشگاه و مراکز علمی کشورمان تربیت می شوند که از این نیروها کمتر برای رشد و توسعه کشور بهره مند می شوند.
رییس انجمن شیمی ایران در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته نیروی انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه مطرح است که این مسئله در کشورمان مهجور مانده است.

دکتر شمسی پور در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه انجمن شیمی ایران از بدو تأسیس تاکنون درزمینه‌های مختلفی فعالیت نموده که از جمله آنها می توان به برگزاری کنگره‌ها و سمینارهای علمی در سطح دانشگاه های کشور بوده است، یادآور شد: از دیگر دستاوردهای مهم این انجمن انتشار نشریات در سطح بین المللی با شاخص های بالا است.
دکتر میر رضا مجیدی دبیر علمی این سمینار نیز در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اهداف برپایی این کنفرانس در سطح ملی تصریح کرد: فراهم نمودن زمینه ای جهت تبادل افکار بین پژوهشگران، ارائه دستاورد های جدید پژوهشی در زمینه شیمی تجزیه و کمک به حل مشکلات و معضلات کشوری از جمله اهداف آن است.
وی در ادامه با بیان اینکه این سمینار در 10 محور اصلی در محورهای الکتروشیمی تجزیه‌ای، اسپکتروسکوپی تجزیه‌ای، کروماتوگرافی و روش‌های جداسازی، کمومتریکس، نانوشیمی، شیمی تجزیه و محیط زیست، شیمی تجزیه و آنالیز ترکیبات دارویی و غذایی، شیمی تجزیه و مدیریت و آنالیز پسماندها، شیمی تجزیه و صنایع شیمیایی و آنالیز ترکیبات طبیعی برگزار می شود، یادآور شد: این سمینار که در محور های مختلف برگزار می گردد می تواند بستری فراهم نماید که در آن صنایع شیمیایی مختلف هم دستاورد های خود را ارائه نمایند.
استاد دانشکده شیمی دانشگاه تبریز خاطر نشان کرد: این همایش ایجاد فرصتی دوباره برای ارائه آخرین دستاوردهای علمی - پژوهشی در زمینه‌های مختلف شیمی تجزیه و برقراری ارتباط بیشتر بین دانش‌پژوهان، نهادهای دانشگاهی و مراکز صنعتی و تعامل و اهتمام آنها در راستای حل مشکلات صنعتی کشور پهناور ایران است.
عبدالحسین ناصری، دبیر این سمینار ملی هم در آیین افتتاحیه آن اظهار داشت: ایده و تصویب برگزاری این سمینار در دانشکده و دانشگاه و مکاتبات اولیه با انجمن شیمی ایران در سال 95 کلید خورد و در پاییز سال 96 با سازماندهی کمیته برگزاری و انتخاب دبیران برگزاری این سمینار در دانشگاه تبریز آغاز شد.
استاد دانشکده شیمی دانشگاه تبریز تصریح کرد: با اعلام فراخوان این سمینار نزدیک 500 مقاله به دبیرخانه آن ارسال شده که از این تعداد 488 مقاله برای ارایه پذیرفته شده است.
به گفته وی از این تعداد مقالات پذیرفته شده 45 مقاله در قالب سخنرانی و بقیه نیز یعنی 443 مقاله به صورت پوستر در طول سه روز برگزاری این کنفرانس ارایه خواهد شد.
به گفته وی در این گردهمائی ملی سخنرانی‌های پرباری توسط اساتید برجسته از دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و صنایع و نیز پوسترهای تخصصی متنوعی در حوزه‌های مختلف شیمی تجزیه ارائه خواهد شد.
دکتر ناصری اضافه کرد: ارائه مقالات در این سمینار به صورت سخنرانی و پوستر توسط شرکت کنندگان خواهد بود که در کنار آن ها برخی سخنرانی های دعوتی هم توسط اساتید خارجی از جمله از کشورهای اسپانیا و استرالیا و داخلی ارائه خواهد شد.
استاد دانشکده شیمی دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به برنامه‌های جانبی این سمینار افزود: به مناسبت هفتادمین سالگرد دانشگاه تبریز، ویژه برنامه‌ای برای تجلیل از فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری شیمی تجزیه دانشگاه تبریز برنامه‌ریزی شده و همچنین 5 کارگاه‌ آموزشی و نمایشگاه تجهیزات و مواد شیمیایی با حضور شرکت‌ها و صنایع مرتبط جهت ارائه دستاورد‌های نوین و همچنین تبادل افکار با اساتید و دانشجویان در طی روزهای برگزاری سمینار برای علاقمندان دایر خواهد بود.
همین گزارش حاکی است: تقدیر از دکتر جهانبخش رئوف، پژوهشگر برتر شیمی تجزیه ایران و دبیران این سمینار از دیگر برنامه های آیین افتتاحیه این کنفرانس ملی بود.
یادآور می شود: بیست‌وپنجمین سمینار شیمی تجزیه ایران به همت دانشگاه تبریز و انجمن شیمی ایران و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز از امروز به مدت سه روز در دانشگاه تبریز برگزار می شود.

 



( ۵ )

نظر شما :