آغاز بکار پنجمین کنفرانس بین‌المللی زئولیت ایران در دانشگاه تبریز

۰۴ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۵:۲۹ کد : ۷۴۹۱ اخبار
تعداد بازدید:۲۲۶۰

 

پنجمین کنفرانس بین‌المللی زئولیت ایران صبح امروز با حضور اساتید، محققان و فعالن این حوزه در دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس دانشگاه تبریز در آیین افتتاحیه این کنفرانس، خطه آذربایجان و در راس آنها شهر تبریز را مهد علم و دانش بیان کرد و گفت: 800 سال پیش دانشگاهی بین المللی و کارآفرینی به نام ربع رشیدی در تبریز تاسیس شد که دانشگاه تبریز در امتداد همان دانشگاه بوجود آمده و این هفته نیز 70 سال این دانشگاه گرامی داشته می شود.

 دکتر محمد رضا پورمحمدی، با تشریح برخی دستاوردهای این دانشگاه در حوزه های مختلف افزود: دانشگاه تبریز دومین دانشگاه قدیمی ایران بعد از دانشگاه تهران است و در حال حاضر با داشتن بیش از 24 هزار دانشجو، 800 نفر هیات علمی، 21 دانشکده، چندین دانشکده اقماری، مراکز تحقیقاتی و قطب علمی و پردیش بین المللی به عنوان یکی از دانشگاه های جامع و سطح یک کشور مطرح است.

دکتر پورمحمدی در ادامه با اشاره به ظرفیت های دانشکده شیمی این دانشگاه نیز تصریح کرد: این دانشکده به عنوان یکی از دانشکده های قدمی، بزرگ و تاثیرگذار دانشگاه تبریز است که افراد توانمندی را در طول سالیان زیاد برای توسعه این رشته در کشور تربیت کرده و همچنین دارای اساتید بزرگی همچون چهره های ماندگار، یک درصد دانشمندان برتر جهان هستند و باید به وجود اینها افتخار کرد.

رییس دانشگاه تبریز حرکت در مرزهای دانش و توسعه همکاری بین المللی را از جمله راهبردهای مهم این دانشگاه بیان کرد و خاطر نشان کرد: از جمله یکی از دستاوردهای انقلاب پیشرفت علم و فناوری بوده که این در سایه همه دانشگاهیان بوجود آمده و از این رو این روند برای توسعه همه جانبه کشورمان همچنان ادامه داشته باشد.

دکتر مجتبی شمسی پور رییس انجمن شیمی ایران از دیگر سخنرانان آیین افتتاحیه این کنفرانس بود که در این مراسم ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این کنفرانس گفت: انجمن شیمی ایران از بدو تأسیس تاکنون درزمینه‌های مختلفی فعالیت نموده که از جمله آنها می توان به برگزاری کنگره‌ها و سمینارهای علمی در سطح دانشگاه های کشور اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به کاربرد زئولیت در زندگی جوامع بشری خاطر نشان کرد: زئولیت سنگ معدنی است که امروزه کاربردهای مختلف در صنایع مختلف دارد که باید از این نعمت الهی به خوبی بهره برداری و استفاده کرد.

  دکتر معصومه خاتمیان دبیر علمی پنجمین کنفرانس بین‌المللی زئولیت ایران نیز در آیین افتتاحیه این کنفرانس با اشاره به اهمیت و کاربرد زئولیت گفت: کشور ایران جزو کشورهای داران معادن غنی زئولیت است، اما به خاطر استخراج از معدن و فروش ارزان آن به  صورت خام ارزش افزوده‌ بالایی برای کشورمان ندارد.

به گفته وی این مواد به دلیل ساختار متخلخلی که دارند، مواد معدنی جادویی هستند و هزاران کاربرد دارند و از جمله اینها می توان در صنایع دارویی، کشاورزی، محیط زیست، تصفیه آب و فاضلاب، محصولات صنعتی و ... اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به تعداد مقالات رسیده به این کنفرانس اظهار داشت:165 مقاله به دبیرخانه این کنفرانس رسیده بود که از این تعداد 103 مقاله در قالب پوستر و 15 مقاله نیز به صورت سخنرانی در طول دو روز برگزاری این کنفرانس ارایه خواهد شد.

دکتر خاتمیان با بیان اینکه همزمان با برگزاری کنفرانس  نیز پنج کارگاه آموزشی نیز برگزار خواهد شد، یادآور شد: در کنار این کنفرانس همچنین با برگزاری نمایشگاهی در چندین غرفه از طرف تولیدکنندگان زئولیت و مواد اولیه تولید زئولیت، محصولات خود را عرضه کرده اند

 به گفته وی مقالات برگزیده در 6 مجله ایران که مجلات ISI و مجلات علمی پژوهشی هستند برای چاپ معرفی می‌شوند.

استاد دانشکده شیمی دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به محورهای این کنفرانس افزود: این کنفرانس در محورهای مختلفی همچون زئولیت‌های طبیعی، جایگزینی ایزومورف در زئولیت‌ها، سنتز مواد مزومتخلخل، زئولیت‌هایی با ساختار سلسله مراتبی، چارچوب‌های فلز- آلی، هیدروکسیدهای دوگانه لایه‌ای، غشاهای ماتریس مخلوط، شیمی میزبان- مهمان در مواد متخلخل، غربال‌های مولکولی، کاربردهای زئولیت‌ها (نفت و پتروشیمی، کشاورزی، پرورش ماهی و پزشکی) و شیمی محاسباتی در مواد متخلخل برگزار می شود.

همچنین مهندس داود عابدی مدیر عامل شرکت شیمیایی بهداش از دیگر سخنران این کنفرانس بود که در راستای کاربرد و تولید زئولیت در کشورمان به ارایه دیدگاه های خود پرداخت.

همین گزارش حاکی است: پنجمین کنفرانس بین‌المللی زئولیت ایران  از سوی دانشکده شیمی دانشگاه تبریز و با همکاری انجمن شیمی ایران از امروز به مدت دو روز به میزبانی دانشکده شیمی دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است: تقدیر از دبیران علمی و اجرائی این کنفرانس از دیگر برنامه های آیین افتتاحیه بود.


( ۳ )

نظر شما :