با حضور محققان ایرانی-فرانسوی؛ مدرسه بین‌المللی "تابستانی پدیده‌ گرفت" در دانشگاه تبریز برگزار شد

۰۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۰ کد : ۷۴۱۶ اخبار
تعداد بازدید:۵۰۴۲

 

مدرسه بین‌المللی تابستانی "پدیده‌ گرفت" با مشارکت محققان ایرانی فرانسوی همزمان با رصد طولانی ترین پدیده ماه گرفتگی قرن و نیز پدیده نادر تقارن مریخ  به مدت دو روز به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در آیین افتتاحیه  این مراسم ضمن تشریح دستاوردهای این دانشگاه در حوزه های مختلف گفت: امسال برنامه های مختلفی برای آیین بزرگداشت هشتمین سده آموزش عالی در تبریز و هفتادمین سال تأسیس دانشگاه تبریز در نظر گرفته شده که مدرسه بین‌المللی تابستانی "پدیده‌ گرفت" با مشارکت محققان ایرانی- فرانسوی نیز در همین راستا برگزار می شود.
دکتر اصغر عسگری در ادامه، توسعه همکاری های بین المللی را از جمله راهبردهای کلان دانشگاه تبریز برشمرد و یادآور شد: این همایش بین المللی پنجمین برنامه توسعه همکاری های بین المللی با دیگر دانشگاه های دنیا است که از سوی پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی این دانشگاه به اجرا در می آید.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهداف برپایی این مدرسه بین‌المللی اضافه کرد: فراهم آوردن محیطی مناسب به منظور گفت‌وگو و تبادل نظر در زمینه "پدیده‌‌گرفت" و نقش ویژه آنها در شناسایی مجهولات حوزه اخترفیزیک از اهداف عمده این مدرسه است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز تصریح کرد: مدرسه بین‌المللی تابستانی "پدیده‌گرفت" فرصت مناسبی برای محققان و علاقمندان به ویژه دانش‌پژوهان جوان و دانشجویان است که با شرکت در آن از سخنرانی‌های متخصصان برجسته مدعو داخلی و خارجی در این زمینه بهره برده و به بحث و تبادل نظر بپردازند.
دکتر علی عجب‌شیری‌زاده دبیر علمی این همایش نیز گفت: مدرسه بین‌المللی تابستانی "پدیده‌ گرفت" به منظور توسعه همکاری های بین المللی با مشارکت محققان ایرانی و فرانسوی و به مناسبت ماه گرفتگی و نیز پدیده نادر مقارنه مریخ برگزار می شود.
به گفته وی در این مدرسه تابستانی، شرکت‌کنندگان در کنار یادگیری مباحث مربوط به اخترفیزیک و نجوم، یک شب رصدی به یادماندنی در بزرگترین رصدخانه کشور یعنی رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز تجربه کرده به همراه اساتید ماه‌گرفتگی کامل را تماشا و داده‌گیری خواهند کرد.
دبیر علمی مدرسه بین‌المللی "تابستانی پدیده‌ گرفت" دانشگاه تبریز همچنین با اشاره به مشخصات پدیده گرفت تصریح کرد: دو پدیده مهم نجومی در این ایام روی خواهد داد، اولی "گرفت" کامل ماه است که در تبریز قابل رویت است و در پدیده دوم نیز موقعیت سیاره سرخ مریخ در نزدیک‌ترین فاصله از کره زمین در تاریخ 27 ژانویه که در این موقع سیاره مریخ در آسمان با شدت نور بیشتری حتی در نزدیکی‌های افق پایین ظاهر خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه موقعیت تبریز با در نظر گرفتن ارتفاع ماه‌گرفتگی کامل و عرض جغرافیایی رصد  بهترین نقطه برای مشاهده طولانی‌ترین ماه گرفتگی است، خاطر نشان کرد: گرفت کامل ماه در عرض جغرافیایی 31 درجه شمالی اتفاق خواهد افتاد و مدت گرفت 6 ساعت و 13 دقیقه و 51 ثانیه است و زمان گرفت کامل  "56'42 ,1 خواهد بود.
دکتر سعید شجاعی دبیر اجرایی مدرسه بین‌المللی "تابستانی پدیده‌ گرفت" دانشگاه تبریز نیز گفت: این مدرسه بین‌المللی علاوه بر انتقال تجربیات و تبادل دانش بین اساتید و محققان، بستر مناسبی را برای تشویق پژوهشگران، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و سایر علاقمندان را برای ورود به حوزه‌های نوین اخترفیزیک فراهم خواهد کرد.
وی در ادامه همچنین با اشاره به کمیته‌های علمی و اجرایی اعضای ایرانی و فرانسوی شرکت کننده در این مدرسه گفت: اعضای فرانسوی( ژان پییر روزلوت، ژان لوک مارتین، سیلویه لورنت، فیلیپ مورال، پاتریس گارموت و ژان موته) و کمیته علمی اعضای ایرانی(احسان توابی، اسداله قمری نژاد، علی ابراهیمی سراج، سعداله نصیری قیداری، رضا خداشناس و علی عجب‌شیری‌زاده) است که در این حوزه با ارایه سخنرانی به ارایه آخرین آخرین یافته های علم نجوم خواهند پرداخت.
همین گزارش حاکی است: تقدیر از تلاش ها و زحمات دکتر علی عجب‌شیری‌زاده به خاطر نزدیک نیم قرن فعالیت در این عرصه از دیگر برنامه های ایین افتتاحیه این مراسم بود.
یادآور می شود: همچنین اعضای شرکت کننده در مدرسه بین‌المللی تابستانی "پدیده‌ گرفت"، با حضور در رصدخانه‌ی خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز پدیده‌ی ماه گرفتگی را رصد کردند.

 

 


( ۲ )

نظر شما :