کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه تبریز برگزار شد

۱۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۳:۲۱ کد : ۷۳۵۱ اخبار
تعداد بازدید:۳۰۱۰



کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد  برای اساتید و کارکنان دانشگاه تبریز جهت آگاهی بخشی و مداخله موثر در هنگام بروز آسیب های اجتماعی در این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس دانشگاه تبریز در این آیین با بیان اینکه اعتیاد از جمله پنج آسیب اجتماعی است که رهبر انقلاب نیز دستور چاره اندیشی درباره پیشگیری آن را داده اند، اظهار داشت: آسیب‌هایی چون اعتیاد، موجب تنش در هر جامعه ای می شود و از این رو مسئولان و دستگاه های ذیربط باید برای پیشگیری و ریشه کنی آن تلاش مضاعف نمایند.
دکتر محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اینکه برای داشتن جامعه سالم باید انسان های سالم تربیت و پروش دهیم، افزود: همه جوامع به نوعی  با مشکلات، چالش ها و آسیب های اجتماعی مختلفی روبرو هستند و کشور ما نیز از آنها مستثنی نیست و از این رو  می بایستی با تدوین برنامه های دقیق، صحیح و کلان به حل این مشکلات شتافت.
رییس دانشگاه تبریز  همچنین با اشاره به دسته بندی سواد از نگاه یونسکو گفت: یونسکو برای قرن ۲۱ انواع سواد را در شش دسته سواد عاطفی، ارتباطی، مالی، رسانه ای، تربیتی و رایانه ای تقسیم بندی کرده که ضروری است همه ملت ها و شهروندان آگاهی لازم را در این زمینه ها کسب نمایند، چرا که در صورت عدم آگاهی و آشنایی با موارد مطروحه، جامعه دچار چالش و آسیب های جدی خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: در سال های اخیر به دلیل عدم آگاهی و آشنایی لازم خانواده ها با سواد عاطفی و ارتباطی موجب گرایش افراد به برخی از آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد شده است.
 دکتر پورمحمدی، نقش دانشگاه ها و به ویژه نخبگان جامعه را برای کاهش و پیگشیری از مشکلات و آسیب های اجتماعی تعیین کننده بیان کرد و یادآور شد: با برپایی چنین کارگاه های آموزشی، نشست ها و همایش هایی می توان در حل و پیشگیری آسیب های اجتماعی موجود در جامعه کارساز شد.
رییس مرکز مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این آیین ضمن قدردانی از دانشگاه تبریز به خاطر برپایی چنین کارگاه های آموزشی برای اساتید و کارکنان گفت: دانشجویان از بدو ورود به محیط دانشگاه به خاطر فاصله گرفتن از خانواده های خود با چالش های متعددی روبرو می شوند و از این رو ضروری است همه دانشگاه ها با برگزاری چنین برنامه هایی در پیشگیری و کاهش  از آسیب های اجتماعی ممارست کنند.
دکتر منصوره سادات صادقی ضمن بیان اینکه با ایجاد محیط امن و آرام می توان دلبستگی دانشجویان را به محیط دانشگاه افزایش داد، تصریح کرد: در این ارتباط در دسترس بودن، پاسخگو و حساس شدن اساتید و کارکنان به مسایل مرتبط با دانشجویان، می توان ضمن ایجاد دلبستگی موسسه ای، از گرایش آنان به برخی آسیب های اجتماعی جلوگیری نمود.
به گفته وی اساتید و کارکنان دانشگاه ها با برقراری ارتباط صادقانه و مسئولانه با قشر دانشجو می توانند آنان را در خوب درس خواندن و رسیدن به موفقیت های بیشتر یاری نمایند.
رییس مرکز مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نحوه ارتباط با خانواده ها، همسالان و تامل با کارکنان و اساتید را در جلوگیری از آسیب های اجتماعی دانشجویان را تعیین کننده بیان کرد و افزود: در این زمینه نقش مرکز مشاوره و کانون همیاران سلامت در دانشگاه ها بسیار حساس و تاثیرگذار است.
دکتر شهرام واحدی رییس مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه تبریز نیز با اشاره به اهداف برپایی این کارگاه گفت: این کارگاه آموزشی به منظور آشنایی شرکت کنندگان با آسیب‌های اجتماعی و به خصوص آگاهی بخشی و افزایش سطح اطلاعات، اساتید و کارکنان با موضوع انواع مواد و اثرات آن ها، باورهای شایع و اشتباه در مورد اعتیاد و شناسایی دانشجویان در معرض خطر و نحوه کمک به آنها برگزار می شود.
همین گزارش حاکی است: در ادامه این مراسم کارگاه آموزشی با مدرسی دکتر حمید یعقوبی، مدیرکل سابق دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات برگزار شد که وی در خصوص آشنایی با انواع مواد مخدر، باورهای شایع و اشتباه در مورد اعتیاد و مواد مخدر، شناسایی دانشجویان در معرض خطر و نحوه ارجاع و مداخله و معرفی برنامه بتا: نقش اساتید و کارکنان در پیشگیری از خود کشی برای کارکنان و اساتید به ارایه دیدگاه های خود پرداخت.
یادآور می شود : این کارگاه آموزشی از سوی مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه تبریز با شرکت نزدیک 200 نفر از کارکنان و اساتید این دانشگاه برگزار شد.

 

 


( ۱ )

نظر شما :