بازدید استاندار آذربایجان شرقی از طرح های فناورانه و دانش بنیان دانشگاه تبریز

۱۳ تیر ۱۳۹۷ | ۱۳:۵۶ کد : ۷۳۳۳ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۶۳۱۲

استاندار آذربایجان شرقی و هیات همراه از طرح های فناورانه و دانش بنیان دانشگاه تبریز بازدید و در نشستی با مسئولان، محققان و پژوهشگران مسایل پژوهشی و فناورانه را بررسی کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی در این آیین با بیان اینکه دانشگاه های استان و در راس آنها در دانشگاه تبریز ظرفیت های بالقوه زیادی در حل مشکلات مردم و جامعه دارند، گفت: امروز در بازدید از دانشگاه تبریز بخشی از این پتانسیل ها را مشاهده کردیم که در صورت به کارگیری این ایده ها و طرح ها بسیاری از مشکلات این استان و حتی کشور حل خواهد شد.

دکتر مجید خدابخش در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر دشمنان این انقلاب با ترفندهای مختلف از جمله تحریم های بیشتر و ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه می خواهند، مشکلاتی را برای ملت ایران و نظام بوجود آورند، تصریح کرد: حضور و نقش پررنگ ها دانشگاه ها در جامعه بیشتر هر زمان دیگر ضروری است و اساتید و محققان دانشگاهی باید با ارایه طرح ها، ایده ها و ایجاد سازوکارهای مناسب به کمک حل مشکلات جامعه بشتابد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه ها و نخبگان باید با تبدیل علم به تکنولوژی و فناوری می توان به تولید داخلی کمک کنند افزود: توسعه و شکوفایی همه جانبه هر منطقه ای به قطع یَقین به کمک دانشگاهیان شتاب بیشتری خواهد گرفت، لذا امروز از دانشگاهیان انتظار می رود با حضور پررنگ در جامعه به حل مسایل و مشکلات مختلف مردم در ابعاد مختلف از جمله اجتماعی، اقتصادی، تربیتی، رفتاری یاری نمایند.

به گفته وی مدیران و دستگاه های اجرایی استان نیز در حد توان با توجه به توانمندیها و پتانسیل های که در هر دانشگاه وجود دارد از اساتید، محققان و دانشجویان حمایت های لازم را خواهند داشت.

رییس دانشگاه تبریز نیز در این مراسم ضمن ارایه گزارشی از روند تولید علم و محصول در این دانشگاه گفت: اهتمام و راهبرد کلان این دانشگاه توسعه ارتباط با صنعت، جامعه و دانشگاه، ایجاد مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان و اجرای طرح های مورد نیاز جامعه و به ویژه این استان و ایفای نقش تعیین کننده در توسعه و تحول این منطقه است.

دکتر محمد رضا پورمحمدی در ادامه تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد، تولید و ترویج دانش و تبدیل دانش به ثروت را از جمله رسالت دانشگاه ها برشمرد و یادآور شد: حرکت به سمت بین المللی کردن دانشگاه و تجاری سازی تولیدات علمی دو راهبرد دیگر کلان دانشگاه تبریز است.

به گفته وی در حال حاضر این دانشگاه با داشتن ۸۰۰ نفر هیات علمی، 24 هزار دانشجو که ۴۰ درصد آنها در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول تحصیل هستند، چندین قطب علمی و مرکز تحقیقاتی و آزمایشگاه های مجهز به عنوان یکی از دانشگاه های تاثیرگذار و سطح یک کشور است و از ظرفیت ها برای شکوفایی و رشد این استان و حتی کشور بهره مند شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز در این جلسه ضمن ارایه گزارشی مبسوط از روند اجرای طرح های پژوهشی و به ویژه  فعالیت ها و توانمندیهای دانشگاه تبریز در راستای اقتصاد دانش بنیان گفت: در این دانشگاه ۶۷ اختراع به ثبت رسیده و همچنین در این راستای اقتصاد دانش بنیان ۱۰۹ قرار داد همکاری با ۴۳ شرکت، سازمان و دستگاه اجرایی از جمله صنایع دفاعی، شرکت ملی مس ایران، پتروشیمی، تراکتور سازی، محیط زیست، شرکت برق و ... به امضاء رسیده است.

دکتر اصغر عسگری روند فعالیت های پژوهشی این دانشگاه را در سال های اخیر در حوزه های مختلف رو به رشد اعلام کرد و یادآور شد: تعداد مقالات تولید شده این دانشگاه بر اساس مرجع Web Of Science در ۱۰ سال اخیر در سال ۲۰۰۸ حدود ۴۲۶ بود که این تعداد در سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۲۷۳ مقاله رسیده است.

وی یادآور شد: در ۱۰ سال گذشته کل تولید مقالات در WOS در سال ۹۲ به میزان ۳۸۴۸ مورد بود که این تعداد در سال ۹۶ به میزان بیش از ۸۳۰۰ مقاله رسیده که رشد 08/116 درصدی را نشان می دهد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز اضافه کرد: هم اکنون دانشگاه تبریز جزو دانشگاه های یک درصد تاثیرگذار جهان است، به طوریکه در رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۱۸  این دانشگاه رتبه پنجم را در بین دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات بدست آورده است.

به گفته وی کسب رتبه پنجم در بین ۱۸۲ موسسه و دانشگاه کشور در رتبه بندی ISC ، رتبه سوم در U.S.NEWS در سال ۲۰۱۷، رتبه دوم در SCIVISIONS در سال ۲۰۱۶ و رتبه چهارم در UROP در سال ۲۰۱۷ از جمله از دیگر افتخارات این دانشگاه است.

همین گزارش حاکی است: در این آیین همچنین جمعی از اساتید، محققان و مجریان طرح با ارایه گزارشی از روند پروژه های خود به برخی مشکلات سرراه تجاری سازی و به کارگیری و استفاده از این طرح های برای حل مشکلات جامعه پرداختند.

یادآور می شود: پیش از این جلسه استاندار آذربایجان شرقی و هیات همراه خود از طرح های فناورانه این دانشگاه از جمله دستگاه لرزه نگاری دانشکده عمران، تصفیه پساب بر پایه تکنولوژی پلاسما، متمرکز کننده های سلول خورشیدی، آزمایشگاه لیزر، اتمی و مولکولی پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی و برخی طرح های اجرای اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده ساخت و تولید، گندم اصلاح شده، مقام و پرمحصول و ... بازید کردند.

 

 

روابط عمومی دانشگاه تبریز


( ۳ )

نظر شما :