تشکیل ستاد کارگروه مدیریت سبز در دانشگاه تبریز

۲۹ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۶ کد : ۷۲۷۴ اخبار
تعداد بازدید:۲۹۷۵


ستاد کارگروه مدیریت سبز به منظور گسترش مدیریت سبز و مصرف بهینه انرژی و توسعه پایدار در دانشگاه تبریز تشکیل شد.
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، مدیریت سبز در دانشگاه ها با هدف مدیریت مصرف انرژی، مواد و حفظ محیط زیست، کاهش حجم مواد و بهبود مدیریت پسماند، بکارگیری موثر و کارآمد تمامی منابع مادی و انسانی، سازماندهی و برنامه‌ریزی به منظور هدایت آن‌ها جهت نیل به اهداف محیط زیستی به اجرا در می آید.
بر همین اساس در این راستا پروژه مدیریت سبز دانشگاه تبریز اسفند ماه سال گذشته به پژوهشکده محیط زیست این دانشگاه ابلاغ شده و شورای راهبری فعالیت خود را با اولویت مصرف آب پسماند و  زباله، صرفه جویی در انرژی و تسهیل فرایندهای اداری آغاز نموده است.
در دانشگاه تبریز نیز در همین ارتباط کارگروهی با شرکت اعضای حقوقی از جمله مدیریت های امور فنی، پشتیبانی، بودجه و تشکیلات، امور مالی، تربیت بدنی، روابط عمومی و... و اساتید دانشکده های عمران، کشاورزی و علوم طبیعی به ریاست دکتر حمیدرضا قاسم زاده، قائم مقام و معاون  پشتیبانی و توسعه منابع و دکتر مهدی ضرغامی به عنوان مدیر پروژه مدیریت سبز تشکیل شده است.
دکتر مهدی ضرغامی، در این ارتباط گفت: اقدامات مدیریت سبز در شاخص‌های اصلی شامل بهینه سازی مصرف انرژی، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و مدیریت آب و پساب، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، فرهنگ‌سازی و مدیریت منابع، مصالح، زباله و بازیافت مربوط می‌شود و تاکنون در دانشگاه تبریز کارهای کارشناسی انجام و در دو جلسه نتایج بررسی شده است.
وی در ادامه با اشاره به اهداف اجرای این پروژه و مباحث مطرح شده در این جلسات در دانشگاه افزود: افزایش آگاهی در مورد توسعه پایدار و محیط زیست برای دانشجویان، ایجاد و توسعه فرهنگ مناسب در دانشگاه جهت رسیدن به پایداری، ارتقا دانشجویان به شهروندان مسئولیت پذیر در زمینه محیط زیست،گسترش آگاهی کارکنان، اعضاء و سایر افراد دانشگاه از محیط زیست، تهیه و تدوین برنامه اجرایی مدیریت سبز در دانشگاه بر اساس شاخص‌های مدیریت سبز، نظارت بر اجرای صحیح برنامه‌های مصوب شورای راهبری مدیریت سبز ، پیگیری و اجرای بخشنامه‌ها و سیاست‌های ابلاغی در جهت مدیریت سبز و پیگیری و استقرار استانداردهای مربوط به مدیریت سبز و تهیه برنامه زمان‌بندی جهت دستیابی به آن‌ها از جمله اهداف این پروژه است.
مدیر پروژه مدیریت فضای سبز افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، توجه به شاخص‌های مدیریت سبز در تصویب طرح‌های جدید عمرانی، مستندسازی و ارائه گزارشات ادواری مدیریت سبز دانشگاه به شورای راهبری مدیریت سبز، ایجاد فضای مناسب همکاری جهت مشارکت محققین، کارکنان و دانشجویان و  هماهنگی و همکاری با شورای راهبری به‌منظور بررسی، نظارت و تصویب نهایی پروژه های مدیریت سبز از دیگر اهداف آن است.
دکتر ضرغامی تصریح کرد: در همین ارتباط نیز در سه ماهه اول سال 1397 فعالیت عمده این پروژه (در گام اول) در مورد مساله آب بوده که در ادامه اهداف، وظایف، اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های آتی پروژه مدیریت سبز دانشگاه تبریز ارائه شده است.
به گفته وی برپایی جلسه آموزشی و توجیهی با پرسنل فضای سبز دانشگاه تبریز برای کاهش هدررفت آب در باغبانی، بررسی، ارزیابی و استخراج مصرف سالانه آب در کلیه واحد‌های دانشگاه، تهیه پوستر و آگهی به دانشجویان ساکن خوابگاه و استخر، بررسی و ارزیابی وضعیت کنتورهای آب موجود در دانشگاه تبریز و در نتیجه پیشنهاد تفکیک و پایش کنتورهای آب واحدها در کل دانشگاه، تشکیل تیم دانشجویی برای تسهیل مشارکت سایر دانشجویان در ایده پردازی و نیز کمک به کنترل مصرف آب، برگزاری جلسات با شرکت‌های طراحی هوشمند ساختمان و انتقال تجربیات آن‌ها به مدیریت اداری و فنی دانشگاه و بررسی استفاده از آب خام (قنوات موجود) در بخشی از مصارف به‌جای شبکه شهری از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.
دکتر ضرغامی تصریح کرد: بررسی مساله انرژی و پسماندها از دیگر برنامه های پیش روی این پروژه است.
همین گزارش حاکی است: کارگروه مدیریت سبز و بهینه سازی مصرف انرژی از سال ۱۳۹۲ در اداره کل نظارت بر طرح‌های عمرانی در معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت خود را آغاز کرده و یک ردیف بودجه برای اجرای مدیریت سبز در دانشگاه‌های کشور در نظر گرفته شده است.

 


نظر شما :