رییس دانشگاه تبریز در نشست روسای دانشگاه های عضو اتحادیه قفقاز و آسیای میانه؛ ایران همواره در مسیر جاده ابریشم مورد توجه بوده و نقش محوری داشته است

۱۸ فروردین ۱۳۹۷ | ۰۹:۱۲ کد : ۶۹۲۶ اخبار
تعداد بازدید:۲۸۰۱
رییس دانشگاه تبریز در نشست روسای دانشگاه های عضو اتحادیه قفقاز و آسیای میانه؛ ایران همواره در مسیر جاده ابریشم مورد توجه بوده و نقش محوری داشته است


دکتر محمدرضا پورمحمدی در هفتمین نشست روسای دانشگاه های عضو اتحادیه قفقاز و آسیای میانه، ایران را در مسیر جاده ابریشم داری ظرفیت های مهم دانست که همواره مورد توجه بوده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس دانشگاه تبریز در این نشست در قالب یک سخنرانی با عنوان "جاده گفتگو" و با اشاره به پیشینه تاریخی جاده های تجاری و فرهنگی و نقش سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این موضوع در مبادلات و تعاملات کنونی گفت: در این جاده ها، ملت ها شیوه های زندگی شهری، مولفه های فرهنگی، نمادها، آثار تمدن و معماری را از شرق آسیا تا آسیای مرکزی، ایران، قفقاز، کرانه های خلیج فارس، غرب و جنوب آسیا، شرق و شمال آفریقا و اروپا به یکدیگر عرضه می کردند و همه جوامع و سرزمین های کنار این جاده ها در مبادله و اشاعه مولفه های فرهنگی نقش داشته اند.
دکتر محمدرضا پورمحمدی، همچنین با اشاره به نقش مهم ایران در تاریخ، فرهنگ، تمدن و وجوه گوناگون بازرگانی جاده ابریشم نیز افزود: ایران همواره در پژوهش های علمی، سیاستگذاری ها و تعاملات بین المللی مورد توجه بوده و در پروژه      "جاده های ابریشم، جاده های گفتگو" که توسط یونسکو انجام گرفت، ایران یکی از مهم ترین شرکت کنندگان در آن پروژه بود.
معاون اتحادیه اتحادیه دانشگاههای قفقاز و آسیای میانه، با تاکید بر اینکه می بایستی نقش ایران در وجوه گوناگون جاده ابریشم بررسی و پژوهش شود، از تاسیس نخستین مرکز پژوهشی جاده ابریشم خبر داد و اضافه کرد: کمیسیون ملی یونسکو، وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت بازرگانی و دیپر سازمان های ملی به اهمیت موضوع " جاده ابریشم " کاملا واقف هستند و برای پاسخ به نیاز این سازمان ها و ارتقای سطح علمی ایران در مجامع بین المللی باید تاسیس مرکز پژوهش جاده ابریشم مورد توجه قرار گیرد. که در این راستا و با همکاری مجموعه های مطروحه و مراکز دانشگاهی و پژوهشی و پژوهشگران و استادان صاحب نظر در این حوزه، نخستین مرکز پژوهشی جاده ابریشم در ایران تاسیس شده است.
دکتر پورمحمدی، تشکیل مرکز مشابه یا مشترک در دانشگاه های عضو اتحادیه را یکی از راه های مثمر ثمر در این زمینه خواند و گفت: می توان با مطالعات میان رشته ای با رویکرد فرهنگی – تمدنی شامل تاریخ، باستان شناسی، هنر ومعماری، زبان و ادبیات، جامعه شناسی، دین و عرفان، اقتصاد و روابط بین الملل گستره جغرافیای موسوم به جاده ابریشم و جاده های در پیوند با آن را مورد پژوهش قرار داد.
رییس دانشگاه تبریز، تصریح کرد: در این گروه مطالعاتی نقش نوین اقتصادی و سیاسی جاده ابریشم در تحولات جهانی می تواند مورد بررسی قرار گرفته و پژوهشگران حوزه های دیپلماسی، اقتصاد و بازرگانی و تعاملات بین المللی در موضوع ارتقای نقش ایران در جاده ابریشم، مطالعات میان رشته ای این حوزه را سامان دهند.
دکتر محمدرضا پورمحمدی، در خاتمه ایجاد تعامل و همکاری با سازمان های ملی و بین المللی مانند سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی یونسکو، موسسه فرهنگی اکو، موسسه بین المللی مطالعات آسیای مرکزی ( ایکاس)، موسسات پژوهشی کشورهایی چون ژاپن، کره جنوبی، چین، اسپانیا، کشورهای اسیای مرکزی و قفقاز و کشوهای اسلامی را از مهمترین برنامه های این مرکز خواند.
خاطر نشان می شود: اتحادیه دانشگاه های منطقه قفقاز از سال 2009 با هدف گسترش تعاملات علمی و ایجاد ارتباط بین دانشگاههای منطقه قفقاز تاسیس شده و در حال حاضر بیش از 120 دانشگاه از کشورهای ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان، قزاقستان، اکراین و ... عضو این اتحادیه می باشند.
همچنین از کشور ایران نیز دانشگاه های تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه ارومیه، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشگاه صنعتی سهند، دانشگاه هنر های اسلامی تبریز و ... عضو این اتحادیه هستند.
یادآور می شود: هفتمین نشست روسای دانشگاه های عضو اتحادیه قفقاز  اسفندماه سال 96 در استانبول ترکیه برگزار شد.

 


نظر شما :