یادواره شهدای ۲۷ دی دانشگاه تبریز برگزار شد

۲۸ دی ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۶ کد : ۶۶۲۸ اخبار
تعداد بازدید:۴۵۷۴
یادواره شهدای ۲۷ دی دانشگاه تبریز برگزار شد


یادواره شهدای بمباران ۲۷ دی دانشگاه تبریز با حضور جمعی از خانواده های شهداء، مسئولان و دانشگاهیان در موزه شهدای دانشگاه تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس دانشگاه تبریز در این یادواره، با بیان اینکه این شهدا با ایثار و تلاش خود موجب سربلندی این دانشگاه و اشتهار آن به مشهدالشهدای دانشگاههای ایران شده اند، گفت: روز ۲۷ دی ماه به خاطر شهادت دانشجویان این دانشگاه در حین پشتیبانی از جبهه های جنگ در تقویم ملی به روز شهدای دانشجو  نام گذاری شده است.
دکتر محمدرضا پور محمدی، در ادامه با بیان اینکه برکت برگزاری چنین مراسم ها و یادواره هایی نصیب  نسل امروز و فردا و خودمان خواهد شد، افزود: ما به راه، مرام و اخلاص شهدا نیازمندیم از این رو باید با برنامه های اثرگذار، فرهنگ شهادت را نهادینه کنیم.
وی در ادامه با اشاره بر  هجمه‌های زیادی که دشمنان انقلاب و نظام امروز علیه کشورمان انجام می¬دهند، تصریح کرد: مقاومت، اعتماد به نفس و ایمان شهدا را باید سرمشق و الگوی خویش قرار دهیم.
رییس دانشگاه تبریز اضافه کرد: پیشرفت، امنیت و تاثیرگذاری امروز ایران اسلامی در منطقه و جهان را مدیون این شهداء هستیم و این حقیقت را نه تنها ما بلکه کشورهای دیگر دریافته اند.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز نیز در این مراسم با بیان اینکه شهدا سند دینداری جامعه‌ ما هستند، گفت: شهدا چراغ راه ما و مایه‌ی افتخار ما بوده و ما باید همواره از آرمان های این شهدا صیانت کنیم.
حجت الاسلام محمد انوری با اشاره به اینکه شهدای دانشگاه، موجب افتخار و سربلندی  ما شده اند و به همین دلیل نیز این دانشگاه، مشهد الشهدای تمامی دانشگاه های کشور است، یادآور شد: شهدا راهنمایان ما در این جهان هستند تا ما راه خود را گم نکنیم.
وی در بخش دیگر سخنان خود به  ملاک ها و شاخصه  ها دینداری یک جامعه، پرداخت و یادآور شد: مکتب شهدا مهم ترین ملاک ارزیابی امروز از حرکت و جامعه ما است چرا که اگر جامعه‌ی خود را از جهات مختلف ارزیابی کنیم باید شهدا را ملاک و آرمان خود قرار دهیم تا مسیر درست را تشخیص دهیم.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز  اضافه کرد: امروزه سینه سپر کردن در مقابل دشمنان و رسیدن به مقام شهادت به مراتب سخت‌تر از دوران جنگ تحمیلی است؛ چرا که آن زمان همه درگیر جنگ بودند، ولی در حال حاضر اگر کسی بتواند به شهادت نائل شود، هنر کرده است و این دینداری جامعه را ثابت می‌کند و شهدای حرم امروز این شاخصه  ارزشمند جامعه ما را ثابت نمودند.
علیرضا زجاجی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در این آیین ضمن گرامی داشت شهدای ۲۷ دی دانشگاه تبریز با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم مبنی بر اینکه "شهدا زنده هستند" گفت: شهدای ما زنده بوده و می‌نگرند با امانتی که به دست ما داده‌اند چه می‌کنیم؛ امید است که در مقابل شهدا سرافکنده نشویم. وی سپس پیام دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی به این یادواره را قرائت کرد.

در قسمتی از پیام دکتر طیبی، رییس جهاددانشگاهی کشور آمده است: در هنگامه رویارویی حق و باطل و ستیز مردان خدا با دشمنان دین و میهن اسلامی و عرصه تلاش و مجاهدت جهادگران و دفاع مقدس، مشعل‌های فروزانی هستند که با شهادت مظلومانه خود راه جهاد و سعادت را برای رهپویان روشن و هموار می‌کنند.
در ادامه پیام دکتر طیبی آده است این دانشجویان مخلص  با لبیک به فرمان رهبر کبیر خود حضرت امام خمینی(ره) در پیشبرد نهضت الهی حمایت از رزمندگان جبهه‌های نبرد در مقابله با دشمنان بعثی، و پشتیبانی از نیروهای خط مقدم، بصورت شبانه‌روزی در تلاشی مستمر و مداوم بودند، مورد هجوم بی‌رحمانه و وحشیانه دشمن، واقع و 22 نفر از آنان به فوز شهادت نائل آمدند و هفت نفر دیگر دچار جراحت و جانبازی شدند.
وی در پایان شفای کامل جانبازان سربلند این حادثه را مسئلت نموده، با درود به روح بلند این شهیدان، برای خانواده‌های ارجمندشان سلامتی و سرافرازی و مزید توفیقات الهی آرزو نمودند".

لازم به ذکر است که ۲۷ دی‌ماه سال ۱۳۶۵ در پی بمباران دانشکده فنی دانشگاه تبریز توسط رژیم بعثی، ۲۲ تن از دانشجویان این دانشکده که در حال پشتیبانی از رزمندگان دفاع مقدس بودند، به شهادت رسیدند.
همچنین در این مراسم برادر شهید حسین شیرین سرند، طی سخنانی ضمن تقدیر از دست اندرکارن برپایی این مراسم در طول بیش از سه دهه به ارایه نکته نظرات و دیدگاه های خود پرداخت.
بر اساس این گزارش، در این بمباران شهید هاشم اخترشمار، شهید عباس ارشدی‌پور، شهید بیاض‌علی اسدی‌فرد، شهید یعقوب اسماعیل‌زاده جیقه، شهید سعید امیرخانی، شهید مهدی امیرکاظمی، شهید سیدمحسن امین جواهری، شهید مرتضی جابری، شهید عادل جعفری نویمی پور، شهید ایرج (سجاد) خلوتی، شهید حسین رضاپور، شهید علیرضا رضوانجو، شهید مرتضی زمانپور نیاوران، شهید حسین شیرین سرند، شهید شیرزاد شریفی، شهید صدیار صفری، شهید علی فصیح کجابادی، شهید رحمان قفل گری، شهید علیرضا کریمی وفایی پور، شهید محسن محمدی غریبانی، شهید فؤاالدین محمودی نیا دهشتران و شهید حمیدرضا ملکوتی خواه به شهادت رسیده اند. همچنین در این حادثه مجید اسم حسینی، یحیی خلیلی، علیرضا دلفکار و جمال شکوری به درجه جانبازی رسیدند. همچنین در دو سال گذشته شهیدمحمدحسین حسین زاده، یکی از جانبازان این حادثه و رییس سابق جهاد دانشگاهی استان نیز به خیل همرزمانش پیوست.
یادآور می شود: پخش کلیپ و تجلیل از خانواده ها و بازماندگان این حادثه از دیگر برنامه های این مراسم بود که از سوی معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه تبریز و با همکاری جهاد دانشگاهی استان برگزار شد.
لازم به ذکر است این مراسم از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز با همکاری جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی برگزار شد و این آیین باشکوه همه ساله از 1365 برپا می شود.

 

 

 


( ۳ )

نظر شما :