چهارمین همایش گرامیداشت قیام تاریخی مردم تبریز در سال ۱۳۵۶ در دانشگاه تبریز برگزار شد

۲۶ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۱ کد : ۵۵۲۸ اخبار
تعداد بازدید:۴۱۶۰

چهارمین همایش گرامیداشت قیام تاریخی مردم تبریز در سال ۱۳۵۶ با محوریت " ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ و مولفه های ماندگاری انقلاب اسلامی" در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس دانشگاه تبریز در این همایش برگزاری چنین همایش هایی را در واکاوای و شناسایی نقاط قوت و ضعف و به ویژه باز تعریف وظایف و رسالت دستگاه ها و متولیان امر در قبال انقلاب عنوان کرد و گفت: به برکت انقلاب و تلاش مردم و دولتمردان؛ ملت ایران در بسیاری از حوزه ها از جمله تولید علم، انرژی هسته ای، سلول های بنیادی، هوا و فضا و کشاورزی به دستاوردهای خوبی رسیده است که متاسفانه برخی افراد با سیاه نمایی، سلایق شخصی و به بهانه روشنفکری نمی خواهند این دستاوردها دیده شود.

دکتر محمدرضا پورمحمدی، در ادامه با اشاره به جایگاه تولید علم ایران در منطقه و جهان اضافه کرد: اگر دانشگاه های امروز را با دانشگاه های دوران رژیم پهلوی مقایسه بکنیم به خوبی می توان به بسیاری از دستاوردهای انقلاب پی برد، به طوریکه به برکت همین انقلاب کشور در تولید علم در جایگاه ۱۶ دنیا قرار گرفته است.

وی ارایه واقعی دستاوردهای انقلاب، تبیین آرمان‌های انقلاب و حقایق حاکم بر جامعه را در قبال نسل امروز و فردا ضروری بیان کرد و یادآور شد: نسل جوان ما در معرض تهاجم فرهنگی در استفاده از رسانه‌های اجتماعی جدید قرار دارند و برخی مخالفان و دشمنان انقلاب و کشور نیز با برجسته کردن خدمات ناچیز رژیم غاصب پهلوی، سعی دارند تا آنان را در تشخیص راه درست دچار اشتباه کنند.

دکتر پورمحمدی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نقش قیام مردم تبریز در به ثمر رسیدن انقلاب خاطر نشان کرد: قیام مردم تبریز کمر رژیم شاه را شکست و قیام را در کشور همه گیر نمود.

وی تصریح کرد: ملت آذربایجان و در راس آنها شهروندان شهر تبریز از زمان مشروطه تا انقلاب به عنوان پیشگامان حماسه ساز ایران مطرح بوده اند و در قیام ۲۹ بهمن تبریز سال ۵۶ نیز دانشگاه تبریز و دانشجویان آن نقش تعیین کننده داشتند و شهید محمد تجلا اولین شهید این قیام نیز از دانشجویان این دانشگاه است.

معاون بین‌الملل دانشمندان جهان اسلام نیز در این همایش وجود رهبری، مردم بابصیرت و حرکت بر خط مقاومت را از جمله مولفه‌های اصلی موفقیت انقلاب اسلامی ایران برشمرد و گفت: انحراف از خط فکری اسلام، مبانی انقلاب، خط امام راحل (ره) و حاکم شدن مکتب لیبرالیسم بر فرهنگ و اجتماع موجب مشکلات بسیاری در جامعه می شود و از این رو ضروری در این راستا مراقب های ویژه ای صورت گیرد.

حجت الاسلام عباس نصیری‌فرد در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه ایران در حال حاضر به عنوان قدرت منطقه ای مطرح است، افزود: نفوذ ایران در منطقه و به ویژه خاورمیانه موجب خشم آمریکایی ها شده چرا که آنها نمی خواهند منابع انرژی و بسیاری از ظرفیت های این منطقه را از دست بدهند و به همین خاطر با دشمنی با ایران پرداختند.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه‌های استان نیز در این همایش اظهار کرد: نوع مدیریت بحران و مشکلات در مواجهه با بحران، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و در ادبیات دینی ما نیز بر این مهم بسیار تاکید شده است.

حجت‌الاسلام علی خدیوی، افزود: بصیرت مردم در این میان نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کند و با استفاده از بصیرت و اگاهی است که مردم یک کشور تهدیدها را به فرصت تبدیل می کنند و اگر به تاریخ مراجعه کنیم می بینیم که جنگ احد فرصتی بود که با کوچکترین غفلت به تهدید تبدیل شد، اما اهل بیت (ع) از عاشورا که ظاهراً ضربه ای برای اهل بیت رسول الله (ص) بود، فرصتی بزرگ ساختند که قرنها جهان را تحت تاثیر قرار داد.

وی تاکید کرد: در گفتمان انقلاب اسلامی، استعمار و ذلت جایگاهی ندارد و امید است مردم نیز با تکیه بر آگاهی و بینش اسلامی در راستای تحقق هرچه بیشتر آن تلاش کنند.

جانشین فرمانده سپاه عاشورا نیز در این مراسم با اشاره به اینکه مردم کشور از همان سال‌های اولیه وقوع انقلاب در سال ۴۲ به ندای بنیانگذار کبیر انقلاب لبیک گفتند و تا کنون نیز پشتیبان آن بوده‌اند، گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران را سه شاخصه‌ی مهم هدایت کرده است که رهبری، روحانیت و حضور پرشور مردم از آن جمله هستند.

سرهنگ علی قادری، افزود: وجود رهبری چون امام خمینی (ره) باعث به ثمر نشستن انقلاب اسلامی ایران شد و با وجود محدودیت‌های رسانه‌ای در آن زمان، امام پیام حقانیت انقلاب را به گوش محرومان و مستضعفان در دورترین نقاط کشور نیز رسانید، چنانچه بارها تاکید کرده بود که این حکومت، متعلق به محرومان و مستضعفان است.

وی با تاکید بر نقش آیت الله قاضی طباطبایی در قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز نیز گفت: با توجه به تفکر خاصی که بین روحانیون تبریز در آن زمان وجود داشت، آیت‌الله قاضی طباطبایی به عنوان نماینده‌ای از جامعه روحانیون، دست به این حرکت انقلابی زد و اولین شهید این قیام را نیز دانشگاه تبریز تقدیم جامعه‌ شهدای قیام ۲۹ بهمن تبریز کرد.

دکتر مسلم اورنگی، مسئول سازمان بسیج اساتید استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به محورهای این همایش گفت: این همایش با محورهای نقش عنصر ولایت در قیام ۲۹ بهمن تبریز و ماندگاری انقلاب اسلامی، تاثیرات فرهنگ عاشورا در انقلاب اسلامی، شیوه های پاسداری از ارزشهای انقلاب اسلامی، نگاهی به مولفه های فرهنگی و اجتماعی پیروزی انقلاب اسلامی، قیام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز و آینده پژوهی انقلاب اسلامی و گفتمان انقلاب جهانی اسلامی تداوم قیام ۲۹ بهمن تبریز برگزار شد.

وی افزود: تقدیر از خانواده های شهدا و مقالات برگزیده از دیگر برنامه های این همایش بود.

همین گزارش حاکی است: این همایش از سوی بسیج اساتید استان آذربایجان شرقی و دانشگاه تبریز و با همکاری سایر دانشگاه های استان برگزار شد.


( ۴ )

نظر شما :