نشست علمی – تخصصی ۱۹ ژانویه؛ زمینه ها، حقایق و چشم انداز در دانشگاه تبریز برگزار شد

۲۹ دی ۱۳۹۵ | ۱۲:۱۰ کد : ۵۳۷۶ اخبار
تعداد بازدید:۳۱۵۱

نشست علمی – تخصصی بررسی حوادث ۱۹ ژانویه ۱۹۹۰ آذربایجان؛ زمینه ها، حقایق و چشم انداز، در سالن اجتماعات استاد شهریار این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر محمد علی پرغو، رییس موسسه تاریخ و فرهنگ ایران دانشگاه تبریز در این نشست با اشاره به اهداف برپایی این جلسه گفت: این نشست علمی تخصصی به منظور آشنایی بیشتر افکار عمومی نسبت به رویداد ۱۹ ژانویه ۱۹۹۰ و تاکید بر پیوندهای دینی و فرهنگی، تاریخی و سیاسی ملت ایران و جمهوری آذربایجان و همچنین تبیین رویکرد مذهبی- سیاسی وقایع ۱۹ ژانویه و پیوند آن با پیشینه تاریخی فرهنگی ایران برگزار شده است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه ۱۹ ژانویه سال ۱۹۹۰ یک روز تاریخی و به یاد ماندنی در تاریخ مردم جمهوری آذربایجان به حساب می آید، افزود: حرکت خودجوش مردم آذربایجان اشاره گر بیداری یک ملت مسلمان و طلب آنها برای بازگشت به سرچشمه های هویتی خویش بود و هویتی که به زور از آنها دریغ شده بود و با زور سرنیزه صدای الله اکبرشان در سینه ها خفه شده بود.
دکتر پرغو یادآور شد: فوری ترین پیامد این حادثه رویگردانی مردم جمهوری آذربایجان از شوروی و حزب کمونیست بود که نه تنها شهروندان عادی، بلکه اعضای حزب کمونیست نیز پس از حادثه ۱۹ ژانویه حساب خود را از زمامداران شوروی جدا کردند. هزاران نفر از عضویت حزب خارج و کارت خود را سوزاندند.
وی با تاکید بر اینکه دومین پیامد این حادثه این بود که به ملی گرایان و کسانی که خواهان استقلال و جدایی از شوروی بودند قدرت بیشتری داد، افزود: پیامد دیگر حادثه ی ۱۹ ژانویه تقویت فرهنگ اسلامی در بین مردم مسلمان آذربایجان بود. ملتی که برای سالها از عبادت و حضور در مساجد منع شده بودند، اینک با قدمهای استوارتر به فرهنگ خودی باز می گشتند و برای یادگیری احکام اسلامی تلاش می نمودند
دکتر محمد علی متفکر آزاد، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز نیز در آیین آغاز بکار این نشست گفت: با برگزاری این چنین نشست های می توان سرکوب مسلمان، واقعیت ها و پیامدهای ۱۹ ژانویه ۱۹۹۰ و سرکوب مردم را بررسی و برای نسل امروز و آینده بازگو کرد.
وی در بخش دیگر سخنان خود افزود: پیش از فروپاشی و اواخر حکومت شوروی، در بین مسلمانان جمهوری آذربایجان به دلیل فطرت الهی، نشانه های ظهور دینداری در آنان شعله ور شد، تا اینکه در ۱۹ ژانویه ۱۹۹۰ مردم مسلمان این سرزمین به خاطر فطرت و خلق و خوی مسلمانی و به ویژه مشترکات تاریخ و فرهنگی با ملت ایران، به طرف مرزهای ایران به راه افتادند، که این مسئله موجب خشم سران کمونیست و سرکوب جنبش مسلمانان شد.
دکتر متفکر آزاد، اضافه کرد: چون انقلاب ایران بر اساس فطرت الهی و اسلامی بوجود آمده بود و از این رو مسلمان کشور آذربایجان با تبعیت از ملت ایران می خواستند، همچون ملت ایران آزاده و سربلند باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه ملت آذربایجان به دلیل پیوند قلبی و اشترکات فرهنگی و تاریخی، همیشه طرفدار و دوست ملت ایران بودند، تصریح کرد: پیشرفت و توسعه دو کشور ایران و آذربایجان همیشه خواسته دولتمردان دو کشور بوده، چرا که تنها راه نجات کشورها احترام گذاشتن به حق و حقوق مردمان آن کشورها حاصل می شود.
همین گزارش حاکی است: در ادامه این نشست دکتر رجب ایزدی، رییس دانشکده حقوق و علوم اجتماعی و استاد علوم سیاسی دانشگاه تبریز، در راستای زمینه های تاریخی، فرهنگی و دینی ۱۹ ژانویه با تاکید بر تحولات سیاسی منطقه، دکتر ناصر صدقی، استاد گروه تاریخ این دانشگاه نیز درباره حقایق و ناگفته های ۱۹ ژانویه ۱۹۹۰، دکتر محمد علی پرغو، استاد تاریخ این دانشگاه در رابه تبیین وضع موجود روابط بین جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان و دکتر محمدرضا کفاش، مدیر موسسه فرهنگی آذرآران در خصوص موانع و چشم انداز روابط بین جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان سخنرانی کردند.
این نشست از سوی موسسه تاریخ و فرهنگ ایران دانشگاه تبریز و با همکاری موسسه فرهنگی آذر آران برگزار شد.

 


( ۲ )

نظر شما :