نشست اولویت های تحقیقاتی در دانشگاه تبریز برگزار شد

۰۷ دی ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۸ کد : ۵۲۶۷ اخبار
تعداد بازدید:۲۰۶۴

نشست اولویت های تحقیقاتی در کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی و نحوه همکاری متقابل با دانشگاه در دانشگاه تبریز برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در این همایش گفت: در استان آذربایجان شرقی در عرصه های کشاورزی و باغداری با مشکلات عدیده ای همچون عدم وجود بازار صادراتی و فروش برای محصولات تولیدی، ضعف بسته بندی و بهره وری و حضور واسطه ها بجای تولیدکنندگان مستقیم روبرو هستیم که اهتمام جدی تحقیقات در این زمینه را طلب می کند.

مهری افزود: سازمان جهاد کشاورزی برای برگزاری دوره های عملی کوتاه مدت و بلند مدت برای دانشجویان رشته های حوزه کشاورزی آمادگی کامل دارد و از تلاش برای اخذ مجوز امریه برای فارغ التحصیلان پسر در حوزه های مرتبط تحقیقاتی سازمان متبوع خود خبر داد.

رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز نیز ضمن تبریک هفته پژوهش و فناوری گفت: توسعه هرچه بیشتر تحقیقات کشاورزی، افزایش پایان نامه های کاربردی و حمایت از طرح های دانش بنیان از مسایل ضروری است که باید بیشتر به آنها پرداخته شود.

دکتر باب اله حیاتی افزود: توجه به تحقیقات کشاورزی و اولویت های آن نیاز ضروری دیروز، امروز و فردای کشور و از قدم های استوار برای پیشرفت و تعالی اقتصادی کشور بوده و محقق ساز اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر انقلاب است.

وی پتانسیل دانشکده کشاورزی را در زمینه تولید علم در کشور بسیار بالا و کم نظیر دانست که در خدمت کشاورزی استان است.

رییس دانشکده کشاورزی ادامه داد: عرصه کشاورزی نیازمند توجه جدی مسئولان برای حل معضلات کشور بوده و همانند توجه به فناوری هسته ای ، بخش کشاورزی نیز نیازمند توجه و اهتمام بیشتر مسئولان نظام است.

 رییس سازمان  نظام مهندسی کشاورزی استان نیز در این نشست گفت: جایگاه آموزش کاربردی در دانشگاه ها باید ارتقاء یابد، زیرا آموزش های کاربردی و فرایند های عملی در برنامه آموزشی دانشکده های کشاورزی کل کشور نیاز به اصلاح دارد.

شهرام شریفی افزود: سازمان نظام مهندسی کشاورزی در جهت نظام مند سازی فعالیت های کارشناسان و خبرگان  حوزه کشاورزی تشکیل یافته و در طول دوران فعالیت خود، توانسته خدمات فنی و مهندسی ارزنده ای به کشاورزان ارایه دهد.

وی متذکر شد: فعالیت های سازمان نظام مهندسی کشاورزی جهش خوبی در جهت هدفمندی تحقیقات و پروژه های اجرایی کشاورزی و نظام رتبه بندی کارشناسان این حوزه داشته و باید از این حرکت ارزشمند حمایت های بیشتری شود.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی استان نیز در این همایش ضمن ارایه گزارش مختصری از اقدامات این مرکز گفت:بهبود شرایط کاشت، داشت و برداشت و همگام سازی حوزه های بهره برداری محصولات کشاورزی با محدودیت های زیست محیطی، همچون کم آبی و سرمازدگی در استان و کشور و همچنین بهبود الگوی کشت در استان مطابق با نیازهای کشور از اولویت های تحقیقاتی این مرکز است.

حسین لطف علی زاده افزود: در عرصه کشاورزی اولویت هایی نظیر کاربردی سازی تحقیقات کشاورزی تغییر الگو های رایج کشاورزی و آلودگی های زیست محیطی وجود دارد که نیازمند انجام طرح های تحقیقاتی هستند.

وی همچنین متذکر شد: مرکز تحقیقات کشاورزی با شناسایی گونه های سازگار با آب و هوایی استان و معرفی این اقلام به کشاورزان در تلاش برای بهبود میزان تولید محصولات کشاورزی و باغی می باشد .

شایان ذکر است: در انتهای برنامه، تنی چند از دانشحویان تحصیلات تکمیلی به طرح سوالات جدی و دغدغه های اصلی خود در حوزه تحقیقات کشاورزی پرداخته  و از آمار بالای بیکاری فارغ التحصیلان این بخش گلایه کردند.

شایان ذکر است: این  برنامه به همت گروه کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در محل تالار تالار شهید شفایی این دانشکده برگزار شد.

 

 


نظر شما :