نشست علمی و تخصصی تحت عنوان "نقش و شخصیت زن در تاریخ و فرهنگ" در دانشگاه تبریز برگزار شد

۰۷ دی ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۷ کد : ۵۲۶۶ اخبار
تعداد بازدید:۳۹۱۲

نشست علمی و تخصصی تحت عنوان "نقش و شخصیت زن در تاریخ و فرهنگ "با حضور استادان زن دانشگاه در تالار یشم دانشکده فنی مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس دانشگاه تبریز در این نشست ضمن خیر مقدم به حضور پرشور بانوان در چنین برنامه های گفت: برگزاری چنین برنامه های در دانشگاه در سال های اخیر احساس می شد که امیدواریم با برگزاری این نشست های علمی و تخصصی با حضور قشر نخبه زنان اگر کمبودی در این زمینه بوده، برطرف بشود.

دکتر محمدرضا پورمحمدی در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه به برکت انقلاب نقش، جایگاه و مشارکت اجتماعی زنان در جامعه ارتقاء یافته است، افزود: نیمی از جمعیت کشورمان را زنان تشکیل می دهد و ما باید بیش از اینها از توانمندی ها و ظرفیت های آنان برای تحکیم و حفظ خانواده، آبادانی و شکوفاهی کشورمان بهره مند بشویم.

وی اضافه کرد: در این دانشگاه 250 نفر زنان در کسوت اعضای هیات علمی و کارکنان بوده و بیش از 50 درصد دانشجویان دانشگاه تبریز نیز دختر هستند که باید از این ظرفیت موجود برای ارتقای دانشگاه استفاده شود.

رییس دانشگاه تبریز یادآور شد: توانمندی زنان در جامعه ما کمتر از مردان نبوده و از این رو ضروری است، به بهترین شکل از جایگاه، نقش و پتانسیل های آنان در جامعه بکار گرفته شود.

به گفته وی در حال حاضر برخی از دیدگاه های فمینیستی و چشم و هم چشمی ها زنان باعث می شود، که برخی زنان جامعه ما رسالت اصلی خود را فراموش کرده اند، باید در این زمینه نیز مراقب آنان بود.

 مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریزدر این نشست با اشاره به موانع پیش روی زنان فرهیخته گفت: زنان و جامعه زنان برای رفع چالش ها و موانع پیش روی خود باید یک تمایز بین خواسته های واقعی، آرمان ها و آرزوهای خود داشته باشند و در همین راستا اگر هدف فقط آرزو باشد این موانع را نمی شود پشت سرگذاشت، و در همین ارتباط ما باید واقع بینانه برخورد کنیم تا این مشکلات را مرتفع کنیم.

حجت الاسلام محمد انوری در ادامه تبعیض جنسیتی، دشواری برقراری تعامل بین دو جنس، مرد سالاری و ... را از جمله موانع فرهنگی و اجتماعی زنان بیان کرد و افزود: در نگاه دین مرد سالاری وجود ندارد بلکه نگاه اسلام نگاه انسانی و شایسته محور است.

به گفته وی، در اسلام به هیچ وجه تبعیض بین زن و مرد وجود ندارد و اگر در برخی موارد دیده می شود به دلیل شرایط خود اشخاص است که می توان بستر را طوری طراحی کرد که این را کاهش و در برخی جاها به تساوی رساند.

دکتر منیره پویای ایرانی، مشاور رییس دانشگاه تبریز در امور بانوان نیز درباره اهداف این نشست گفت: این نشست بیشتر به منظور تجلی نمود شخصیت اندیشه ای، فرهنگی و علمی زنان در حوزه دانشگاه برگزار شده است.

به گفته وی در این نشست دو روزه در روز اول حجت الاسلام و المسلمین خدیوی، رییس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان آذربایجان شرقی، در زمینه نقش زنان مسلمان در اقتصاد مقاومتی، دکتر مهری باقری در خصوص عقل، علم و قلم، دکتر محمد علی حسین پور فیضی در باره زن و مقتضیات زمان، دکتر مینو امیر قاسمی، در زمینه جایگاه و نقش زنان در ایران باستان و دکتر مجید صدر مجلس در خصوص دیوتیمای راهبه و تربیت سقراط حکیم سخنرانی کردند.

مشاور رییس دانشگاه تبریز در امور بانوان اضافه کرد: در روز دوم این نشست نیز دکتر باقر صدری نیا، در راستای پیشگام دفاع از حق آموزش زنان در عصر مشروطه، سید اشرف الدین حسینی (نسیم شمال)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حیدر باقری اصل در زمینه حمایت از حقوق زنان در قانون حمایت خانواده، دکتر عباس قدیمی قیداری در خصوص تاریخ مذکّر و دکتر لاله مسیحا در زمینه سیمای زن در داستانهای کوتاه فارسی به سخنرانی پرداختند.

همین گزارش حاکی است: در روز دوم پیش از شروع سخنرانی ها دکتر منیره پویای ایرانی، مشاور رییس دانشگاه در امور بانوان ضمن ارایه گزارشی در ادامه در زمینه گلبانگها از پس دیوار تاریخ، مطالبی را ارایه کرد.

یادآور می شود: این نشست با حضور 150 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه و مشاور بانوان دستگاه های اجرایی از سوی مشاوره رییس دانشگاه در امور بانوان و  با حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز برگزار شده بود.

 

 

 

 

 

 


( ۲ )

نظر شما :