با حضور دکتر علی عبدالعلی زاده در دانشگاه تبریز؛ نقش دانشگاه و صنعت در اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار گرفت

۱۹ آبان ۱۳۹۵ | ۱۱:۲۸ کد : ۵۱۱۵ اخبار
تعداد بازدید:۲۹۵۳

با حضور دکتر علی عبدالعلی زاده، رییس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، نقش دانشگاه و صنعت در اقتصاد مقاومتی، در دانشگاه تبریز مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر علی عبدالعلی زاده، در این مراسم با اشاره به نقش منشور اقتصاد مقاومتی به عنوان مهمترین نقشه راه، گفت: این منشور سند بسیار ارزشمند و نسخه شفابخش برای اقتصاد و ساختار کشور است؛ ساختاری که بسیاری از آن بیش از صد سال است که عوض نشده و می بایستی متحول شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی نه مکتب جدیدی است و نه با نام های دیگری که خوانده می شود، همخوانی دارد، گفت: اقتصاد مقاومتی یک راه برد مهم است که در آن، کشور از اقتصاد درون گرای برون زای باید به یک اقتصاد درون زای برون گرا تبدیل شود و 24 بند منشور اقتصاد مقاومتی نشانه هایی هستند که راه را گم نکنیم و گرنه راه بسیار وسیع و حوزه خیلی گسترده است.

دکتر عبدالعلی زاده، با اشاره به بندهای مختلف منشور اقتصادی و اقدامات بنیادی و عملی که دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در این راستا می توانند داشته باشند، اضافه کرد: فعال سازی سرمایه های انسانی و علمی، پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور، پیشتازی در تولید اقتصاد دانش بنیان، توانمندسازی نیروی کار، به کارگیری ظرفیت ها متنوع در جغرافیای مناطق مختلف کشور، افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه، تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد تولید ثروت، بهره وری و کارآفرینی، از جمله مهمترین ماموریت دانشگاه ها بر اساس منشور اقتصاد مقاومتی اعلام شده است.

رییس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، با اشاره به مهمترین نکته اقتصاد مقاومتی برای دانشگاه ها یادآور شد: دانشگاه ها می بایستی نقش کلیدی در زمینه اقتصاد دانش بنیان، گفتمان سازی و دگرگونی فرهنگی و به ویژه افزایش سهم مردم در نهاد مردم- حکومت داشته باشند.

وی، ضمن تبیین ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن،  افزود: دانشگاه های ما می توانند با تولید دانش، با توجه به نیاز روز جامعه در اقتصاد دانش بنیان نقش کلیدی داشته باشند و اقتصاد دانش بنیان نیز همان تولید دانشی است که بتوان آن علم را عملیاتی نموده و این دانش را همگانی کرد.

خاطر نشان می شود: در ابتدای این مراسم رییس دانشگاه تبریز، نیز با  اشاره به سه نوع اقتصاد رایج در طول تاریخ بشر و اینکه در حال حاضر کشوری توسعه یافته و پیشرفته است که در حوزه تولید دانش پیشگام باشد، گفت: امروزه کشورهایی که  30 درصد علم و دانش را تولید می کنند، کشورهای ثروتمند هستند که با فروش عمده فناوری و تکنولوزی جهان به درآمدهای کلانی دست می یابند.

دکتر محمدرضا پورمحمدی در ادامه افزود: ما نیز اگر می خواهیم کشوری توسعه یافته داشته باشیم، باید در تولید علم و دانش با توجه به نیاز جامعه گام های موثری برداریم که درآموزه های دینی ما مسلمانان نیز بر این مسئله تاکید فراوانی شده است.

وی با اشاره به رشد تولید علم و دانش در دانشگاه های کشور در سال های اخیر، یادآور شد: در گذشته در بین دانشگاه های معتبر دنیا اسمی از دانشگاه های ایران نبود، ولی امروزه به برکت تلاش نخبگان و اساتید دانشگاه های کشور، در بسیاری از علوم در منطقه و جهان پیشتاز هستیم.

رییس دانشگاه تبریز تصریح کرد: امروزه 13 دانشگاه از ایران در بین هزار دانشگاه برتر و جزو تاثیرگذارترین دانشگاه های دنیا هستند که دانشگاه تبریز یکی از آنها بوده و در بین دانشگاه های ایران رتبه چهارم را کسب کرده است؛ همچنین در آخرین رتبه بندی یو اس نیوز  آمریکا نیز این دانشگاه بعد از دانشگاه تهران رتبه هفتم را بدست آورده است.

یادآور می شود: پرسش و پاسخ حاضرین جلسه حسن ختام این مراسم بود.

 

 

 

 

 


( ۴ )