نشست مطبوعاتی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه تبریز برگزار شد

۱۵ آبان ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۴ کد : ۵۱۰۱ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۱۹۵۴

نشست مطبوعاتی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور خبرنگاران بیش از 30 نشریه، خبرگزاری و پایگاه خبری استان آذربایجان شرقی در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست خبری مجموع اعتبارات پژوهشی امسال را 70 هزار میلیارد ریال اعلام کرد، گفت: سهم وزارت علوم در تولید علم کشور بالای 57 درصد است ولی با این وجود سهم این وزارتخانه از محل اعتبارات پژوهشی کشور تنها 23 درصد است.

دکتر وحید احمدی در ادامه افزود: در سال های اخیر روند رشد علمی کشور از لحاظ کمی و کیفی مطلوب بوده و از این رو ضروری است اعتبارات بخش پژوهش در این حوزه هزینه شود.

وی با تاکید بر اینکه بودجه پژوهشی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی باید برای فعالیت های پژوهشی آن واحدها هزینه شود، یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون حدود 75 درصد اعتبارات پژوهشی جذب دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی کشور شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگر سخنان خود در جواب سوالی یکی از خبرنگاران در مورد رکود و رشد شتاب علمی کشور گفت: در طول چند سال اخیر در بخش تولید مقاله به هیچ عنوان رکودی نداشته ایم، وجود 13 دانشگاه ایران در رنکینگ تایمز و همچنین 14 دانشگاه ایران در رنکینگ لایدن نشانگر رشد علمی مطلوب کشورمان است، اگر چه نرخ رشد تولید مقاله در کل دنیا پایین آمده است.

دکتر احمدی، تعداد مقالات چاپ شده محققان ایرانی در مجلات خارجی را نزدیک 40هزار عنوان مقاله بیان کرد و یادآور شد: این آمار نشان دهنده این است که نرخ افزایشی را حفظ کرده ایم اما شیب آن همچون دنیا نسبت به سال های قبل کاهش داشته است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: در حال حاضر کشور مان به لحاظ رشد علمی و تولید مقالات پژوهشی در حوزه های مختلف رتبه های اول و دوم منطقه را در اختیار دارد و در این راستا همه دست اندرکاران در تلاش هستند برای قرار گرفتن در سطح ایده آل بین المللی تلاش مضاعف داشته باشند.

 وی مسایل مالی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی را در افزایش رشد علمی موثر دانست و گفت: بسیاری از دانشگاه ها توان مالی لازم برای اعزام استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کنفرانس ها و همایش های بین المللی خارج از کشور را ندارند و بدینسان این مسایل موجب کاهش تولید مقالات در کشور می شود.

دکتر محمدرضا پورمحمدی، رییس دانشگاه تبریز، هم در این نشست خبری در جواب سوال یکی از اصحاب رسانه که وضعیت تولید علمی این دانشگاه در مقایسه با سایر دانشگاه کشور گفت: در گذشته به ازای هر هیات علمی کمتر از یک مقاله تولید می شد ولی در حال حاضر 2.7 مقاله به ازای هر هیئت علمی داریم که رشد خوبی را نسبت به سال‌های گذشته شاهد هستیم.

وی افزود:دلیل این ادعا هم اخیرا بر اساس رتبه‌بندی پایگاه معتبر  یو. اس. نیوز آمریکا، دانشگاه تبریز برای نخستین بار در میان برترین دانشگاه های جهان قرار گرفت، در این رتبه بندی، این دانشگاه در میان دانشگاه های دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رتبه هفتم و در کل دانشگاه ها اعم از علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی رتبه نهم را بدست آورده است.

همین گزارش حاکی است: در حاشیه این نشست خبری دانشگاه تبریز و شرکت پتروشیمی تفاهم نامه همکاری امضاء کردند که بر اساس آن پساب این واحد صنعتی به روش پلاسمایی تصفیه می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


( ۱ )