انتشار کتاب روش‌های تحقیق بازار در صنعت ورزش

۱۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۵ کد : ۲۱۶۴۵ اخبار
تعداد بازدید:۲۵۵
کتاب« روش‌های تحقیق بازار در صنعت ورزش» با ترجمه دکتر محمدرسول خدادادی در دانشگاه تبریز منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، کتاب «روش‌های تحقیق بازار در صنعت ورزش» تألیف نئون سریک و جاسنکو لیوبیکا و با ترجمه دکتر محمدرسول خدادادی، دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تبریز، جلال ژاکتی، سجاد قدمی و ناصر دخت باقر از سوی انتشارات این دانشگاه منتشر شد.

دکتر خدادادی یکی از مترجمان این کتاب در این باره گفت: ورزش به مانند یک پدیده اجتماعی که در حال پیشرفت مداوم است توسعه و پیدایش نهادهای گوناگون ورزشی را در سراسر دنیا تسهیل می‌بخشد. بسیاری از نهادهای غیرحرفه‌ای اولیه در ورزش که امروزه برای فعالیت‌های مالی خود دچار مشکل شده‌اند از حوزه تحقیق بازار به عنوان وسیله‌ای برای بقای خود استفاده می‌کنند. افراد حرفه‌ای در ورزش و همچنین افرادی که در حال تحصیل هستند تا به گروه افراد حرفه‌ای بپیوندند به همراه آموزش‌دهندگان در حوزه مدیریت ورزشی و بازاریابی ورزشی به دنبال درک اساسی و استفاده مؤثر از روش‌های تحقیق در بازار هستند، در نتیجه آموزش و یادگیری این افراد بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

به گفته وی برای این منظور وجود ادبیات مربوط به این حوزه برای رسیدن به این هدف ضروری است. هنگامی‌که اعتقاد داشته باشیم که تجارب زیاد افراد حرفه‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است و جزئی از ادبیات این حوزه محسوب می‌شود، پس می‌توان گفت که استفاده از آنها برای مخاطبان می‌تواند بسیاری کاربردی و مفید باشد. برای همین منظور تجارب نویسنده با مطالب کتاب از طریق ارائه مثال‌های عملی و مطالعات موردی بهم آمیخته شده است که می‌تواند در مورد ارزش روش‌ها و ابزارهای بکار گرفته در تحقیق بازار در بازاریابی ورزشی به بحث و بیان نقطه نظرات بپردازد.

دکتر خدادادی اضافه کرد: با توجه به پدیدارشناسی اجتماعی ورزش، تطبیق ابزارها و روش‌های استاندارد تحقیقات بازار ضروری است. استفاده از روش‌های ارائه شده در این کتاب، از ساده‌ترین آنها یعنی نظارت بر محیط، تا پیچیده‌ترین روش‌های نمونه‌برداری، می‌تواند با افزایش تعداد اعضا، حامیان مالی، هواداران و طرفداران، به‌طور قابل توجهی به توسعه نهادهای ورزشی و ورزش کمک کند. ورزش حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای نمایانگر مهم هویت ملی و حوزه ارزشمند فعالیت اجتماعی است.

به گفته وی به دلایل مختلف، همیشه مشکل تامین مالی ورزش در سطح ملی، به ویژه در زمینه ورزش آماتور وجود داشته است. مبنای تصمیم‌گیری در مدیریت ورزش و مدیریت نهاد ورزشی در اطلاعات مربوطه، اولین گام در حل مسائل مالی و همچنین انواع دیگر مشکلات نهادهای ورزشی، متخصصان و آماتورها است.

وی افزود: درک محیط (جمعیت عمومی، طرفداران و حامیان مالی) پیامدهای مهمی بر روی تصویر و جذابیت ورزش و نهادهای ورزشی دارد. تصویر جذاب اعضای جدید و حامیان مالی را جذب می‌کند و چنین محیطی باعث توسعه استعدادهای جدید می‌شود، همان‌هایی که در المپیک‌های آینده و مسابقات جهانی یا قاره‌ای قهرمان خواهند شد. با این کار، چرخه کار کامل می‌شود.

شناسایی منابع، جمع‌آوری داده‌ها و تفسیر چنین داده‌هایی برای ایجاد اطلاعات مفید اساس استراتژی مدیریت پایدار ورزش است. اطلاعات مربوطه پایه مفیدی برای طراحی فعالیت‌ها برای افزایش تعداد اعضا، دنبال‌کنندگان و طرفداران و همچنین جذب مؤثر حامیان مالی و اهداکنندگان است.

این مترجم یادآور شد: با کسب دانش درباره طراحی، انتخاب و کاربرد روش‌ها و ابزارهای ارائه شده در این کتاب، هرکسی که در حوزه ورزش فعالیت می‌کند می‌تواند به‌طور مستقل علل مشکلات در فعالیت‌های نهادهای ورزشی را تعیین و برطرف کند. هنگامی که علل واقعی مشکلی که نهاد ورزشی با آن روبرو است مشخص شد، می‌توان دستورالعمل‌های مؤثری برای حل آنها ارائه داد. چگونه می‌توان رشد عضویت در اعضا را تقویت کرد، چگونه می‌توان نگرش مثبت حامیان مالی بالقوه را تشویق کرد، چگونه مزایای اجتماعی گسترده‌تری از فعالیت‌های نهاد ورزشی در محیط را تشدید کرد؟ استفاده مداوم از ابزارها و روش‌های تحقیقات بازار ارائه شده در این کتاب، پاسخ این سوالات است.

این کتاب برای مدیران ورزش و سایر متخصصان و فعالان ورزش، کمک قابل توجهی در مدیریت و تأمین مالی مؤثر فعالیت‌های نهادهای ورزشی آنها خواهد بود. انتشار این کتاب همچنین انگیزه‌ای برای آموزش افرادی که درحوزه ورزش کار می‌کنند می‌باشد تا بتوانند مشکلات مالی و سایر مشکلات را به‌طور مستقل برطرف کنند، همان مشکلاتی که امروزه بسیاری از نهادهای ورزشی، به ویژه نهادهای غیرحرفه‌ای با آن روبرو هستند.

این کتاب گواهی از چندین سال تجربه حرفه‌ای در انواع ورزش‌ها (فوتبال، بسکتبال، کاراته، تنیس روی‌میز، ماهیگیری زیر آب و غیره) است که با چالش‌های متعدد و موفقیت‌آمیزی همراه شده است. ابزارها و روش‌های ویژه تحقیق بازار ارائه شده در این کتاب نتیجه چنین تجربه‌ای است. چنین ابزارها و روش‌هایی به‌طور قابل توجهی به حفظ نقدینگی مالی نهادهای ورزشی که نویسندگان در آن فعالیت می‌کردند، کمک کرد.

استفاده از این کتاب به عنوان یک راهنمای مستقل برای شناسایی اطلاعات مربوطه، بهینه‌سازی تصمیم‌گیری در مدیریت فعالیت‌های نهاد ورزشی در محیطی که در آن فعالیت می‌کند را ممکن می‌سازد. بنابراین، این اعتقاد راسخ ماست که این کتاب همراهی مفید برای هر حرفه‌ای در ورزش خواهد بود، دانشجوی مدیریت و بازاریابی ورزشی و همچنین هر دانشجو دیگر و توسعه دهنده و محقق که در زمینه روش‌های تحقیق در علوم مدیریت فعالیت می‌کند.

 


نظر شما :