رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی:

اساتید از ظرفیت کلاس‌های معارف برای پاسخگویی به شبهات انتخاباتی دانشجویان استفاده کنند

۲۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۴ کد : ۲۱۴۴۲ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۵۶۲

 

نشست اساتید گروه‌های معارف دانشگاه‌های استان با موضوع «کنشکری فعال- مشارکت حداکثری» و با حضور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی، رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان و جمعی از اساتید گروه‌های معارف در تالار شهید باکری دانشگاه تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، حجت الاسلام و المسلمین محمد انوری رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی طی سخنانی در ابتدای این نشست اظهار کرد: رتبه‌ی اول در بین مراجع تصمیم‌ساز در جامعه که مورد رجوع آحاد جامعه نیز هستند -مخصوصا در موضوعاتی مثل انتخابات-متعلق به اساتید دانشگاه است که این امر نشان دهنده‌ی جایگاه بالا و مهم این قشر فرهیخته می‌باشد.
وی ادامه داد: همچنین دروس معارف نیز جایگاه بی‌نظیری داشته و هیچ کار تربیتی و فرهنگی با کلاس‌های معارف قابل قیاس نبوده و این کلاس‌ها ظرفیت عظیمی است که به برکت خون شهدا و نظام مقدس جمهوری  اسلامی در اختیار ما قرار گرفته ‌تا بتوانیم از این ظرفیت برای انتقال معارف تربیتی و تربیت نفوس استفاده کنیم و‌ طبیعتا نقش اساتید دروس معارف در این امر به لحاظ استادی و مرجعیت در تصمیم‌گیری بسیار مهم است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی با اشاره به انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بر استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه مخصوصا گروه معارف تأکید کرد و افزود: ما نباید نقش و رسالت خود را فراموش کنیم؛ چراکه ما نماینده‌ی نظام مقدس جمهوری اسلامی در کلاس‌ها هستیم و باید در کنار سرفصل‌های دروس، پاسخگوی شبهات دانشجویان نیز باشیم و بخشی از جلسات درس را به انتخابات اختصاص دهیم چرا که بنا بر تأکید رهبر معظم انقلاب، خواص تاثیرگذار هستند و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم.


تایید صلاحیت حدود ۶۰ درصد از ثبت‌نام کنندگان حوزه‌های انتخابیه آذربایجان شرقی
رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در آذربایجان‌شرقی نیز گفت: برخلاف کسانی که معتقدند تنها در هفته‌های پایانی منتهی به انتخابات باید در این خصوص صحبت کنیم، رهبر معظم انقلاب از همان دیدار نوروزی امسال بر اهمیت، رقابت، سلامت و امنیت انتخابات تأکید کرده‌اند و این روزها نیز در تمامی دیدارها از کلیدواژه‌های مهم انتخابات از جمله دعوت مردم به مشارکت در انتخابات استفاده می‌کنند که این موضوع تکلیف و مسئولیت ما را بیشتر می‌کند.
دکتر صمد عزیزی با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت افزایش میزان مشارکت در انتخابات اظهار کرد: تلاش زیادی برای افزایش میزان مشارکت نسبت به دوره‌های قبل انجام شده که از جمله‌ی این اقدامات می‌توان به افزودن کارت پایان خدمت، گواهینامه‌ی رانندگی و گذرنامه به ملزومات احراز هویت رأی دهندگان علاوه بر کارت ملی و شناسنامه، اشاره کرد که این قانون اول مرداد ماه به تصویب رسید و در ادامه‌ی ماده ۱۱ نیز تاکید شده که امکان احراز هویت از طریق اثرانگشت و سایر امکانات بیومتریک وجود دارد و در کل دستگاه‌های احراز هویت دو کار احراز هویت مراجعه کننده و جلوگیری از دادن رأی توسط فرد تکراری را انجام می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: براساس هماهنگی بین وزارت کشور و شورای نگهبان، تعداد شعب اخذ رأی افزایش یافته و در برخی اماکن عمومی از جمله‌ پارک‌ها و تفرجگاه‌ها نیز که شهروندان برای تفریح به آنجا مراجعه می‌کنند، امکان دایر کردن شعبه احذ رأی وجود دارد.
دکتر عزیزی با اشاره به بحث تایید صلاحیت‌ها نیز گفت: همه‌ی تلاش ما در بحث بررسی صلاحیت ثبت‌نام کنندگان این بود که با سعه‌ی صدر بیشتر و‌  استفاده از ظرفیت قانون جدید انتخابات کاری کنیم که نشاط انتخاباتی بیشتری ایجاد شود. 
وی ادامه داد: در حال حاضر از یک هزار و ۲۰۲ نفر ثبت نام کننده، صلاحیت ۶۹۳ نفر (حدود ۶۰ درصد) تایید شده و خوشبختانه آمار تایید صلاحیت‌ها در کشور بالا‌ است.
رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گفت‌وگو با ثبت‌نام‌ کنندگانی که صلاحیت آن‌ها محرز نشده است، گفت: یکی از راه‌های تاثیرگذار در بهترشدن فضا و ذهنیت داوطلبان نسبت به شورای نگهبان، این بود که براساس قانون جدید انتخابات، هیأت نظارت استان مکلف است با داوطلبان صحبت و دفاعیات آن‌ها را استماع کند و اگر نیاز شد، داوطلبان مدارک کتبی خود را نیز به هیأت نظارت تحویل می‌دهند.
وی در خاتمه در ارتباط با دلایل رد صلاحیت برخی از داوطلبان تاکید کرد: ما علاوه بر تحقیقات محلی از محل زندگی و شغل داوطلبان، اسناد و اطلاعاتی را نیز از مراجع امنیتی دریافت می‌کنیم و در بسیاری از موارد برای جلوگیری از هتک حیثیت افراد، دلایل رد صلاحیت را تنها به خود افراد اعلام می‌کنیم.


«نه به انتخابات»؛ آخرین مأموریت دشمنان جمهوری اسلامی ایران
حجت الاسلام والمسلمین نظری نیز طی سخنانی در این نشست اظهار کرد: متأسفانه گاهی عوام، خواص را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ اگر چه در کشور مشکلات اقتصادی داریم و باید مورد توجه قرار گیرد اما نباید ملاک ما مسائل و مشکلات داخلی باشد، انتخابات امسال صرفا رقابت درون گفتمانی نیست، همانطور که در بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره می‌شود؛ شرکت نکردن در انتخابات یعنی رأی دادن به دشمنان.
مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: دشمنان از عدم موفقیت عملیات خود در سالگرد اغتشاشات سال گذشته عصبانی هستند و اکنون موج جدیدی از عملیات را علیه انتخابات به راه انداخته‌اند و آخرین برنامه‌‌شان «نه به انتخابات» است.
وی در خاتمه خطاب به اساتید حاضر در این نشست گفت: باید از همه ظرفیت ها برای افزایش حضور حداکثری استفاده کنیم، یکی از راههای تشویق دانشجویان برای حضور در انتخابات، استفاده از ظرفیت فضای مجازی است و اساتید می‌توانند در کلیپ‌های تصویری کوتاه، دانشجویان را برای حضور در انتخابات تشویق کنند.
براساس این گزارش، در ادامه‌ی این نشست اساتید حاضر در جلسه به بیان نقطه نظرات خود در خصوص انتخابات پرداختند.

 


( ۱ )

نظر شما :