رئیس دانشکده‌ی علوم نوین پزشکی تبریز:

فرزند برای ما مانند یک سرمایه است

۱۶ دی ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۲ کد : ۲۱۱۶۷ اخبار
تعداد بازدید:۵۳۹



کارگاه سلامت جسمی بانوان با رویکرد فرزندآوری با حضور رئیس دانشکده‌ی علوم نوین پزشکی تبریز و به همت دفتر امور بانوان و همکاری مدیریت امور اجتماعی دانشگاه تبریز در سالن شهید باکری این دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر مریم پاشائی رئیس دانشکده‌ی علوم نوین پزشکی تبریز با اشاره به اینکه مهم‌ترین وظیفه‌ی ما فرزندآوری است، اظهار کرد: ما باید به هر نحو در راستای فرزند آوری کمک کنیم تا در آینده با مشکل مواجه نشویم. چراکه کشور در آینده با بحران جمعیت روبرو خواهد شد و جمعیت رو به پیری می‌رود که در این صورت جمعیت جوانی نیز نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: ایران در صورت تداوم شرایط فرزندآوری فعلی، در سال 1405 سومین کشور پیر جهان خواهد بود و راهکار حل این مشکل، فرزندآوری است و هر فرد باید سه تا چهار فرزند داشته باشد.
دکتر پاشائی خاطر نشان کرد: فرزند همیشه باعث خیر و برکت زندگی است و از لحاظ تربیتی نیز ما شاهد هستیم که در خانواده‌های تک فرزند، مشکلات مختلفی وجود دارد. در گذشته لباس‌های کودکان بین دیگر فرزندان فامیل و آشنا به صورت چرخشی می‌گشت و باعث حل بسیاری از مشکلات می‌شد، اکنون نیز می‌توان با برخی راه‌‎ها در مسائل اقتصادی به خانواده کمک کرد تا  مشکلات سهل‌تر گردد.
وی با اشاره به اینکه فرزند، سرمایه‌ی خانواده است، گفت: بهترین سن برای باروری زیر 32 سال است و بعد از 36 سال باروری افول پیدا می‌کند. ما شاهد هستیم که برخی زوج‌ها ادامه تحصیل را اولویت خود قرار می‌دهند در حالیکه این اشتباه است و باید در همه‌ی شرایط فرزند در اولویت باشد، چرا که با تأخیر در فرزندآوری در آینده دچار مشکلات متعددی می‌شوند.
وی یادآور شد: اگر زوج‌های زیر 32 سال بعد از اقدام به بارداری در طول یک سال و زوج‌های بالای 32 سال بعد از 6 ماه اقدام به بارداری و عدم بارداری، بایستی به پزشک مراجعه کنند. مشکلات ناباروری 40 درصد مربوط به زنان، 40 درصد مربوط به مردان و 20 درصد نیز عوامل ناشناخته است.
دکتر پاشایی در خاتمه اظهار کرد: فرزند آوری اکنون یک تکلیف است و خداوند از طریق فرزند، روزی رسان است و در این امر زنان می‌توانند نقش آفرینی کنند.
در پایان این کارگاه، تعدادی از بانوان دانشگاهی که مادر سه فرزند یا بیشتر هستند، مورد تجلیل قرار گرفتند.

 


نظر شما :