رئیس دانشگاه تبریز در همایش امامت و ولایت از منظر حضرت زهرا (س) و گرامیداشت شهید‌القدس حاج قاسم سلیمانی:

انسان بی ولایت را نمی توان مسلمان واقعی دانست

۱۲ دی ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۱۱۴۴ اخبار تصویری
تعداد بازدید:۴۸۳


 
سومین همایش علمی و تبیینی امامت و ولایت از منظر حضرت زهرا (س) و گرامیداشت  شهید القدس حاج قاسم سلیمانی با سخنرانی آیت‌الله اختری، رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر نصراله زاده، رئیس دانشگاه تبریز در ابتدای این همایش با اشاره به اهمیت امامت و ولایت، اتفاق نظر مسلمانان و جایگاه رفیع آن در بین شیعیان گفت: بر اساس روایتی از امام باقر علیه السـلام، اسلام بر  پنج اصل (نماز، زکات ، حج ، روزه و ولایت) پایه گذارى شده است که ولایت کلید آنهاست. لذا انسان بی ولایت را نمی توان مسلمان واقعی دانست.
وی در ادامه با بیان اینکه رسول خدا(ص) می فرماید: هر کس که امام زمان خویش را نشناسد و بمیرد، به مرگ جاهلى از دنیا رفته است، یادآور شد: حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) ولایت و امامت را با تمام وجود درک کرده بود و نتیجه انحراف خلافت و امامت امت را بـه خـوبـى مـى دیـد. وی افزود: صدیقه طاهره ای که وحدانیت خداوند و نبوت پدرش و امامت همسر و فرزندانش را یکی بعد از دیگری، تصدیق کرد. او در حالی که طفل صغیری بود نبوت پدرش را تصدیق کرد و در همه احوال و افعال و اقوال به پدر خود اقتدا نمود.
رئیس‌ دانشگاه تبریز اضافه کرد: از دیـدگـاه حضرت فـاطـمـه (سلام الله علیها)، امـامـت تداوم و استمرار رسالت است و (امام) در اداره امور مـسـلمـانـان و نـظـام اجـتـمـاعـى آنـان از هـمـان شـان و جـایـگـاهـى بـرخـوردار اسـت کـه (رسـول) بـرخـوردار بـود.
وی افزود: حـضـرت زهـرا(سلام الله علیها) در جای دیگری می فرماید: خداى متعال ، اطاعت ما اهل بیت را مایه نظام و انسجام ملت و امامت ما را ضامن وحدت و مانع افتراق و تشتت امت اسلامى و دوستى ما را مایه عزت اسلام قرار داد.
دکتر نصراله زاده، اظهار داشت: حضرت در ترسیم وضعیت مـوجود آن روز امت اسلامى پـس از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) وجـود تشـتت و تفرقه در بین مسلمانان و نابسامانى امور آنها پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله) را معلول روى‌گردانى آنها از اهل بیت و انحراف از سیستم حکومتى مبتنى بر امامت و ولایت بیان می فرماید.
وی تاکید کرد: این موضوع برای تمامی دوران ها صادق است. هیچوقت امت بدون امام قابل تصور نیست و لذا برای اینکه مسیر را درست طی کنیم و دچار ضلالت و گمراهی نشویم، راهی به جز اطاعت محض از امام مسلمین نداریم و به همین خاطر است که دشمن بیش از هر ارزشی امامت و ولایت ما را نشانه می رود.
رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه شهید سلیمانی الگوی روشنی از انسان ولایت مداری است، تصریح کرد: شهید سلیمانی همه هستی و دارایی خود را را در طبق اخلاص گذاشت و همین ویژگی بارز ایشان در کنار دیگر فضایل ایشان مثل اخلاص مقاومت در مقابل دشمنان و مهربانی به ضعفا بود که اورا در نزد امام و امت عزیز کرد و این شهید  سردار دلها لقب گرفت.
آیت الله محمدحسن اختری، رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نیز در این همایش با بیان اینکه حضرت زهرا (س) در سیره، گفتار و رفتار خودشان بحث امامت و ولایت را تبیین، تشریح و مطرح کردند، خاطر نشان کرد: مسئله امامت و ولایت یک مسئله اساسی در دین است و همه مسلمانان و همه مذاهب اسلامی آن را قبول دارند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه همه مذاهب اسلامی در اصل مسئله امامت و ولایت مشترک هستند، اظهار داشت: جامعه بدون داشتن امام، پیشوا، راهنما و علمدار نمی تواند، پیش برود.
رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین افزود: انسانها برای اینکه سعادتمند و هویت داشته باشند باید امام عصر خویش را بشناسند و از آن اطاعت و فرمان بری داشته باشند.
وی تاکید کرد: امامت و ولایت نجات بخش جامعه است و ما نیز با الگو قرار دادن حضرت فاطمه زهرا(س) باید در این مسیر حرکت نماییم.
 آیت الله اختری، اظهار داشت: دشمن با ترفندها و برنامه های مختلف می خواهد جامعه ما از ولایت فقیه فاصله بگیرد و در همین راستا باید مراقب توطئه های شوم دشمنان باشیم.
حجت الاسلام حسن کاملی فر، دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر و دبیر این همایش از دیگر سخنران این همایش بود.
وی گفت: هر ساله در ایام ولادت حـضـرت زهرا(سلام الله علیها) این همایش علمی برگزار می شود و امسال سومین دوره به میزبانی دانشگاه تبریز برگزارشد.
وی افزود: اگر می خواهیم مدافع و پیرو امامت و ولایت باشیم، بهترین الگو حضرت فاطمه زهرا(س) است که با تمام وجود از آن دفاع، تبیین و تشریح کرد.


نظر شما :