برگ سبزی به قدمت سبزترین دانشگاه؛

نشریه دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز با ۷۵ سال قدمت

۲۱ آذر ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۱ کد : ۲۰۹۹۵ اخبار
تعداد بازدید:۸۵۸

 

هفتادو پنجمین سال انتشار نشریه دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز، در آئینی با حضور اساتید، کارکنان و دانشجویان این دانشکده گرامی داشته شد.

نشریه دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز  ۷۵ ساله شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر محمد مهدی پور، رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه تبریز در این مراسم ضمن خیرمقدم، برگزاری این آئین را جهت معرفی و آشنایی نسل امروز با این سرمایه ارزشمند، ماندگار و میراث گرانبها اعلام کرد و در ادامه افزود: این نشریه اولین نشریه دانشگاهی است که در ایران انتشار یافته است.

به گفته وی، اولین شماره نشریه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در مهر ۱۳۳۲ انتشار یافته است و مایه افتخار ماست که اولین شماره نشریه دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز پنج سال جلوتر از دانشگاه تهران در فروردین سال ۱۳۲۷ انتشار یافته است.

سرآغاز مجله؛ خدمت در راه علم و معرفت

رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه تبریز اضافه کرد: در سر آغاز اولین شماره این نشریه مطالبی در باره فلسفه و هدف از راه اندازی آن به قلم میرزا عبدالله مجتهدی معروف به عطارد آمده که می گوید« برای خدمت در راه علم و معرفت، دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز به نشر مجله ادبی اقدام کرده است».

دکتر مهدی پور در بخش دیگر سخنان خود گفت: نشریه دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز از سال  ۱۳۲۷ شمسی، درست یک سال پس از تأسیس دانشگاه تبریز و دانشکده ادبیات در سال  ۱۳۲۶ راه اندازی شده است که در عمر  ۷۵ ساله خود جز سه بار وقفه بطور مرتب با مقالات ارزنده و عالمانه و محققانه انتشار یافته است.

این نشریه از فروردین ماه سال  ۱۳۲۷ تا  ۱۳۴۷ عنوان " نشریه دانشکده ادبیات تبریز" و با موضوعات متنوعی چون: زبان و ادبیات فارسی، انگلیسی، فرانسه، زبان های باستانی، فلسفه، تاریخ، جغرافیا، علوم اجتماعی و ... به چاپ می رسید. امّا پس از آن با عنوانی دیگر یعنی "نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی" انتشار یافته است که آخرین سردبیر و مدیر مسئول این نشریه از سال  ۱۳۶۹ تا ۱۳۸۱ بر عهده دکتر رضا ایراندوست تبریزی بود و پس از آن این مسئولیت بر عهده دکتر صدری نیا، دکتر اسدالهی، دکتر حدیدی، دکتر مهدی پور، خانم دکتر معدنکن و دکتر اکرمی محول شده است.

نشریه دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز از سال ۱۳۸۷ به بعد به چهار نشریه تخصصی جدید به نام های ( زبان و ادب فارسی، پژوهش زبان و ادبیات فرانسه، پژوهش های فلسفی و مجله مطالعات آموزش و فراگیری زبان انگلیسی) منتشر می شود. 

رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه تبریز یادآور شد: هر کدام از نشریات چهارگانه از انشعابات و شاخه های درخت تنومند و پربار نشریه کهن دانشکده ادبیات است که امروزه هر کدام به صورت نشریه ای تخصصی و مستقل با مدیران مسئول و سردبیران و هیات تحریه مستقل داخلی و خارجی به راه خود ادامه می دهند.

وی در خاتمه تاکید کرد: انتشار این نشریات در این دانشکده موجب روشنگری و بالندگی افکار و اندیشه های جامعه ایرانی و غیرایرانی شده و از این رو انتظار داریم نشریات و تحقیقات حوزه های علوم انسانی در فضای ذهنی و عملی مدیران و تصمیم گیران علمی، دانشگاهی و کشوری، از ارج و اعتباری بیش از آنچه امروز دارد برخوردار گردد.

نشریه دانشکده ادبیات، ریشه و خاستگاه نشریات حوزه علوم انسانی این دانشگاه است

دکتر رسول زوارقی، رئیس کتابخانۀ مرکزی، مرکز اسناد و نشر دانشگاه تبریز نیز در این مراسم به شبکه استنادی نشریه زبان و ادبیات فارسی این دانشکده پرداخت و گفت: نشریه دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز با وجود قدمت طولانی ۷۵ ساله از سال ۱۳۸۷ به بعد مورد ارزیابی استنادی قرار گرفته که بیش از ۵۰ نشریه معتبر، این نشریه را جزو منابع پرتکرار خود قرار داده اند که این تنوع، اعتبار مقالات این نشریه را نشان می دهد.

به گفته وی نشریه دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز، ریشه و خاستگاه نشریات حوزه علوم انسانی این دانشگاه بوده است.

در این آئین همچنین دکتر رضا ایراندوست، دکتر باقر صدری نیا و دکتر چنگیز مولایی هر کدام با سخنرانی جداگانه ای به مسئولیت، تجربه و دستاوردهای خود در قبال این نشریه پرداختند.

دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی در سال تحصیلی ۲۷ – ۱۳۲۶ با عنوان « دانشکده ادبیات و علوم انسانی » تأسیس شد. این دانشکده ابتدا در دو رشته تحصیلی تاریخ و جغرافیا ، و زبان و ادبیات فارسی ، فعالیت آموزشی خویش را آغاز کرده و بتدریج با گذشت زمان رشته های تحصیلی دیگری در آن ایجاد گردید.

مدت تحصیل در این دانشکده تا سال ۱۳۴۶ سه سال بود و از سال ۱۳۴۷ با تجدید نظر در مقررات آموزشی ، دوره تحصیل در این دانشکده به چهار سال افزایش یافت. در سال ۱۳۴۷ دوره فوق لیسانس رشته زبان و ادبیات فارسی و همچنین در سال ۱۳۵۴ دوره دکترای رشته مذکور در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز تأسیس شد.

در اسفند ماه سال ۱۳۶۷ دانشکده ادبیات و علوم انسانی به دو دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی و دانشکده علوم انسانی و اجتماعی تفکیک شد و اکنون دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی با شش گروه آموزشی به فعالیتهای آموزشی خود ادامه می دهد.

 


( ۲ )

نظر شما :