معرفی کتاب/ انتشار کتاب « بیومکانیک حرکت؛ علم ورزش، رباتیک و توانبخشی» در دانشگاه تبریز

۱۵ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۵ کد : ۲۰۹۳۵ اخبار
تعداد بازدید:۲۸۴

 
کتاب « بیومکانیک حرکت؛ علم ورزش، رباتیک و توانبخشی» در دانشگاه تبریز انتشار یافت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، کتاب « بیومکانیک حرکت؛ علم ورزش، رباتیک و توانبخشی» با تألیف توماس کِی. اوچیدا و اِسکات اِل. دِلپ و تصویرگری دیوید دِلپ و ترجمه دکتر سیدمحمدرضا سیدنورانی، استادیار گروه مهندسی مکاترونیک دانشگاه تبریز از سوی انتشارات این دانشگاه منتشر شد.
 دکتر سیدنورانی مترجم این کتاب در این باره گفت: کتاب حاضر ترجمه اثری ارزشمند از استاد بنام حوزه بیومکانیک، از زیرمجموعه های رشته مهندسی پزشکی، جناب پروفسور اسکات دلپ و همکاران اوست که در سال 2021 توسط انتشارات دانشگاه ام.آی.تی در کشور ایالات متحده آمریکا به چاپ رسیده است.
وی افزود: به جرأت می توان گفت این استاد برجسته دانشگاه استنفورد، مهندسی همه فن حریف در بیومکانیک محسوب می شود که با نگاهی بلند به آینده در این حوزه تلاش کرده است و پیشگامانه مباحث و الزامات ابزاری آن را عنوان و فراهم نموده است.  
به گفته وی در همین راستا باید به ظهور شبیه ساز های رایانه ای اشاره نمود که در دو دهه گذشته در بسیاری از حوزه های علمی تسری پیدا کردند و بی شک، در بیومکانیک باید از اسکات دلپ و همکاران او به خاطر ارائه آزاد و رایگان نرم افزار بسیار مفید اُپن سیم قدردانی نمود. دلپ متوجه این نیاز شد و نه به عنوان مدیر یک شرکت تجاری، بلکه در کسوت یک استاد هوشمند هنرمند، با پیش بینی چالش های پیش روی حوزه  بیومکانیک، اقدام به مجموعه پژوهش های مبتنی بر شبیه سازی های دینامیکی و هوش محاسباتی نمود که دستاوردهای حاصل از آن تلاش ها را نیز در قالب آثاری فاخر از جمله مقالات، نرم افزار اُپن سیم، وبگاه سیم تی کِی، واسط های برنامه نویسی کاربردی اُپن سیم، و اکنون کتاب حاضر انتشار داده است.
دکتر سیدنورانی افزود: همان طور که خود جناب اسکات دلپ در پیشگفتار ذکر کرده است، این فن علاوه بر مباحث فیزیولوژی و آناتومیکی با علوم مختلف مهندسی و نیز علم ورزش آمیخته است. اگرچه اصول مهندسی مکانیک در قلب تحلیل های بیومکانیک حرکت جای می گیرد، ولی به لحاظ عملی نیاز به طراحی حسگرها و داده برداری، بینایی ماشین و پردازش های تصویری، علم داده ها و هوش مصنوعی، شبیه سازی های رایانه ای و برنامه نویسی  و خیلی فنون مهندسی دیگر برای اجرای یک پروژه ی بیومکانیکی لازم و ضروری هستند.  
وی خاطر نشان کرد: حتی علم مواد و سازه ها نیز در برخی از مسائل اهمیت پیدا می کند، برای نمونه به فصل 3 این کتاب می توان رجوع نمود. این گستردگی دانشی موردنیاز از شاخه های مختلف علوم و فنون مهندسی، در کنار موضوع اصلی که مورد مطالعه قرار می گیرد، یعنی انسان، سبب شده است که مهندسی پزشکی و به خصوص بیومکانیک و با نگاهی خاص تر «بیومکانیک حرکت» برای خیلی از دانشمندان و دانشجویان مشغول در حوزه های تخصصی متفاوت مورد توجه قرار گیرد. لذا این کتاب می تواند گزینه ی خوبی برای همه آن هایی باشد که مایل اند به-شکلی ساده اما عمیق، و نیز دوستانه و عمل گرایانه وارد این بحث شوند.
وی افزود: من در ترجمه و تنظیم این اثر دوست داشتنی اسکات دلپ و همکارش توماس اوچیدا که با تصویرگری هنرمندانه-ی برادرش دیوید دلپ به اوج خود رسیده است نهایت دقت و وسواس علمی و ادبی را به خرج دادم. با این حال من مترجم نبودم و از این رو مطمئناً ترجمه ی حاضر بی نقص نیست. ولی از تمام اندک دانش و تجربه ی خودم که در حوزه های مختلفی که این کتاب به آن ها ورود می کرد دستی برده بود استفاده کردم تا به خصوص دانشجویان عزیز در بهره مندی از این کتاب فاخر بیشترین نصیب را داشته باشند.  
به گفته وی شکل های کتاب اصلی اگرچه هنرمندانه طراحی یا بازنمایی شده بودند اما کیفیت وضوح آن ها در نسخه ی الکترونیکی که در اختیار من بود چندان دلچسب نبود. لذا تا آن جا که می شد وضوح شکل ها به طور نرم افزاری بهبود داده شد.


( ۱ )

نظر شما :